Bajzel_na_talerzu blogi

Posiłek przed i potreningowy oraz zbiór 12 zasad, które wprowadzą Cię w sportowy świat

Niezależnie od tego czy jesteś zawodowym sportowcem czy amatorem, podstawą zdrowego stylu życia jest dieta. To co spożywamy wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu i pozwala nam na korzystanie z życia w pełni. Jest paliwem umożliwiającym regenerację, wzrost masy mięśniowej oraz spalenie tkanki tłuszczowej. Istotnymi elementami składającymi się na odżywianie w sporcie stanowi: pora wykonywanego treningu, typ wysiłku fizycznego oraz cel, do którego dążymy.

Co jeść przed treningiem ?

Poranny, lekki trening możesz wykonywać na czczo. Natomiast jeśli planujesz intensywny wysiłek cardio, interwałowy czy siłowy należy dostarczyć organizmowi składników, które długotrwale będą dostarczały energii. Układając przedtreningowy posiłek szczególną uwagę zwróć na podstawowe elementy energetyczne, czyli węglowodany złożone, których rozkład trwa długo, a energia dostarczana jest równomiernie oraz węglowodany proste, które pobudzą organizm. Nie zapominaj o porcji białka, zdrowych tłuszczy i dawce witamin w postaci warzyw czy owoców! Tutaj idealnie sprawdzi się owsianka z kefirem, bananem i orzechami. Wspomóc może cię także dawka kofeiny w postaci filiżanki pysznej kawy, na około 20 min przed treningiem.

Jeśli planujesz aktywność fizyczną na popołudnie lub wieczór, skup się na tworzeniu pełnowartościowych posiłków przez cały dzień, a największą dawkę węglowodanów pozostaw na posiłek przedtreningowy.

Co jeść po treningu ?

Posiłek potreningowy powinien szybko dostarczyć nam energii i być budulcem dla regenerujących się mięśni. Należy więc dostarczyć dawkę węglowodanów prostych w postaci na przykład ryżu, makaronu czy pieczywa oraz porcję białka pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego. Pamiętaj o stworzeniu dania pełnowartościowego. Jedzenie po wysiłku fizycznym jest niezbędną częścią sportowego życia. Należy go spożywać niezależnie od godziny jego wykonywania. Nasz organizm jest bardzo sprytny i jeśli nie dostarczymy mu odpowiedniej ilości energii oraz mikro- i makroelementów, nastąpi rozpad tkanki mięśniowej i spowolnienie metabolizmu. Największym mitem w dietetyce jest zakaz jedzenia po godzinie 18. Na odkładanie się tkanki tłuszczowej nie ma wpływu pora ostatniego posiłku, a bilans kaloryczny z całego dnia, tygodnia, miesiąca. Nawet jeśli twój trening zakończył się o bardzo późnej porze to należy dostarczyć organizmowi potrzebnej dawki składników. Zjedz coś lekkiego, tak aby zapewnić sobie komfortowy sen. Pamiętaj, że nic nie jest czarne albo białe, ilość i złożoność reakcji chemicznych w naszym ciele to zagadka, nad którą pracuje wielu naukowców. Jeśli więc interesujesz się sportem to koniecznie zajrzyj do pism naukowych, które wyjaśniają procesy zachodzące w trakcie wykonywania, i po treningu.

 

12 zasad, które ułatwią Ci zdrowe życie na sportowo !

  1. Skonsultuj się z lekarzem, który oceni twoje sportowe możliwości i określi to czego powinieneś unikać.
  2. Zrezygnuj z wydawania pieniędzy na gotowe dania, przetworzone produkty. Stosuj domową dietę pudełkową, sam skomponuj sobie posiłek, schowaj do pudełka i ciesz się pysznym jedzeniem gdzie i kiedy tylko zechcesz.
  3. Rozpisz sobie dni treningowe, zaplanuj posiłki. Dobra organizacja to gwarancja sukcesu!
  4. Zapomnij o męczących dietach i skup się na wprowadzaniu zasad zdrowego żywienia jako stylu życia.
  5. Zapoznaj się z zasadami odżywiania przed i potreningowego, które dostępne są na wielu sprawdzonych stronach internetowych. Pamiętaj, aby korzystać z porad wyspecjalizowanych dietetyków i żywieniowców, których wiedza jest poparta latami nauki i praktyki.
  6. Zadbaj o zdrowy i długi sen, który zapewni organizmowi niezbędny odpoczynek i regenerację.
  7. Obserwuj swój organizm, zwróć uwagę na wpływ odpowiednio ułożonego posiłku na przebieg twojego treningu i widoczne zmiany zachodzące w wyglądzie.
  8. Znajdź swoją własną motywację, coś co sprawi, że z chęcią będziesz tworzyć posiłki, a trening stanie się przyjemnością.
  9. Nie zapominaj o rozgrzewce przed treningiem. Dzięki temu unikniesz kontuzji.
  10. Pamiętaj o rozciąganiu i relaksowaniu mięśni po aktywności fizycznej.
  11. Wyrzuć wagę! Ważne jest to jak się czujesz, a nie ile ważysz ! Zgrabna sylwetka to tylko drobny dodatek do pozytywnych zmian zachodzących w naszym organizmie.
  12. Pływanie, bieganie, a może jazda konna? Znajdź sport dla siebie i ciesz się nim każdego dnia!