Top
Dieta MIND. Sposób na długie życie – Zdrowe Zdrowie
3136
post-template-default,single,single-post,postid-3136,single-format-standard,mkdf-bmi-calculator-1.0,mkd-core-1.0,wellspring-ver-1.3,mkdf-smooth-scroll,mkdf-smooth-page-transitions,mkdf-ajax,mkdf-grid-1300,mkdf-blog-installed,mkdf-header-standard,mkdf-fixed-on-scroll,mkdf-default-mobile-header,mkdf-sticky-up-mobile-header,mkdf-dropdown-default,mkdf-full-width-wide-menu,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive

Dieta MIND. Sposób na długie życie

Organizm człowieka jest zaprogramowany na to, by przeżyć 120 lat. Dlaczego więc udaje się to tylko nielicznym? Okazuje się, że w największym stopniu zależy to od nas samych – od tego, w jaki sposób żyjemy. Psychodietetyk Mikołaj Choroszyński , bazując na najnowszych badaniach i własnym doświadczeniu, pokazuje, jak wiele możemy zdziałać  sami, by przedłużyć swoje życie.

Kluczowym elementem jest właściwe odżywienie mózgu, którego kondycja decyduje o zdrowiu całego ciała. To mózg zawiaduje wszelkimi procesami organizmu – od jego sprawności zależy więc sprawność całego ciała. Tymczasem większość diet pomija ten aspekt. Skupiają się jedynie na wybranych korzyściach np.: szczupłej sylwetce, zdrowej cerze, czy wzmocnieniu serca.

Mikołaj Choroszyński przedstawia sposób odżywania, dzięki któremu można osiągnąć wszystkie te korzyści, a nawet dużo więcej. Dieta MIND, którą opisuje, nie bez powodu znajduje się od lat w czołówce najzdrowszych diet świata w rankingu prowadzonym przez lekarzy – dietetyków i psychologów.  Autor obszernie, a jednocześnie bardzo barwnie,  uzasadnia jej dobroczynne działanie. Wprowadzenie jej w życie skutkuje bowiem nie tylko utratą zbędnych kilogramów, ale przede zmianą stylu życia na zdrowszy, odkryciem radości ze zdrowego odżywiania i wydłużeniem sobie życia o kolejne lata.

Dlatego warto podążyć za Autorem, skorzystać z licznych przykładów i wielu smakowitych przepisów, by poznać dietę MIND – sposób na długowieczność.

 

 

 

Rekomendacje:

W odwiecznym dążeniu człowieka do wydłużania życia, pragnieniu, które często nie pociąga za sobą konkretnych działań i jeszcze bardziej konkretnych zaniechań, tym czego brakuje najbardziej jest wiedza. Czytelna, jasna, pokazująca to, co nam sprzyja, jak i to, co nas zaburza. Po tysiącach lat wielkiego pragnienia, abyśmy wreszcie przestali być głodni, gonitwach z łukami i dzidami za dzikim zwierzem oraz modlitwach o deszcz i łagodne zimy, ludzkość osiągnęła to, co było tylko marzeniem – przestaliśmy być głodni, otacza nas morze jedzenia i ocean żywnościowej obfitości. Jednak dotychczasowe marzenie okazało się być także wielką pułapką – jedną z najpoważniejszych chorób współczesności jest otyłość, a obżarstwo wpisano na listę kluczowych uzależnień behawioralnych. Mając róg żywnościowej obfitości potrzebujemy… diety, zrównoważonej, bogatej w to, co sprzyja naszemu zdrowiu.

 

Książka Mikołaja Choroszyńskiego trafia celnie w tę potrzebę i to oczekiwanie. Jest nie tylko profesjonalna z perspektywy naszej wiedzy o odżywianiu, zdrowym żywieniu, ale także porywająca i ciekawa, atrakcyjna, a jednocześnie przekonująca. Propozycje młodego autora – jak i co jeść – są osiągalne w przeciętnej polskiej rodzinie, a poprzez formułę książki dostarczają Czytelnikowi nie tylko kulinarnych przepisów, ale także (a może przede wszystkim) rzetelnej wiedzy o naszym zdrowiu, wpływie poszczególnych mikroelementów, witamin i komponentów na pracę całego organizmu człowieka. To wiedza, która – tak sądzę i życzę – zburzy wiele mitów i domowych przekonań.

Czytelnikom życzę podwójnie smacznego, gdyż lektura stanowi nie tylko ucztę kulinarną, ale i intelektualną.

 

dr hab. prof. ndzw. Mariusz Z. Jędrzejko, Centrum Profilaktyki Społecznej 

www.cps.edu.pl

 

 

Książka o diecie MIND przedstawia połączenie dwóch najzdrowszych i najbardziej przebadanych diet- śródziemnomorskiej oraz DASH. Taki duet musi gwarantować zdrową, smaczną, efektywną oraz prostą w przygotowaniu dietę, która powinna stać się po prostu stylem życia każdego z nas. Książka w przystępny sposób przedstawia teoretyczne aspekty doboru produktów, ale również nie pozostawia czytelników bez wsparcia praktycznego. Zawarte w niej przepisy pomogą w prosty sposób wcielić zalecenia w życie, co będzie skutkować dobrym samopoczuciem, prawidłową masą ciała i dobrą sprawnością naszego mózgu na długie lata. Mikołaj gratuluje! Polecam!

Hanna Stolińska-Fiedorowicz, dietetyk kliniczny, Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie

 

 

Nigdy nie jest za późno, by zacząć żyć zdrowo. Fascynująca pozycja dla wszystkich, książka napisana przez Mikołaja Choroszyńskiego w prosty sposób przedstawia dietę,  która nie tylko wydłuża życie ale i je uprzyjemnia. Autor odnosi się w niej do kultury śródziemnomorskiej słynącej z dobrej kuchni oraz jeszcze lepszego wina!  Przekonująco i z humorem zachęca do wejścia na drogę  prowadzącą do osiągnięcia życiowej równowagi fizycznej i psychicznej. Polecam do czytania przy kieliszku szlachetnego wina,

Robert Mielżyński,  enolog, podróżnik i pasjonat wina

 

 

Recenzje:

Żyjemy coraz dłużej, ale też niestety w gorszej kondycji fizycznej i psychicznej zapadając na szereg chorób cywilizacyjnych. Dużo mówi się o chorobach układu krążenia, nowotworach bo to przecież najczęstsze przyczyny zgonów, ale w ostatnich latach plagą stały się również choroby neurodegeracyjne- choroba Parkinsona, Alzheimera oraz demencje.

Ludzki organizm to jedna wielka maszyna. Każda komórka, tkanka i narząd są ze sobą połączone i zależne od siebie. Dlatego też warto zwrócić uwagę przede wszystkim na to jak stan naszego układu pokarmowego, a zwłaszcza jelit koreluje z pracą naszego mózgu.

Książka MIND to nie tylko kolejna pozycja wydawnicza o zdrowym żywieniu, ale publikacja napisana w sposób merytoryczny i przystępny dla każdego człowieka. Opisuje wszystkie zagadnienia od szczegółów, takich jak opis makroelementów, aż po praktycznie wprowadzenie wskazówek autora w życie w postaci przepisów i ciekawych rozwiązań. To książka dla każdego. Takiej książki jeszcze nie było.

W pierwszym rozdziale książki autor otwiera czytelniom oczy, troszkę straszy, ale może to dobra metoda żeby każdy mógł uzmysłowić sobie skalę problemu wpływu niewłaściwego sposobu żywienia na rozwój chorób cywilizacyjnych.

Jak podkreśla autor- dieta to po prostu styl życia, a nie usilne, chwilowe ograniczanie jedzenia jedynie w celu redukcji masy ciała. Ważne jest również to w tej części książki, iż autor na równi traktuje i szczegółowo opisuje wpływ na nasze zdrowie nie tylko żywienia, ale również stresu, aktywności fizycznej, jakości snu oraz prawidłowego nawodnienia.

Zarówno w pierwszej jak i drugiej części znajdziemy dokładny opis wpływu szkodliwych produktów i konkretnych składników w nich zawartych na proces starzenia się mózgu. Wszystkie analizy oparte są ciekawymi artykułami naukowymi o dobrej metodologii przeprowadzonych badań.

Autor zwraca uwagę szczególnie na negatywny wpływ cukru oraz tłuszczu, a zwłaszcza kwasów tłuszczowych konfiguracji trans, ale nie pozostawia czytelnika samego i proponuje zdrowe zamienniki w postaci autorskich przepisów już wplecionych w część teoretyczną książki.

Kolejny rozdział zawiera dokładny opis diety MIND, która jest połączeniem dwóch najzdrowszych i najbardziej przebadanych modeli żywienia- diety śródziemnomorskiej i DASH. Dieta MIND to zdrowe, skuteczne i proste w przygotowaniu przepisy. Dużą zaletą diety jest to, że wskazuje najzdrowsze produkty, które powinny być spożywane najczęściej , ale nie zakazuje stosowania produktów o niższej wartości odżywczej. We wszystkim należy zachować zdrowy rozsądek. Dlatego dieta MIND zawiera bogactwo zielonych i czerwonych warzyw, pełnoziarnistych produktów zbożowych, orzechów, nasion, owoców jagodowych, ryb, drobiu oraz oliwy z oliwek, oleju rzepakowego i czerwonego wina. Autor dokładnie podaje argumenty i opisuje wpływ poszczególnych produktów spożywczych na prawidłowe funkcjonowanie mózgu.

Autor zwraca uwagę na produkty, które powinny być spożywane z mniejszą częstotliwością, w jak najmniejszych ilościach. Do tych produktów należy czerwone mięso, smażone potrawy, cista i słodycze, ser żółty oraz masło i margaryna.

W książce dokładnie napisane są wskazówki jak zacząć i wytrwać w zmianie sposobu żywienia. Podane są źródła konkretnych składników odżywczych, witamin i składników mineralnych, aby łatwiej było skomponować dietę.

Przykładowe przepisy przedstawione w ostatniej części publikacji uwzględniają wszystkie produkty spożywcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Bogate są przede wszystkim w produkty pochodzenia roślinnego i aromatyczne przyprawy, które również mają swoją rolę w spowolnieniu starzenia się mózgu. Olej kokosowy bez problemu można wymieniać na oliwę z oliwek lub olej rzepakowy wyżej opisanych jako ważne elementy diety MIND. W przepisach nie są podane ile zawierają w sobie porcji, ale to prawdopodobnie celowy zabieg autora, który podkreśla w książce, że w zdrowym żywieniu nie chodzi o liczenie kalorii tylko odpowiednie dobieranie prozdrowotnych produktów spożywczych.

Polecam książkę MIND, która ze względu na łatwość czytania i opisów, może stać się dobrym podręcznikiem dla dzieci, osób, które zaczynają swoją drogę ze zdrowym żywieniem i tych którzy już dawno się tym interesują. To również dobra, lekka lektura dla osób starszych, którzy stanowią najliczniejszą grupę populacji cierpiących na choroby neurodegeneracyjne.

Hanna Stolińska-Fiedorowicz, dietetyk kliniczny, Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie

 

 

Patronat:

 

 

 

 

Share
Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Brak komentarzy

Napisz komentarz