Top
wapń, czyli mikro- i makroelementy cz.2 – Zdrowe Zdrowie
3641
post-template-default,single,single-post,postid-3641,single-format-standard,mkdf-bmi-calculator-1.0,mkd-core-1.0,wellspring-ver-1.3,mkdf-smooth-scroll,mkdf-smooth-page-transitions,mkdf-ajax,mkdf-grid-1300,mkdf-blog-installed,mkdf-fullwidth-featured-image,mkdf-header-standard,mkdf-fixed-on-scroll,mkdf-default-mobile-header,mkdf-sticky-up-mobile-header,mkdf-dropdown-default,mkdf-full-width-wide-menu,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive

wapń, czyli mikro- i makroelementy cz.2

W tym artykule zapoznamy się z pierwiastkiem o nazwie WAPŃ.

Charakterystyka i znaczenie dla człowieka

Około 99% wapnia wchodzi w skład kości, zębów, paznokci i niektórych ścian komórkowych. Pozostała część znajduje się w tkankach miękkich oraz płynie pozakomórkowym i reguluje ważne procesy biologiczno-chemiczne. Jest bardzo ważny w czasie wzrostu i dojrzewania, ponieważ warunkuje prawidłowy wzrost i twardość kości. Aby wapń odpowiednio się wchłaniał, potrzebna jest odpowiednia ilość witaminy D. Wapń jest bardzo istotny dla układu krwionośnego, ponieważ reguluje pracę serca oraz jest niezbędny do prawidłowego procesu krzepnięcia krwi. Dodatkowo wspomaga pracę układu nerwowego oraz jest wykorzystywany w pracy naszych mięśni. Szczególnie mięśnie wrażliwe są na niedobory wapnia przy większym wysiłku fizycznym lub kiedy organizm jest odwodniony.

Gdzie się znajduje ?

Największym źródłem wapnia jest pożywienie, a w szczególności produkty mleczne oraz zwierzęce. Najwięcej wapnia znajduje się w mleku i serze. Wszystkie produkty zawierające laktozę wspomagają przyswajanie wapnia. Produkty roślinne, które zawierają wapń to głównie rośliny strączkowe oraz natka pietruszki. Nie są one jednak tak dobrze przyswajalne jak produkty mleczne.

Wapń jest często kojarzony z fosforem, ponieważ przy wielu procesach zachodzących w organizmie te pierwiastki ściśle współpracują ze sobą. U osób dorosłych stosunek wapnia do fosforu powinien wynosić 1:1

Jakie są skutki niedoboru?

Skutki niedoboru oczywiście zależą od ilości, której brakuje w organizmie. Szczególnie ważne jest kontrolowanie poziomu wapnia u dzieci.

Niedobory wapnia prowadzą do: krzywicy, osteoporozy, demineralizacji kości i zębów, łamliwości paznokci, psucia zębów, grzybicy, wypadania włosów, zaburzeń krzepliwości, zaburzeń rytmu serca, drżeń mięśniowych. Ponadto niedobory wapnia mogą się objawiać bólem i drętwieniem mięśni, szybkim męczeniem i krwotokami z nosa.

Objawy nadmiaru wapnia

U osób, u których występują zaburzenia funkcji nerek, nadmiar wapnia może powodować kamicę nerkową. Ponadto nadmiar wapnia może powodować zaparcia, brak apetytu, nudności oraz wymioty. Nierzadko nadmiar wapnia utrudnia wchłanianie się innych składników odżywczych.

Jeżeli podejrzewasz u siebie niedobór lub nadmiar wapnia koniecznie skontaktuj się z lekarzem, aby wykonać podstawowe badania.

Aneta

Instagramerka lifestylowa

Brak komentarzy

Napisz komentarz