zdrowa kuchnia zioła

Matcha – najsilniejsza z zielonych herbat!

Zielona herbata jest jednym z najpopularniejszych napojów na świecie. Zapewnia nam różne potencjalne korzyści zdrowotne, takie jak utrata masy ciała i poprawa zdrowia serca. Matcha, szczególna odmiana zielonej herbaty, jest uważana za najzdrowszą ze wszystkich. A wszystko dlatego, że jest uprawiana i przygotowywana inaczej niż inne zielone herbaty. Jej konsumpcja też jest inna, ponieważ wypijamy całe liście, a nie tylko napar. Ten artykuł wyjaśnia, czy matcha jest zdrowsza niż inne zielone herbaty.

Co to jest Matcha?

Matcha i zwykła zielona herbata wytwarzana jest z rośliny Camellia sinensis, która pochodzi z Chin. Jednak jest uprawiana inaczej niż zwykła zielona herbata. Krzewy herbaciane są chronione przed światłem słonecznym przez około 20–30 dni przed zbiorem. Cień wywołuje wzrost poziomu chlorofilu, który daje liściom ciemniejszy odcień zieleni i zwiększa produkcję aminokwasów.

Po zbiorze łodygi i nerwy są usuwane z liści. Następnie to co zostanie rozciera się na kamieniach na drobny, jasnozielony proszek znany jako matcha. Ponieważ cały proszek liściowy jest spożywany, matcha nawet przewyższa w niektórych substancjach – takich jak kofeina i przeciwutleniacze – standardową zieloną herbatę.

Jedna filiżanka (237 ml) standardowej matchy, wykonana z 4 łyżeczek proszku, zazwyczaj zawiera około 280 mg kofeiny! To znacznie więcej niż kubek zwykłej zielonej herbaty, który dostarcza jej zaledwie 35 mg. Jednak większość ludzi nie pije na raz pełnego kubka (237 ml) matchy ze względu właśnie na wysoką zawartość kofeiny. Częściej pije się 59–118 ml. Zawartość kofeiny zależy oczywiście od ilości dodawanego proszku.

Matcha, która może mieć trawiasty i gorzki smak, jest często podawana z substancjami słodzącymi lub mlekiem. Proszek matcha jest również wykorzystywany w koktajlach i ciastach.

Jak ją przygotować?

Podczas gdy regularna herbata jest zrobiona z namoczonych liści, matchę przygotowuje się z mielonych, całych liści.

Zwykle przygotowywana jest w tradycyjny, japoński sposób. Herbatę odmierza się łyżką bambusową lub shashaku w podgrzanej miseczce do herbaty zwanej chawan. Następnie do miski dodaje się gorącą wodę (około 70°C). Herbatę miesza się specjalną bambusową trzepaczką, zwaną chasen, aż stanie się gładka z pianką na górze.

Matcha może być przygotowana na kilka sposobów:

  • Standard Większość ludzi miesza 1 łyżeczkę proszku matcha z 60 ml gorącej wody.
  • Usucha (rozwodniona) rzadsza wersja wykorzystuje około pół łyżeczki matchy zmieszanej z 89–118 ml gorącej wody.
  • Koicha (gęsta) czasami przygotowywana w japońskich ceremoniach herbacianych, obejmuje 2 łyżeczki matchy na 30 ml gorącej wody. Nie ma piany i wymagana do niej jest wyższa klasa matchy.

Pamiętaj, że nie potrzebujesz specjalnego sprzętu, aby cieszyć się dobrą filiżankę matchy. Kubek, łyżeczka i mała trzepaczka będą wystarczające.


Korzyści zdrowotne herbaty matcha

Ponieważ matcha jest po prostu odmianą zielonej herbaty, ma najwięcej korzyści zdrowotnych podobnych do niej właśnie, lecz w wyższym stężeniu. Jest bardziej wyładowana w przeciwutleniaczami, pojedynczy kubek (237 ml) może być równoważny około 3 filiżankom (711 ml) zwykłej zielonej herbaty.

Badania na ludziach dotyczące matchy są ograniczone, ale badania na zwierzętach sugerują, że może zmniejszyć ryzyko uszkodzenia nerek i wątroby przy jednoczesnym obniżeniu poziomu cukru we krwi, triglicerydów i cholesterolu.

Oto główne korzyści zdrowotne związane z piciem tego zielonego napoju.

Bogactwo przeciwutleniaczy

Przeciwutleniacze dietetyczne przeciwdziałają wolnym rodnikom w organizmie, chroniąc komórki i tkanki przed uszkodzeniem. Matcha jest bardzo bogata w przeciwutleniacze, zwłaszcza katechiny. Jej najsilniejszą katechiną jest galusan epigallokatechiny (EGCG).

