książki smaki zdrowia

Dieta przeciwzapalna. Jak w 28 dni przywrócić równowagę organizmu i poczuć się lepiej

Bogato ilustrowany poradnik poświęcony zdrowemu odżywianiu. Autorka dowodzi, że wprowadzenie do diety odpowiednich produktów może leczyć stany zapalne organizmu, które są przyczyną wielu dolegliwości, takich jak ból mięśni, chroniczne zmęczenie czy nadwaga.

Jeśli bolą cię mięśnie, odczuwasz zmęczenie czy masz problemy z utratą wagi możesz cierpieć na przewlekły stan zapalny biorący się ze złej diety. Badania dowodzą, że to właśnie zapalenia są przyczyną niemal wszystkich chorób i dolegliwości. Okazuje się, że zmiana sposobu odżywiania może przynieść natychmiastową ulgę.

Schudnij, zwiększ swą energię wyglądaj i poczuj się młodziej w zaledwie 28 dni!

 

 

Odczuwasz wieczne zmęczenie i brak energii? Twoje wyniki znowu się pogorszyły? A może już borykasz się z nadwagą, podwyższonym stężeniem cholesterolu, nadciśnieniem lub cukrzycą? Już czas w końcu zadbać o swoje zdrowie. Skutecznie zmienić nawyki żywieniowe i zasmakować w pysznej kuchni na bazie produktów przeciwzapalnych? Dlatego polecam sięgnąć po książkę „Dieta przeciwzapalna’”. Zwalcz choroby, odzyskaj równowagę i w końcu poczuj się dobrze.

Hanna Stolińska-Fiedorowicz, dietetyk kliniczny, Instytut Żywności i Żywienia

 

O Autorce

Cherie Calbom, MS, CN, jest autorką dwudziestu sześciu książek włączając bestsellery jak: The Juice Lady’s Big Book of Juices and Green Smoothies czy The Juice Lady’s Turbo Diet. Ukończyła studia w zakresie odżywiania na Bastyr University.

Cherie jest gorącą zwolenniczką i propagatorką zdrowego odżywiania poprzez spożywanie zdrowej żywności i wprowadzenie do diety świeżo wyciskanych soków oraz zmiksowanych świeżych warzyw i owoców. Zasadę tę stosuje nie tylko we własnym domu lecz również propaguje ją w programach, filmach informacyjno-reklamowych oraz podczas kongresów naukowych poświęconych zdrowemu odżywianiu.

 

 

,,Zdrowie jest największym bogactwem’’ to jedno z pierwszych zdań książki pt. ,,Dieta przeciwzapalna’’. Wszyscy zdajemy sobie z tego sprawę, chociażby słychać to podczas składania wszelkich życzeń – zawsze na pierwszym miejscu życzymy sobie właśnie zdrowia.  Mimo tego mało kto zdaje sobie sprawę, że kluczowym determinantem zdrowia jest nasz styl życia. Pod tym hasłem kryje się przede wszystkim sposób żywienia i aktywność fizyczna, jak również odpowiedni wypoczynek i dbanie o zdrowie psychiczne. Zawsze podkreślam, że jedzenie jest najważniejszym aspektem naszego życia. Bez jedzenia nie będziemy żyć, a to co jemy buduje nasz organizm. Tymczasem, mimo ogromnej ilości (czasem sprzecznych) informacji dotyczących tego, jak się mamy odżywiać, nadal nie potrafimy wprowadzić tych zaleceń w codzienne życie. Dodatkowo, co ważne, owszem długość życia regularnie się wydłuża, ale jakość życia gwałtownie pogarsza. Chorujemy na potęgę! Nadwaga, otyłość, choroby układu krążenia, nadciśnienie, cukrzyca, choroby stawów, osteoporoza. Te choroby to plaga naszego wieku. Do rozwoju tych schorzeń przyczynia się szeroko rozumiany stan zapalny, który wynika między innymi ze stosowania złej, wysoko przetworzonej diety. I w ten sposób koło znów się zamyka.

Książka ,,Dieta przeciwzapalna’’ to bardzo praktyczna pomoc w jaki sposób wprowadzić w życie zalecenia zdrowego żywienia, na co zwrócić uwagę w profilaktyce i leczeniu stanu zapalnego, a w konsekwencji chorób cywilizacyjnych. Jednym zdaniem, to plan jak przywrócić równowagę organizmowi i w końcu poczuć się lepiej.

