Top
pokonać stres dietą – Zdrowe Zdrowie
4083
portfolio-item-template-default,single,single-portfolio-item,postid-4083,mkdf-bmi-calculator-1.0,mkd-core-1.0,wellspring-ver-1.3,mkdf-smooth-scroll,mkdf-smooth-page-transitions,mkdf-ajax,mkdf-grid-1300,mkdf-blog-installed,mkdf-header-standard,mkdf-fixed-on-scroll,mkdf-default-mobile-header,mkdf-sticky-up-mobile-header,mkdf-dropdown-default,mkdf-full-width-wide-menu,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive

pokonać stres dietą

Słowo „stres” jest w użyciu od stosunkowo niedawna i różnie się je definiuje. Na nasze potrzeby rozgraniczmy dwa rodzaje stresu: stres krótkotrwały i stres przewlekły.

Stres krótkotrwały jest zjawiskiem korzystnym. Może być odpowiedzią zarówno na pozytywne, jak i negatywne zdarzenie. Pozwala wyzwolić odpowiednie reakcje na bodźce z otoczenia. Negatywny epizod pobudza działanie: walcz lub uciekaj. Pojawia się bodziec, następnie reagujemy w sposób dostosowany do okoliczności. Kiedy bodziec stresowy znika, organizm wraca do harmonii. Bodźcem do wyzwolenia stresu może być zwykła sprzeczka wynikająca z różnicy zdań lub wysiłek fizyczny. Tak działa naturalny system obronny organizmu.

Zupełnie inaczej to wygląda, gdy mamy do czynienia ze stresem przewlekłym, kiedy czynnik stresogenny występuje regularnie i przeciąga się w czasie. Taka sytuacja może zdarzyć się każdemu. Szef codziennie krzyczy i o coś się czepia. Brakuje ci asertywności, przyjmujesz ciągle porcję ciśnienia bez możliwości reakcji. Długotrwała ekspozycja zaczyna działać… Wtedy nie pojawia się mechanizm: walcz lub uciekaj.

Krótkotrwały stres początkowo daje więcej energii i pobudza do działania, a długotrwały działa dokładnie odwrotnie. Pod jego wpływem negatywnie zmienia się gospodarka hormonalna. Zmiany te dotyczą całego organizmu i mają na niego destrukcyjny wpływ. Zaczyna to przypominać efekt domina. Nie radząc sobie z jedną sytuacją, sprawia, że obniża się tolerancja na inne stresory Rozregulowywuje się układ zawiadujący komunikacją mózgu z ciałem. Brak regeneracji dla nadwyrężonego układu nerwowego powoduje stopniową degradację całego organizmu. Kamyczek po kamyczku, cegiełka po cegiełce… Spada odporność, pojawiają się częstsze przeziębienia, zwiększa się ryzyko wystąpienia innych groźnych chorób – nowotworów, chorób układu krążenia (miażdżyca i udar) czy cukrzycy typu 2… ale stres w dużej mierze atakuje też umysł.

Jedną pierwszych odpowiedzi na przewlekły stres jest obniżenie nastroju, które przekształca się w depresję – uczucie wycofania, osamotnienia i beznadziei. To oddziaływanie, zdaniem naukowców, jest bardzo negatywne, niszczy niektóre obszary mózgu. Szczególnie narażony jest hipokamp odpowiedzialny za reakcje kognitywne (czyli pamięć i procesy poznawcze). Zbyt silny stres doprowadza do wzrostu aktywności osi podwzgórze-przysadka-nadnercza, powodując nadmierne wydzielanie m.in. kortyzolu, uszkadzającego hipokamp. Stwierdzono doświadczalnie, że uszkodzenie hipokampu w znacznym stopniu upośledza u zwierząt zdolności uczenia się. Im dłużej utrzymuje się stan stresu, tym bardziej dostaje się komórkom mózgowym.

W innym badaniu naukowcy porównują skutki działania długotrwałego stresu do palenia papierosów, nadciśnienia tętniczego czy cukrzycy. Dowodzi to związku przewlekłego stresu z chorobami układu krążenia i udarem mózgu.

Niezależnie od badań warto mieć na uwadze, że istnieją odpowiednie sposoby radzenia sobie ze stresem. W społeczeństwach stulatków występowanie stresu jest marginalne. Ich cechą charakterystyczną jest pogoda ducha i życzliwość.

Natomiast w przypadku „życia w stresie” odpowiednia dieta jest wręcz NIEZBĘDNA. Osoby narażone na przewlekły stres powinny wraz z pożywieniem dostarczać dużo większe ilości witamin, przeciwutleniaczy i niektórych składników mineralnych.

A tu znajdziesz przepis na doskonałe ciasteczka na stresowe sytuacje.

 

Więcej o odżywianiu w stresie znajdziesz w książce Mikołaja Choroszyńskiego  “DIETA MIND. Sposób na długie życie”.

Mikołaj Choroszyński

absolwent Szkoły Głównej Turystyki i Rekreacji oraz Uniwersytetu SWPS, pasjonat zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. Wie doskonale, że nawet najlepiej przygotowana dieta jest nie do przyjęcia, jeżeli jest niesmaczna! Posiada doświadczenie jako dietetyk oraz psychodietetyk z wieloletnią praktyką w branży żywieniowej. Jest właścicielem poradni dietetycznej Bdieta (www.bdieta.pl). Jedyny w Polsce gastrocoach, dietetyk do zadań specjalnych!

Brak komentarzy

Napisz komentarz