zdrowa kuchnia zioła

Seler naciowy, czyli bogactwo potasu i witaminy K



  • witamina K – 29,3 mcg
  • potasu – 320 mg

Seler naciowy, należący do rodziny selerowatych, ma długie łodygi w kolorze zielonobiałym z postrzępionymi liśćmi.
Seler naciowy można „ugryźć” na wiele sposobów, a i tak trafi przez żołądek wprost do serca.

To „warzywo miłości”, jak mawiano o nim w starożytności, jest nie tylko znakomitym elementem sztuki kulinarnej, ale i miłosnej. Aby stało się afrodyzjakiem, wystarczy przygotować przekąski lub sałatki z jego udziałem i podać podczas sprzyjających okoliczności. Z kolei dzięki olejkom eterycznym, które znajdują się w jego strukturze, wpływa dobroczynnie na pracę nerek i pobudza działanie układu pokarmowego. W nasionach oraz łodygach tego warzywa występuje także substancja uspokajająca, co wspiera leczenie nadciśnienia i chroni przed zawałem oraz udarem mózgu. Seler naciowy pomaga również zmniejszyć poziom cholesterolu, ale przede wszystkim znany jest jako skuteczna broń w walce z nadwagą.
Seler naciowy to bomba potasowa. Dlatego powinien stanowić dodatek do sałatek, zup, koktajlu i jako przekąska, np. z dipami, zwłaszcza dla osób z nadciśnieniem i obrzękami. Seler naciowy to warzywo o dość specyficznym smaku. Ma intensywny, lekko
pikantny smak, z nutką korzennego aromatu, dlatego często bywa uzupełnieniem sałatek, surówek, dipów czy też zup. Dla zachowania jego najlepszych walorów smakowych warto stosować go z umiarem, dodając sukcesywnie większe ilości warzywa w celu wzmocnienia smaku potrawy.
Częścią jadalną selera naciowego są jego łodygi. Można je spożywać na surowo lub w postaci gotowanej, w zależności od przeznaczenia. Nie musimy ich specjalnie obierać, choć niektórzy, ze względu na ich strukturę, preferują nieco uszczuplić warzywo, usuwając co większe włókna najzwyklejszą obieraczką. Tym sposobem pozbywają się twardszych i mniej apetycznych części selera naciowego.



Wybierając seler naciowy w warzywniaku, powinniśmy kierować się twardością jego łodyg. Świeży ma soczyste i jędrne łodygi. Dodatkowo można sugerować się intensywnością koloru jego liści, choć nie zawsze jest taka możliwość, bo do sprzedaży często trafia już z obciętymi. Jeśli już jednak stoimy przed szansą oceny liści, to unikajmy tych wysuszonych i zwiędłych. Z selera naciowego można wyczarować w kuchni prawdziwe cuda! Choćby taki koktajl z jabłkiem, który doda mnóstwa energii i wigoru, a przy okazji oczyści organizm ze zbędnych toksyn. Seler to cenny i smaczny składnik nie tylko wielu koktajli, ale również smoothies. W kuchni można wykorzystać go jednak przede wszystkim w sałatkach, np. w takiej z soczewicy z cytrusami. Odnajdzie się również w roli dodatku do past kanapkowych, gdzie znakomicie komponuje się z jajkiem czy serem. Wiele osób dodaje też seler naciowy do wywarów mięsnych i warzywnych jako element włoszczyzny. W ten sposób staje się on aromatyczną przyprawą do zup. Drobno posiekane łodygi selera sprawdzą się ponadto w sosach, dipach, gulaszach czy twarożkach.

Fragment pochodzi z książki „Jedz zielone”!