Top
czekolada na diecie – Zdrowe Zdrowie
3717
post-template-default,single,single-post,postid-3717,single-format-standard,mkdf-bmi-calculator-1.0,mkd-core-1.0,wellspring-ver-1.3,mkdf-smooth-scroll,mkdf-smooth-page-transitions,mkdf-ajax,mkdf-grid-1300,mkdf-blog-installed,mkdf-fullwidth-featured-image,mkdf-header-standard,mkdf-fixed-on-scroll,mkdf-default-mobile-header,mkdf-sticky-up-mobile-header,mkdf-dropdown-default,mkdf-full-width-wide-menu,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive

czekolada na diecie

Chyba większość z nas lubi czekoladę. Gorzka, mleczna, biała, z orzechami, z bakaliami… każda ma swoich zwolenników. Wszyscy oskarżamy czekoladę o dostarczanie zbędnych kalorii, o powodowanie próchnicy i niedoskonałości na cerze. Jednak często słyszymy opinie o tym, że czekolada jest dobrym źródłem magnezu i pomaga zwalczyć stres. Jak jest naprawdę? W tym wpisie postaram się nakreślić fakty i mity na temat czekolady, jej wpływ na nasz organizm oraz jaką czekoladę najlepiej wybierać.

Bardzo często słyszymy i pewnie widzimy sami po sobie, że czekolada pomaga walczyć ze stresem i poprawia nastrój. Dzieje się tak, ponieważ zawiera ona aminokwasy biorące udział w wytwarzaniu serotoniny w organizmie. Serotonina to nic innego jak hormon, który sprawia, że czujemy się odprężeni i zadowoleni. To nie wszystko! Czekolada zawiera też fenyloalaninę, czyli związek, który poprawia humor. Od jednej czy dwóch kostek jeszcze nikt nie przytył (kostka czekolady ma 30 kalorii, organizm nie odczuje dodatkowych 30-60 kalorii, to zbyt mała nadwyżka kaloryczna), wszystko jest dla ludzi, więc uważam, że w chwili smutku czy nerwowej sytuacji możemy spokojnie sięgnąć po kawałek czekolady! Ważne, żeby zachować umiar 🙂 Cała tabliczka ma prawie 600 kalorii i niestety niewiele składników odżywczych – żeby spalić tyle kalorii musielibyśmy zrobić porządny dwugodzinny trening! Jeśli nie zaspokaja nas kilka kostek czekolady, myślę, że świetnym sposobem będzie wypicie kubka pitnej czekolady na gorąco. Jest to tylko 150 kalorii, a duży kubek gorącego płynu spożywamy o wiele wolniej i mamy wrażenie, że jest to bardziej syta słodkość. Dodatkowo taką czekoladę na gorąco możemy zalać mlekiem migdałowym czy kokosowym więc jest to dobra opcja na wzbogacenie naszej słodyczy w wartości odżywcze i zmniejszenie kaloryczności.

Krąży również opinia, że czekolada biała ma mniej kalorii niż ciemna. Jest wręcz odwrotnie! Biała czekolada ma więcej kalorii od ciemnej, a powodem jest większa zawartość tłuszczu kakaowego, który zastępuje miazgę kakaową będącą w ciemnej czekoladzie. Warto też pamiętać, że większa zawartość tłuszczu kakaowego sprawia, że biała czekolada jest bardziej ciężkostrawna.

Na rynku pojawia się coraz więcej czekolad “light”, które zawierają w składzie przeróżne słodziki, zaczynając od niezdrowego aspartamu czy sukralozy, a kończąc na świetnym odpowiedniku cukru jakim jest ksylitol, erytrytol czy stewia. Taka czekolada ma lepszy skład, ale niestety bardzo zbliżoną kaloryczność do zwykłej, ponieważ w dalszym ciągu zawiera w składzie kaloryczny i ciężkostrawny tłuszcz kokosowy.

To jaką czekoladę najlepiej wybrać? Odpowiedź jest bardzo prosta. Najlepiej jest wybierać czekoladę gorzką, która zawiera od 90 do 99% kakao. Udowodniono, że kostka czy dwie takiej czekolady wspomaga metabolizm, a co za tym idzie, efekty odchudzania są lepsze! Czekolada gorzka dobrej jakości ma błyszczącą powierzchnie i pachnie intensywnym zapachem czekolady, a po przełamaniu miejsce złamania powinno być gładkie. Gorzka czekolada o zawartości 90 do 99% kakao ma w składzie najmniej cukru spośród wszystkich czekolad dostępnych na rynku. Gorzka czekolada o wysokiej zawartości kakao i małej zawartości cukru hamuje apetyt na tłuste i słone potrawy oraz zawiera błonnik pokarmowy. Dodatkowo zawiera teobrominę i teofilinę czyli substancje, które ułatwiają spalanie tkanki tłuszczonej i zmniejszają odkładanie tłuszczu w okolicach talii i brzucha! Co więcej, gorzka czekolada z wysoką zawartością kakao zawiera kofeinę, która przyśpiesza metabolizm kwasów tłuszczowych i daje energię! Oczywiście podobnie jak mleczna czy biała, zmniejsza stres poprzez zwiększanie produkcji hormonów szczęścia. Gorzka czekolada poprawia krążenie krwi, usprawnia funkcjonowanie serca oraz układu nerwowego. Zawiera przeciwutleniacze, które minimalizują ryzyko powstawania zakrzepów. Ma bardzo niski indeks glikemiczny, dlatego po jej zjedzeniu tempo wzrostu poziomu cukru we krwi jest wolne – to kolejna dobra wiadomość dla osób na diecie redukcyjnej 🙂 Warto też wspomnieć, że gorzka czekolada hamuje procesy starzenia się.

Jak widać, gorzka czekolada świetnie wpływa na nasz organizm, ale oczywiście musimy pamiętać, że zawiera ona całkiem sporo kalorii (ok. 550 kcal w 100g), dlatego nie możemy przesadzać z jej ilością w naszej diecie. Na pewno będzie to o wiele lepszy wybór niż czekolada mleczna bądź biała, które nie niosą żadnych korzyści dla naszego organizmu, a jedynie poprawiają nastrój na chwilę. W każdej diecie najważniejszy jest umiar i rozsądek – dwie, trzy kostki czekolady poprawią nastrój, jednak jedząc często duże ilości czekolady zauważymy zapewne jej niekorzystny wpływ na naszą figurę, cerę i w efekcie zepsuje nam to samopoczucie.

Do następnego wpisu!

Magdalena

blogerka lifestylowa

komentarz

  • Agata
    18 marca 2018 at 17:07

    Umiar trzeba zachować we wszystkim, to prawda 😃

Napisz komentarz