porady zdrowa kuchnia

Różowa czy biała… Czy himalajska sól rzeczywiście jest zdrowsza?

Różowa sól himalajska to rodzaj soli o naturalnie różowym kolorze, wydobywanej w pobliżu Himalajów w Pakistanie. Wiele osób twierdzi, że jest wypełniona minerałami i zapewnia niesamowite korzyści zdrowotne. Z tych powodów często uważa się, że różowa sól himalajska jest znacznie zdrowsza niż zwykła sól stołowa. Jednak istnieje niewiele badań nad różową solą himalajską , z tego powodu jej przeciwnicy uważają, że te oświadczenia o jej zdrowotności są niczym więcej jak – spekulacją.

W tym artykule omówimy kluczowe różnice między różową solą himalajską a zwykłą solą i przedstawimy naukowe dowody, aby zdecydować, który rodzaj soli jest zdrowszy.

Na początek: czym jest sól?

Sól jest minerałem składającym się głównie z chlorku sodu, zawiera około 98%. Sól można wytworzyć przez odparowanie słonej wody lub ekstrakcję stałej soli z podziemnych kopalni soli. Zanim trafi do twojego sklepu spożywczego, sól kuchenna przechodzi również proces rafinacji w celu usunięcia zanieczyszczeń i wszelkich innych minerałów – oprócz chlorku sodu. Co więcej czasem dodawane są środki przeciwzbrylające, aby pomóc wchłonąć wilgoć. Jod jest często dodawany, aby pomóc konsumentom w zapobieganiu niedoborowi jodu.

Ludzie używali soli do doprawiania i konserwowania żywności przez tysiące lat. Co ciekawe, sód odgrywa również ważną rolę w kilku funkcjach biologicznych, w tym w równowadze płynów, przewodzeniu nerwów i kurczeniu się mięśni. Z tego powodu konieczne jest posiadanie soli w diecie. Jednak wielu pracowników służby zdrowia twierdzi, że zbyt duża ilość sodu może prowadzić do nadciśnienia i chorób serca, chociaż ostatnie badania poddały to długotrwałe przekonanie wątpliwość.

Ze względu na potencjalne zagrożenia związane ze spożywaniem zbyt dużej ilości soli kuchennej, wielu ludzi używa różowej soli himalajskiej, uważając, że jest to zdrowsza alternatywa.

Czym jest różowa sól himalajska?

Sól himalajska jest różową solą wydobywaną z kopalni soli Khewra, która znajduje się w pobliżu Himalajów w Pakistanie. Kopalnia soli Khewra jest jedną z najstarszych i największych kopalni soli na świecie. Uważa się, że różowa sól himalajska zebrana z tej kopalni została utworzona miliony lat temu w wyniku odparowania starożytnych zbiorników wodnych.

Sól jest ręcznie ekstrahowana i minimalnie przetwarzana, aby uzyskać nierafinowany produkt, który jest wolny od dodatków i uważany za znacznie bardziej naturalny niż sól kuchenna.

Podobnie jak sól stołowa, różowa sól himalajska składa się głównie z chlorku sodu. Jednak naturalny proces zbioru pozwala różowej soli himalajskiej na zachowanie wielu innych minerałów i pierwiastków śladowych, których nie ma w zwykłej soli stołowej. Niektórzy oceniają, że może zawierać ich nawet 84. To te właśnie minerały, zwłaszcza żelazo, nadają jej charakterystyczny różowy kolor.

Jak stosuje się różową sól himalajską?

Różowa sól himalajska ma kilka zastosowań dietetycznych. Ogólnie rzecz ujmując można gotować z różową solą himalajską, tak jak ze zwykłą solą kuchenną.  Niektórzy używają nawet różowej soli himalajskiej jako powierzchni do gotowania. Duże bloki soli można kupić i wykorzystać do grillowania, przypiekania i nadawania słonego smaku mięsom i innym potrawom. Różową sól himalajską można kupić drobno zmieloną, tak jak zwykła sól stołowa, ale nierzadko można spotkać grube odmiany sprzedawane w większych kryształkach.

Uwagi dotyczące gotowania

Za każdym razem, gdy mierzysz jakąkolwiek ilość soli według objętości, ważne jest, aby zastanowić się, jak drobno jest zmielona. Może być konieczne użycie większych ilości gruboziarnistej soli, aby dorównać słoność do drobno zmielonej soli. Na przykład 1 łyżeczka dowolnego rodzaju drobno zmielonej soli może zawierać około 2300 mg sodu, podczas gdy 1 łyżeczka gruboziarnistej soli będzie się różnić w zależności od wielkości kryształów, ale może zawierać mniej niż 2000 mg sodu.

Co więcej, różowa sól himalajska zawiera nieco mniej chlorku sodu niż zwykła sól stołowa, co może być konieczne do uwzględnienia przy gotowaniu. Aktualne wytyczne żywieniowe zalecają, aby większość dorosłych spożywała nie więcej niż 2300 mg sodu dziennie. Odpowiada to około 1 łyżeczce (6 gramów) drobno zmielonej soli.