EGCG był szeroko badany. Może zwalczać stany zapalne w organizmie, pomagać w utrzymaniu zdrowych tętnic i przyspieszać naprawę komórek. Co więcej, herbaty z pełnych liści zawierają więcej przeciwutleniaczy niż torebki z herbatą lub produkty gotowe do spożycia.

Jedno z badań wykazało, że matcha zawiera do 137 razy więcej przeciwutleniaczy niż niskiej jakości zielona herbata i do 3 razy więcej przeciwutleniaczy niż inne wysokiej jakości herbaty!

Zmniejsza ryzyko choroby serca

Choroby serca są najczęstszą przyczyną śmierci na całym świecie. Wiemy, że wiele czynników zwiększa ich ryzyko. Picie zielonej herbaty może pomóc w redukcji lub neutralizacji kilku z tych czynników, w tym całkowitego cholesterolu, LDL (złego) cholesterolu, trójglicerydów i poziomu cukru we krwi. Ponadto zielona herbata może chronić przed utlenianiem LDL (złego) cholesterolu, innego ważnego czynnika ryzyka choroby serca.

Badania pokazują, że ludzie pijący zieloną herbatę mają do 31% niższe ryzyko zachorowań na choroby serca niż ci, którzy tego nie robią. Jest to przypisywane głównie przeciwutleniaczom i związkom roślinnym w zielonej herbacie, które występują w jeszcze większych ilościach w matchy.

Może pomóc w utracie wagi

Zieloną herbatę często wiąże się z właściwościami wpływającymi na utratę wagi. Dlatego też jest to częsty składnik wielu suplementów odchudzających. Badania na ludziach ujawniają, że zielona herbata zwiększa całkowitą ilość spalanych kalorii, zwiększając tempo przemiany materii. Wykazano również, że zwiększa selektywne spalanie tłuszczu nawet o 17%.

Należy jednak pamiętać, że zielona herbata to tylko niewielka część układanki odchudzającej – i nie wszystkie badania zgadzają się, że tak silnie pomaga.

Może pomagać się relaksować i poprawić czujność

Zielona herbata, oprócz tego, że jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, zawiera unikalny aminokwas zwany L-teaniną. Matcha  zaś oferuje znacznie wyższe poziomy L-teaniny niż inne rodzaje zielonej herbaty.

L-teanina może zwiększać fale alfa w mózgu. Fale te są powiązane z relaksacją psychiczną i mogą pomóc w zwalczaniu sygnałów stresowych. L-teanina modyfikuje również działanie kofeiny w organizmie, zwiększając czujność bez powodowania senności, która często następuje po spadku działania kawy. Tak więc herbata matcha może zapewniać łagodniejszy i trwalszy efekt pobudzający niż kawa.

L-teanina może również zwiększać w mózgu stężenie substancji odpowiedzialnych za dobre samopoczucie, co prowadzi do poprawy nastroju, pamięci i koncentracji. Ponadto badania wskazują, że sproszkowana zielona herbata może poprawić funkcjonowanie mózgu i zmniejszyć związany z wiekiem spadek zdolności umysłowych u osób starszych.

Środki ostrożności i możliwe efekty uboczne

Jak wszystko, tak i matcha może powodować pewne efekty uboczne przy nieodpowiedzialnym spożyciu. Ponieważ jest silnie skoncentrowana – zarówno w dobroczynne, jak i szkodliwe substancje – na ogół nie zaleca się picia więcej niż 2 filiżanek (474 ​​ml) dziennie.

Zanieczyszczenia
Spożywając proszek matcha, naprawdę spożywasz cały liść herbaty – wraz ze wszystkim, co zawiera. Liście Matcha mogą zawierać zanieczyszczenia – w tym metale ciężkie, pestycydy i fluorki – z gleby, w której roślina rośnie i nie jest uprawiana odpowiedzialnie.

Używanie organicznych herbat może zmniejszyć ryzyko narażenia na pestycydy, ale nawet organiczne liście mogą nadal zawierać substancje z gleby, które są szkodliwe po spożyciu w dużych ilościach.

Toksyczność dla wątroby i nerek
Matcha zawiera około trzy razy więcej przeciwutleniaczy niż wysokiej jakości zwykła zielona herbata. W związku z tym 2 filiżanki (474 ​​ml) matchy mogą dostarczyć ilości związków roślinnych równe 6 filiżankom  (1,4 litra) innych wysokiej jakości herbat zielonych.

Podczas gdy indywidualna tolerancja jest różna, wysokie poziomy związków roślinnych występujących w herbacie matcha mogą powodować nudności i objawy toksyczności ze strony wątroby lub nerek. Dotyczy to jednak spożywania dużych ilości zarówno matchy, jak i innej zielonej herbaty.

 

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

1 komentarz

Zostaw komentarz