Pierwsza część książki poświęcona jest teorii w jaki sposób odpowiednio dobierać produkty spożywcze, aby zniwelować stan zapalny. Autorka porusza również inne ważne aspekty w rozwoju stanu zapalnego takie jak: stres, kłopoty ze snem, toksyczność środowiska, czynniki psychologiczne i coraz szerzej badana przepuszczalność jelit. Kolejna część w pigułce opisuje to czego powinniśmy się wystrzegać w naszej codziennej diecie. Autorka słusznie do produktów prozapalnych zalicza: cukier, tłuszcze zwierzęce, rafinowane ziarna, sól stołową, mięso zwierząt hodowlanych na skalę przemysłową, alkohol czy żywność napromieniowaną. Sugeruje także eliminację z codziennej diety produktów zawierających gluten oraz nabiał. Albowiem zboża glutenowe są niewskazane dla osób z celiakią lub nietolerancją na to białko. To samo dotyczy nabiału. Dieta przeciwzapalna właściwie promuje jak największe spożycie produktów roślinnych, zwłaszcza warzyw. Mięso i jego zamienniki oraz nabiał powinny stanowić jedynie uzupełnienie takiej diety. Wskazany jest jednak nabiał fermentowany, z niską zawartością tłuszczu. Całkowitą eliminację nabiału zaleca się osobom z nietolerancją laktozy i kazeiny.
Trzeci rozdział to szczegółowy opis produktów, które znajdują zastosowanie w prewencji i leczeniu chorób spowodowanych chronicznym stanem zapalnym. Warzywa, zwłaszcza zielone, owoce, kiełki i soki warzywne to podstawa codziennych posiłków ponieważ posiadają silne właściwości przeciwutleniające. Znajdziemy tu ciekawe przepisy na smaczne koktajle antyoksydacyjne, wskazane jako przekąska pomiędzy głównymi posiłkami. Opisane są tu również właściwości olejów roślinnych, do których zdecydowanie dodałabym jeszcze olej rzepakowy bogaty w kwasy omega 3. W tej części znajduje się ciekawy opis wpływu poszczególnych witamin i składników mineralnych na nasz organizm.

Ostatni rozdział natomiast stanowi zestaw posiłków na 28 dni. Bo przecież przełożenie teorii na praktykę jest nadal najtrudniejszą rzeczą dla naszego społeczeństwa. Uważamy, że przy eliminacji wyżej wymienionych produktów nasze posiłki będą monotonne i niesmaczne co doprowadzi do szybkiej rezygnacji z poprawy nawyków żywieniowych. Tymczasem książka proponuje urozmaicone posiłki u podstawy których są oczywiście przeciwzapalne warzywa. Na uwagę zasługuje fakt, że w przepisach występuje mniejsza ilość mięsa na korzyść ryb i suchych nasion roślin strączkowych. W wielu przepisach zastosowano nasz super food – jarmuż, stanowiący źródło wapnia, żelaza i kwasu foliowego. Nie jest to warzywo lubiane przez wiele osób ze względu na brak pomysłu na jego zastosowanie. W przepisach obecne są wodorosty, które również, mimo swoich wartości, są wciąż mało popularne. Polecam szczególnie chipsy z wodorostów.

Całe menu skomponowane jest z produktów łatwo dostępnych. Dodatkowym plusem jest podana lista zakupów na cały tydzień oraz dodatkowe produkty świeże ,które należy uzupełnić każdego dnia. Książkę wzbogacają piękne zdjęcia większości potraw, które niewątpliwie pobudzą apetyt na ich spróbowanie.

Polecam tę publikację, w szczególności 28 dniowy jadłospis osobom, które zaczynają przygodę ze zdrowym żywieniem, chcą zwiększyć ilość produktów roślinnych w diecie oraz pacjentom borykającymi się z chorobami dietozależnymi.

Hanna Stolińska-Fiedorowicz, dietetyk kliniczny, Instytut Żywności i Żywienia

 

Recenzje:

„Dieta przeciwzapalna” – w książce znajdziemy wskazówki, jak w 28 dni poprawić swoje samopoczucie. Poradnik głównie skupia się na opisie przewlekłych stanów zapalnych, które mogą być przyczyną złego samopoczucia. Dowiemy się jak przeciwdziałać oraz leczyć stan zapalny obecny w naszym organizmie. Autor zawarł również mnóstwo przepisów bazujących na produktach, które pomogą wyeliminować stan zapalny z organizmu, a dodatkowo są proste w przygotowaniu i bardzo smaczne. Książka napisana jest przystępnym językiem więc bez obaw mogą sięgnąć po nią osoby mniej zorientowane w znajomości tematu.

 

Radość Kipiąca Uśmiechem

Bajeczna Kuchnia

 

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz