Top
Mąka kokosowa – czy warto ją stosować? – Zdrowe Zdrowie
4227
post-template-default,single,single-post,postid-4227,single-format-standard,mkdf-bmi-calculator-1.0,mkd-core-1.0,wellspring-ver-1.3,mkdf-smooth-scroll,mkdf-smooth-page-transitions,mkdf-ajax,mkdf-grid-1300,mkdf-blog-installed,mkdf-fullwidth-featured-image,mkdf-header-standard,mkdf-fixed-on-scroll,mkdf-default-mobile-header,mkdf-sticky-up-mobile-header,mkdf-dropdown-default,mkdf-full-width-wide-menu,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive

Mąka kokosowa – czy warto ją stosować?

Mąka kokosowa to drobny proszek uzyskiwany z miąższu orzecha kokosowego, jako produkt uboczny wytwarzania mleka i oleju kokosowego. Charakteryzuje się lekkim posmakiem i aromatem kokosa, jednak nie jest słodka, dlatego z powodzeniem można nią zastąpić inne rodzaje mąki, oczywiście z uwzględnieniem jej specyficznych wymagań. Mąki kokosowej można używać w słodkich jak i wytrawnych przepisach gdyż jej aromat nie dominuje w potrawie. Na rynku znajdziemy dwa warianty tej mąki: odtłuszczona i klasyczna.

 

Mąka kokosowa jest mąką bezglutenową i trzeba umieć się z nią obchodzić, gdyż nie posiada ona właściwości plastycznych potrzebnych do wypieku puszystego i sprężystego pieczywa. Jest ona dużo bardziej chłonna niż mąki zbożowe, a co za tym idzie jest bardziej wydajna, gdyż do przygotowania potraw używamy jej mniej niż klasycznej mąki, dzięki czemu ta stosunkowo droga mąką przy stosowaniu okazuje się nie być taka droga;).

 

Ale należy dawkować ją z wyczuciem i najbezpieczniej stopniowo dodawać ją do pozostałych, mokrych składników ciasta ciągle kontrolując jego gęstość. Jeśli użyjesz zbyt dużej ilości mąki kokosowej, wszystko, co zrobisz, okaże się absurdalnie włókniste, suche i zwarte. Zbyt duży dodatek mąki kokosowej sprawia, że potrawy na jej bazie trudno przełknąć i czasem może to być niebezpieczne. Choć sucha mąka kokosowa ma delikatną, puszystą i lekką konsystencję to wypieki na bazie tej mąki nie rosną tak okazale jak na mąkach zbożowych. Są cięższe i bardziej zbite. Używaj jej ostrożnie.

 

Do czego stosować:

 

Nadaje się do ciast, ciasteczek, naleśników, placków, muffinek, chlebów czy innych wypieków, raczej na słodko. Można jej także używać do zagęszczania sosów, koktajli czy zup lub w formie panierki.

 

Przelicznik mąki kokosowej:

• 1 szklanka mąki pszennej = 1/3 szklanki mąki kokosowej.
• Do 1/2 szklanki mąki kokosowej należy dodać 1-3 jajka. Warto przy tym pamiętać o roślinnych zamiennikach jajek, czyli siemię lniane, nasiona chia, guma guar, syrop klonowy
• Mąka kokosowa wymaga użycia podwójnej ilości płynu niż mąki zbożowe, stopniowo dodawaj ją do mokrych składników.
• Ciasto wykonane z mąki kokosowej nie twardnieje w wyniku długiego mieszania, w przeciwieństwie do ciasta z mąki pszennej.
• Na skutek dodania do ciasta banana lub soku z jabłek stanie się ono mniej suche.

 

Zdrowotne właściwości mąki kokosowej:

• Nie zawiera glutenu – jest alternatywą dla osób na diecie bezglutenowej;
• Zawiera 10 razy więcej błonnika niż maka pszenna
• Mąka kokosowa ma niski IG
• Zawiera niewielką ilość strawnych węglowodanów, przez co nie podnosi drastycznie poziomu cukru we krwi- polecana diabetykom
• Zawiera 8,7 gram tłuszczów na 100 gram produktu, z czego 8 gram to tłuszcze nasycone
• Reguluje poziom cukru i insuliny we krwi;
• Działa przeciwwirusowo, przeciwgrzybiczo
• Oczyszcza układ pokarmowy i wspomaga trawienie
• Przyspiesza metabolizm, dlatego poleca się stosowanie mąki kokosowej podczas diet odchudzających.

Katnova

blogerka fit&healthy, prowadzi bloga (www.katnova.pl) poświęconego tematyce zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej, gdzie dzieli się swoimi doświadczeniami z odchudzaniem, gotowaniem, testowaniem nowych produktów.

Brak komentarzy

Napisz komentarz