blogi Magdalena

Kontrowersyjny temat – JAJKA a CHOLESTEROL

Pewnie nie raz słyszeliście, że jajka podnoszą poziom cholesterolu we krwi i powodują choroby serca. Żółtka jaj zawierają aż 186 miligramów cholesterolu czyli 62% zalecanej dziennej dawki. Jeszcze kilka lat temu lekarze i diabetycy podkreślali, żebyśmy zachowali umiar w jedzeniu jajek. Na szczęście mit o szkodliwości jajek został obalony. Szereg badań pokazuje, że spożycie jaj podnosi cholesterol HDL czyli tzw. dobry cholesterol, a poziom złej frakcji LDL zazwyczaj w ogóle się nie podnosi bądź podnosi minimalnie.

Cholesterol to substancja, która występuje w każdej komórce naszego organizmu, jest więc ważny dla naszego zdrowia. Pomaga w powstawaniu witaminy D, kwasów żółciowych i hormonów płciowych. Cholesterol dzielimy na frakcję LDL inaczej zły cholesterol, który transportowany jest do komórek organizmy i wykorzystywany w określony sposób, np. do produkcji hormonów. Niestety cholesterol LDL dostarczany jest też do naczyń krwionośnych, a tam jeśli jest go zbyt dużo, odkłada się w tętnicach i może powodować miażdżycę. Cholesterol dzielimy też na dobrą frakcję HDL, która oczyszcza komórki z nadmiaru złej frakcji i chroni przed powstawaniem miażdżycy.

Niestety większość ludzi słysząc o cholesterolu od razu kojarzy go z czymś złym. Dzieje się tak, ponieważ ludzie często nie maja pojęcia o podziale cholesterolu na dwie frakcje, a poza tym ze wszystkich stron biją informacje o konieczności unikania cholesterolu i o jego negatywnym działaniu na organizm. Już od lat 60. przemysł farmaceutyczny zapoczątkował fobię przed cholesterolem, lekarze i diabetycy zaczęli to rozpowszechniać, a swego czasu jajko zostało nawet umieszczone na liście „zakazanych produktów spożywczych”. Na szczęście obecnie liczne badania naukowe obalają ten mit ale nam ciężko jest się z tym oswoić i odruchowo eliminujemy jajka ze swojej diety, w końcu przez długie lata wpajano nam, że jest zupełnie odwrotnie.

Badania naukowe przedstawiły jajka jako jeden ze zdrowszych produktów spożywczych. Na poparcie swojej tezy zostały dokładnie przeanalizowane składniki jajka. W jajku znajdziemy lecytynę, dzięki której cholesterol zawarty w jajku nie jest dla nas szkodliwy. Lecytyna powstrzymuje złą frakcję cholesterolu, żeby nie odkładała się w komórkach naczyń krwionośnych i nie prowadziła do chorób układu krążenia. W jajku znajdziemy również pełnowartościowe białko dostarczające naszego organizmowi potrzebnych aminokwasów. Jajko to źródło witamin A, D, E, K czyli tych rozpuszczalnych w tłuszczach oraz witamin z grupy B, między innymi B12. Jajko to też źródło potasu, żelaza, cynku, selenu, jodu oraz kwasów omega-3 i omega-6 w dobrych dla naszego organizmu proporcjach. Poza tym znajdziemy w jajku ksantofile pełniące rolę przeciwutleniaczy oraz luteinę, która świetnie wpływa na wzrok.

Jak widzicie, jajko to źródło wartościowych składników potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Co więcej, ilość tych składników w jajku sprawia, iż wielu specjalistów określa jajka mianem nutraceutyków (produktów spełniających funkcje prozdrowotne i lecznicze). Dobrze, że po latach krytyki, mit został obalony, a jajka zostały docenione i zalecane w diecie.

Magdalena

Moją pasją jest zdrowy styl życia, gotowanie, moda i uroda. Dzięki mojemu instablogowi udało mi się wszystko połączyć i stworzyć lifestylowe konto, którego prowadzenie sprawia mi ogromną przyjemność. Zależy mi na tym, żeby jak najwięcej osób przekonało się, że zdrowe i dietetyczne odpowiedniki dań mogą być smaczniejsze od tradycyjnych. Chciałabym przełamać stereotyp mówiący o tym, że dieta to listek sałaty na talerzu i mdłe dania bez smaku.

Skomentuj

Zostaw komentarz