Top
Meal prep, czyli przygotowywanie posiłków na później – Zdrowe Zdrowie
3877
post-template-default,single,single-post,postid-3877,single-format-standard,mkdf-bmi-calculator-1.0,mkd-core-1.0,wellspring-ver-1.3,mkdf-smooth-scroll,mkdf-smooth-page-transitions,mkdf-ajax,mkdf-grid-1300,mkdf-blog-installed,mkdf-fullwidth-featured-image,mkdf-header-standard,mkdf-fixed-on-scroll,mkdf-default-mobile-header,mkdf-sticky-up-mobile-header,mkdf-dropdown-default,mkdf-full-width-wide-menu,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive

Meal prep, czyli przygotowywanie posiłków na później

Większość z nas jest na co dzień bardzo zajęta. Pracujemy, uczymy się, jesteśmy mamami, a często robimy to wszystko naraz. Gotowanie każdego posiłku może być naprawdę trudne i zabierać dużo czasu. O amerykańskiej modzie na „meal prep” czyli na przygotowywanie posiłków w domu na wynos zrobiło się ostatnio bardzo głośno ale uważam, że to dobrze! Jeśli wcielimy w życie ten nawyk, zaoszczędzimy sporo pieniędzy, które byśmy wydali na jedzenie na mieście, będziemy mieli kontrolę nad tym, co jemy, bo w końcu posiłek przygotujemy sami w domu, a dodatkowo staniemy się bardziej zorganizowani. Meal prep sprawdzi się nie tylko poza domem – jeśli wracamy głodne z pracy, ostatnie na co mamy ochotę to gotowanie od zera. Zamiast sięgać po gotowe i niekoniecznie pełnowartościowe danie, posiłek przygotowany wcześniej sprawdzi się idealnie.

 

 

Zasada przygotowywania posiłków może być bardzo indywidualna, meal prep może oznaczać wszystkie posiłki albo tylko jeden, np. obiad. Śniadania i kolacje zazwyczaj przygotowuje się bardzo szybko i jada w domu więc ja osobiście nie widzę potrzeby przygotowywania jedzenia wcześniej. W moim przypadku meal prep jest świetnym pomysłem jeśli chodzi o obiady. Wstępne przygotowanie jedzenia na obiad z pewnością pomoże zaoszczędzić czas, tym bardziej, że w godzinach obiadowych mamy go najmniej. Możemy posortować składniki w pojemnikach w lodówce, pokroić je, posiekać albo po prostu ugotować wcześniej całe danie. Meal prep na nam ułatwiać życie więc wszystkie zasady powinniśmy dopasować do naszych potrzeb.

 

 

Kroki przygotowywania posiłków:

 

1. Zakup kilka pojemników na żywność

Mam tutaj na myśli lunchboxy czyli specjalne szczelne pojemniki do przechowywania żywności i zabierania jej ze sobą na wynos. Pamiętaj, żeby były one dobrej jakości, bo będzie w nich przechowywana żywność. Mogą być szklane lub plastikowe. W przypadku wyboru plastikowych pojemników dobrze jest kupić taki, który nie zawiera bisfenolu A – będzie go można umieścić w mikrofalówce i odgrzać jedzenie. Jeśli Twój meal prep będzie polegał na przygotowywaniu posiłków na kilka dni z rzędu, kup pojemniki jednakowej wielkości – ułatwi to ułożenie ich w lodówce.

