Top
witaminy pod lupą cz. 4 – Zdrowe Zdrowie
3572
post-template-default,single,single-post,postid-3572,single-format-standard,mkdf-bmi-calculator-1.0,mkd-core-1.0,wellspring-ver-1.3,mkdf-smooth-scroll,mkdf-smooth-page-transitions,mkdf-ajax,mkdf-grid-1300,mkdf-blog-installed,mkdf-fullwidth-featured-image,mkdf-header-standard,mkdf-fixed-on-scroll,mkdf-default-mobile-header,mkdf-sticky-up-mobile-header,mkdf-dropdown-default,mkdf-full-width-wide-menu,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive

witaminy pod lupą cz. 4

 

Przed Tobą już ostatnia część artykułu na temat witamin. Tym razem przyjrzymy się witaminom K, B2, B3 (PP)

 

Witamina K- filochinon

 

Jest rozpuszczalna w tłuszczach. Występuje głównie w produktach pochodzenia roślinnego. Witamina K jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego. Reguluje  prawidłowe krzepnięcie krwi. Witamina K odpowiada za wytwarzanie protrombiny, które bierze udział w procesach zapobiegających wypływowi krwi w czasie uszkodzenia naczyń krwionośnych np. podczas rozcięcia skóry. Proces ten zachodzi w wątrobie.

 

Niedobory witaminy K wiąże się najczęściej ze stosowaniem antybiotyków i środków przeciwbólowych.

Skutki niedoboru: zaburzenia krzepnięcie, ciągłe krwawienia, wydłużony czas krzepnięcia ran, nieprawidłowa praca jelit.

 

Źródła witaminy K: wątroba, brokuły,  warzywa liściaste kapusta, szpinak, sałata, kalafior, rzepa, rośliny strączkowe, pomidory, jajka

 

Witamina B2- ryboflawina

 

Jest rozpuszczalna w wodzie. Odpowiada za odporność organizmu. Wspomaga regenerację i odnowę skóry.  Odgrywa ważną role w przemianie materii. Umożliwia wzrost komórek- za czym idzie wzrost tkanek oraz organów. Witamina B2 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz krwionośnego. Jest niezbędnym składnikiem do tworzenia czerwonych krwinek- erytrocytów oraz błon naczyń krwionośnych.

 

Niedobory witaminy objawia się: zmęczeniem, zapaleniami błony śluzowej jamy ustnej, języka  (np. przez tworzenie się aft), wypadaniem włosów, pękaniem kącików ust. Może pojawić się łupież. Przy bardzo dużych niedoborach witaminy B2 w okresie dorastania i dojrzewania może dojść do spowolnienia lub zahamowania wzrostu.

 

Źródła witaminy B2: nabiał, jajka, ryby, zielone warzywa, produkty pełnoziarniste

 

Witamina B3 (PP) – niacyna

 

Jest to witamina rozpuszczalna w wodzie. Witamina B3 odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.  Utrzymuje prawidłowy stan skóry oraz nabłonka przewodu pokarmowego. Zapobiega owrzodzeniom jelit. Działa pozytywnie na układ krwionośny. Obniża poziom cholesterolu i zapobiega tworzeniu się blaszek miażdżycowych. Przyjmowanie zbyt dużej ilości cukru, powoduje zanik tej witaminy. Zapotrzebowanie na witaminę PP wzrasta podczas stosowania tabletek antykoncepcyjnych oraz w czasie laktacji.

 

Niedobór witaminy B3: powoduje chorobę o nazwie: pelagra. Do najczęstszych objawów pelagry należą: wysypka na skórze, stany zapalne skóry, „truskawkowy język”, biegunka, wymioty, ból głowy, osłabienie, spowolnienie metabolizmu.

 

Źródła witaminy B3: drożdże, orzechy, otręby, mleko, ser, jaja, mięso, zielone warzywa.

 

Mam nadzieję, że te kilka słów na temat witamin udowodni Ci, jak bardzo są one ważne w naszym organizmie. Niedobór  jakiejkolwiek witamy powoduje ubytki na zdrowiu i objawia się w codziennym życiu. Obecność witamin w wielu zdrowych produktach udowadniają Nam jak bardzo ważne jest prawidłowe odżywianie oraz zachowywanie podstawowych zasad. Czyli jedzenie dużej ilości warzyw, owoców, nabiału oraz produktów pełnowartościowych. Nieprawidłowa dieta po czasie objawi się znacznymi skutkami ubocznymi w Naszej figurze a przede wszystkim na Naszym zdrowiu.

 

Aneta

Instagramerka lifestylowa

Brak komentarzy

Napisz komentarz