Jeśli jednak używasz różowej soli himalajskiej, najlepiej sprawdzić etykietę żywieniową, ponieważ zawartość sodu może się znacznie różnić w zależności od marki

Niedietetyczne zastosowania

Podczas gdy różowa sól himalajska ma kilka zastosowań dietetycznych, istnieje również wiele popularnych zastosowań niedietetycznych. Różowa sól himalajska stosowana jest w niektórych solach do kąpieli, które mają poprawić kondycję skóry i łagodzić ból mięśni. Lampy solne są również często wytwarzane z różowej soli himalajskiej i mają za zadanie usuwać zanieczyszczenia powietrza. Składają się one z dużych bloków soli z wewnętrznym źródłem światła, które ogrzewa ją od środka.

Dodatkowo, spędzanie czasu w sztucznych jaskiniach solnych utworzonych z różowej soli himalajskiej jest bardzo popularne wśród osób pragnących łagodzić problemy ze skórą i układem oddechowym. Jednak badania potwierdzające te trzy zastosowania dietetyczne różowej soli himalajskiej są stosunkowo słabe. Potrzeba więcej badań, aby potwierdzić ich efektywność.

Różowa sól himalajska zawiera więcej minerałów

Zarówno sól stołowa, jak i różowa sól himalajska składają się głównie z chlorku sodu, ale różowa sól himalajska zawiera do 84 innych minerałów i pierwiastków śladowych. Należą do nich  potas i wapń, a także mniej znane minerały, takie jak stront i molibden.

W jednym z badań analizowano zawartość minerałów różnych rodzajów soli, w tym różowej soli himalajskiej i zwykłej soli stołowej.

Poniżej znajduje się porównanie znanych minerałów znalezionych w gramie dwóch soli:


Jak widać, sól kuchenna może zawierać więcej sodu, ale różowa sól himalajska zawiera więcej wapnia, potasu, magnezu, a nawet żelaza.

Niemniej jednak ilości tych minerałów w różowej soli himalajskiej są bardzo, bardzo małe. Znajdują się one w tak małych ilościach, że potrzeba 1,7 kg różowej soli himalajskiej, aby uzyskać zalecaną dzienną ilość np. potasu. Nie trzeba dodawać, że jest to nierealna ilość soli do spożycia. Minerały w różowej soli himalajskiej występują w tak niewielkich ilościach, że prawdopodobnie nie zapewnią ci żadnych korzyści zdrowotnych.

Czy domniemania zdrowotne dot. różowej soli są prawdziwe?

Pomimo faktu, że różowa sól himalajska zawiera tylko niewielkie ilości dodatkowych minerałów, wiele osób nadal twierdzi, że może zapewnić szereg korzyści zdrowotnych. Prawda jest taka, że ​​większość z tych twierdzeń nie ma żadnych badań, które by je wspierały.

Niektóre z powszechnie promowanych profitów zdrowotnych dotyczących różowej himalajskiej soli obejmują:

  • korzystny wpływ na choroby układu oddechowego
  • równoważenie pH ciała
  • zmniejszenie oznak starzenia się
  • popraw jakość snu
  • reguluje poziom cukru we krwi
  • zwiększ libido

Niektóre ze stanowisk związanych z dietetycznym stosowaniem różowej soli himalajskiej są „luźno” oparte na badaniach – trzeba brać to pd uwagę.

Wykorzystanie jaskiń solnych w leczeniu różnych chorób płuc zostało ocenione w kilku badaniach. Wyniki sugerują, że mogą istnieć pewne korzyści, ale ogólnie potrzebne są bardziej szczegółowe badania, aby zbadać ich skuteczność.

Z drugiej strony, niektóre z tych oświadczeń zdrowotnych są w rzeczywistości zwykłymi funkcjami chlorku sodu w organizmie, więc otrzymasz te same korzyści z każdego rodzaju soli. Na przykład naukowcy odkryli, że diety o bardzo niskiej zawartości soli mogą przyczyniać się do problemów ze snem. Sugeruje to analogicznie, że odpowiednia ilość soli może być konieczna do utrzymania jakości snu. Jednak w badaniu nie zbadano różowej soli himalajskiej i prawdopodobnie ów wniosek jest po prostu funkcją chlorku sodu zawartego w dowolnej soli.

Ponadto minerały w różowej soli himalajskiej nie występują w wystarczająco dużych ilościach, aby mieć jakikolwiek wpływ na zrównoważenie pH organizmu. Twoje płuca i nerki ściśle regulują pH twojego ciała bez pomocy różowej soli himalajskiej.

Podobnie poziom cukru we krwi, starzenie się i libido są przede wszystkim kontrolowane przez czynniki inne niż sól w diecie. Nie ma żadnych badań naukowych, które sugerowałyby, że spożywanie różowej soli himalajskiej może przynieść korzyści dla któregokolwiek z tych aspektów zdrowia.

Trzeba zauważyć, że nie ma badań porównujących skutki zdrowotne różowej soli himalajskiej i zwykłej soli stołowej. Można przypuszczać, że gdyby takie  istniały, jest mało prawdopodobne, że odnotują one jakiekolwiek różnice w ich skutkach zdrowotnych.

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz