diety

Dieta przeciwzapalna, czyli uzdrawiające zmiany w sposobie odżywiania

Jak uwolnić się od przewlekłych stanów zapalnych?

Zapalenie to naturalna reakcja układu odpornościowego na urazy, infekcje oraz wszelkie negatywne bodźce. Można by nazwać ten stan – „mobilizacją do walki”. W stanie podwyższonej gotowości nasz organizm potrafi samodzielnie obronić się przed atakującymi go bakteriami i toksynami, a także regenerować zranione tkanki i usuwać martwe komórki.

Problem pojawia się wtedy, gdy to, co miało być sporadycznym stanem wyjątkowym, zaczyna być normą. Przy dzisiejszym tempie życia zła dieta, toksyny, niedobory snu, brak aktywności fizycznej, stres i pośpiech sprawiają, że wielu z nas doprowadza swoje ciało do funkcjonowania na zasadzie chronicznego stanu zapalnego. Efektem mogą być dolegliwości takie jak otyłość, neuropatia obwodowa, cukrzyca, choroby serca, migreny, problemy stomatologiczne, problemy z tarczycą, a także nowotwory.

Dobra i zła żywność

Aby polepszyć stan swojego zdrowia, warto więc nieco zwolnić i spojrzeć na świat z większym optymizmem. Decydując się na nowy, prozdrowotny styl życia, nie można pominąć też kwestii prawidłowego sposobu odżywania, który zamiast rujnować nasz organizm, wspomoże jego funkcjonowanie. W tym celu stworzono tak zwaną dietę przeciwzapalną. Jej głównym założeniem jest zwrócenie baczniejszej uwagi na produkty, które spożywamy i zastąpienie fast-foodów oraz sztucznie przetworzonej żywności produktami uprawianymi lokalnie, niezawierającymi pestycydów i niesprzyjającymi stanom zapalnym.

Nie jest do dieta wegetariańska, jej twórcy sugerują natomiast, by unikać mięsa zwierząt hodowanych na skalę przemysłową. Radzą także, by zastąpić przetworzoną sól solą morską, a utwardzane i częściowo utwardzane oleje takie jak margaryna – oliwą z oliwek, unikać alkoholu, coli, słodyczy, cukru oraz sztucznych słodzików i – oczywiście – zrezygnować przygotowywania potraw w kuchence mikrofalowej. Z bardziej zaskakujących zaleceń można wymienić unikanie nabiału, produktów na bazie pszenicy (zawierają dużą ilość glutenu!), a także pomidorów, ziemniaków i papryki. Warto natomiast postawić na soki owocowe i warzywne, codziennie pić duże ilości wody oraz włączyć do swojego menu gruszki, jagody, brzoskwinie, szparagi, buraki, marchew, seler, jarmuż, kiełki, orzechy i migdały, różnego rodzaju nasiona, takie jak pestki dyni, a także… dziko rosnące rośliny jadalne, jak na przykład mniszek lekarski.

Cztery tygodnie na zmianę

Program diety przeciwzapalnej obejmuje czterotygodniowy jadłospis (śniadanie, obiad i kolacja) wraz ze zbiorem przepisów. Poświęcając nieco czasu na przygotowywanie wartościowych posiłków w domu można przy okazji odkryć radość z gotowania, które wcale nie musi być nudne. W końcu kto nie chciałby nauczyć się przygotowywania takich oryginalnych potraw jak na przykład „toskańska zupa z białej fasoli i jarmużu”, „chipsy z wodorostów”, albo zaskoczyć bliskich „łososiem w papilotach z cytryną i warzywami” lub „szaszłykami z kurczaka w glazurze z tamaryndowca”?

W ciągu czterech tygodni trwania diety, stosując jej program restrykcyjnie, można wyrobić sobie nowe nawyki żywieniowe, podszkolić się w sztuce kulinarnej, a potem – już z większą spontanicznością – stosować poznane reguły zdrowego odżywania na co dzień. Również dla tych, którzy uznają, że realizacja całego zaproponowanego menu na razie przekracza ich możliwości, zapoznanie się z głównymi ideami diety nie będzie czasem straconym. Nawet jedna mała zmiana w sposobie odżywiania może okazać się milowym krokiem do poprawy stanu naszego zdrowia.