 

2. Stwórz listę

Kiedy już zaopatrzymy się w pojemniki, czas zrobić zakupy spożywcze. Ja zawsze spisuję wszystko na listę, dzięki czemu niczego nie zapominam. Nie chodzi tutaj tylko o spisanie produktów, które trzeba kupić ale również dań, które będziemy przygotowywać z wyprzedzeniem, następnie składników, które potrzebne są do ich przyrządzenia i ich ilości. Jeśli nigdy nie korzystaliście z meal prep planowanie posiłków na tydzień, a nawet kilka dni na przód może być trudne. Najlepiej zacząć od zaplanowania kolejnego dnia. Wiele ludzi w ogóle nie planuje posiłków tylko jedzą to, na co mają w danej chwili ochotę – nadchodzi godzina 14, czują głód i dopiero wtedy idą do bufetu czy zamawiają jedzenie na wynos. W przypadku takich osób zaplanowanie posiłków na kolejny dzień będzie sporą zmianą, meal prep na cały tydzień z pewnością by ich przerósł i szybko by zrezygnowali, a nie o to chodzi! 🙂 Nie trzeba rzucać się od razu na głęboką wodę.

Pewnie wiele z Was zastanawia się, czy danego dnia będziemy mieć ochotę, na to, co znajduje się na naszej liście z zaplanowanymi posiłkami. W meal prep powinniśmy się trzymać znanych i wypróbowanych przepisów, a w ostateczności możemy delikatnie zmodyfikować nasze danie – to i tak nie będzie przygotowywanie posiłku od zera.

 

3. Zacznij przygotowywać posiłki

Kiedy mamy już wszystkie składniki, czas zacząć przygotowywać dania. Czas przygotować zależy od tego, jakie zaplanujemy dania. Jeśli nasze zaplanowane dania to sałatki, wystarczy wszystkie składniki pokroić, jeśli zaplanowaliśmy bardziej wyszukane dania, np. curry, kotlety z soczewicy itp. musimy włożyć trochę więcej czasu w ich przygotowanie. Są też takie dania, które mogą spokojnie poleżeć nawet kilka dni w lodówce – wtedy po prostu przyrządzamy je w odpowiedniej ilości i po wystudzeniu rozdzielamy do pojemników. Przy zasadzie meal prep musimy koniecznie pamiętać o tym, że niektóre składniki czy dania nie powinny po ugotowaniu być przechowywane w lodówce dłużej niż kilka dni. Jeśli będziemy zwracać na to uwagę to żadne zatrucie pokarmowe nam nie grozi. Na początku przygody z meal prep nie można o tym zapomnieć.

 

4. Przechowuj przyrządzone dania

Kiedy już skończymy przygotowywanie posiłków powinnyśmy zadbać o ich prawidłowe przechowywanie. Wszystkie przyrządzone wcześniej posiłki, świeże warzywa i owoce powinny być przechowywane w lodówce w odpowiednich do tego pojemnikach. Zupy i sosy po przyrządzeniu możemy trzymać w lodówce maksymalnie do 2 dni ale w tym przypadku lepsze będzie ich zamrożenie od razu po ugotowaniu i wystudzeniu. Tak naprawdę do każdego dania czy dodatku sprawdzi się inny sposób i czas przechowywania. Zawsze dobrze jest sprawdzić w internecie na zaufanej stronie, ile dany produkt może stać w lodówce, czy w ogóle może albo, czy nie lepiej będzie go zamrozić. Ja zawsze sobie tak pomagam.

 

 

Mam nadzieję, że dzięki tym kilku wskazówkom Wasze gotowanie stanie się przyjemniejsze, a przede wszystkim zaoszczędzicie czas. Meal prep świetnie uczy zdrowego stylu życia – kiedy mamy lunchbox w torebce nie mamy potrzeby kupowania przypadkowego dania w bufecie, które zazwyczaj nie należy do zdrowych i pełnowartościowych dań. Dodatkowo oszczędzamy pieniądze i stajemy się bardziej zorganizowani. Robimy przemyślane zakupy spożywcze, nie kupujemy zbyt dużej ilości żywności albo niepotrzebnych produktów.

A Wy co myślicie o „meal prep”? Przygotowujecie posiłki z wyprzedzeniem? 🙂

 

 

 

Do następnego wpisu!

 

Magdalena

blogerka lifestylowa

Brak komentarzy

Napisz komentarz