porady

Twoje lęki, smutek i stres karmią się cukrem! Jak się mu nie dać? + 6 przepisów

Cukier jest szkodliwy dla zdrowia psychicznego, ale istnieją sposoby, aby zaspokoić Twój apetyt na słodkie w sposób nieszkodliwy.

Czy nadszedł czas, aby porzucić cukier?

Nie jest tajemnicą, że cukier może siać spustoszenie w Twoim ciele, jeśli oddajesz się trochę za dużej ilości słodkich rzeczy. Mimo to 75 procent ludzi je go za dużo. Szkodliwe skutki, jakie może mieć dla zdrowia fizycznego, są dobrze zbadane, dlatego tak wiele mówimy o redukcji cukru, aby schudnąć i zmniejszyć ryzyko choroby.

Chociaż porzucenie słodkich rzeczy może spowodować, że staniesz się zdrowszy fizycznie, to wpływ cukru na nasze zdrowie psychiczne jest warty uwagi poświęconej mu w tym artykule.

1. Cukier prowadzi do psychicznych wzlotów i upadków

Jeśli Twój pomysł radzenia sobie ze stresem to kubełek ulubionych lodów lub batonik, jest duża szansa, że ​​wiesz dokładnie, czym jest głód cukrowy.

Podczas gdy większość ludzi może przetrwać cukrowe obżarstwo z minimalnym dyskomfortem, istnieje cała grupa ludzi, którzy płacą wysoką cenę za jedzenie zbyt dużej ilości tego składnika. Wszystko  dlatego, że spożywanie dużej ilości przetworzonego cukru może wywołać uczucie zmartwienia, drażliwość i smutek – co może być podwójnym problemem, jeśli mierzysz się również z depresją lub lękiem.

Ale dlaczego cukier powoduje takie problemy?

Po zjedzeniu zbyt dużej ilości cukru organizm uwalnia insulinę, aby pomóc wchłonąć nadmiar glukozy w krwiobiegu i ustabilizować poziom cukru we krwi. To dobrze, prawda? Niekoniecznie. Oto dlaczego: Napad głodu cukrowego sprawia, że ​​twoje ciało ciężko pracuje, aby wrócić do normalnego stanu. To dla niego kolejka górska wzlotów i upadków, która może sprawić, że poczujesz się zdenerwowany, rozkojarzony, rozdrażniony, roztrzęsiony i wyczerpany.

Jeśli masz lęk lub depresję, objawy te są prawdopodobnie tymi, z którymi masz do czynienia codziennie. Cukier je tylko zaostrzy.

2. Jeśli nie spowoduje stanu lękowego, to z pewnością go pogorszy!

Jeśli masz do czynienia ze stanami niepokoju, to wiesz, jak katastrofalnie może na nie wpływać cukier.

Wspaniały wzlot i późniejszy spektakularny upadek może sprawić, że poczujesz się rozdrażniony, niepewny i napięty – a więc wszystkie skutki uboczne, które mogą pogorszyć twój niepokój.

Ale to nie wszystko. Cukier może również osłabić zdolność organizmu do reagowania na stres, co może wywołać stany niepokoju i uniemożliwić radzenie sobie z przyczyną stresu.

Przeprowadzono kilka badań dotyczących związku między cukrem a lękiem, ale obydwa na szczurach. Podczas gdy odkrycia wykazały wyraźny związek między spożyciem cukru i lękiem, naukowcy chcieliby przeprowadzić więcej badań na ludziach, by to potwierdzić.

3. Cukier może zwiększyć ryzyko rozwoju depresji

Trudno uniknąć sięgania po słodycze, zwłaszcza po trudnym dniu. Kiedy z kolei masz do czynienia z depresją, czasami jedzenie może służyć jako forma „samoleczenia”. Ale to błędne koło! Używanie cukru, by znieczulić emocje, pogorszy tylko symptomy smutku, zmęczenia i poczucia beznadziejności.

Nadmierne spożycie cukru powoduje zaburzenia równowagi w niektórych związkach chemicznych w mózgu. Brak równowagi może prowadzić do depresji, a nawet zwiększyć długoterminowe ryzyko wystąpienia zaburzeń zdrowia psychicznego u niektórych osób. Badanie z 2017 r. Wykazało, że mężczyźni, którzy spożywali dużą ilość cukru (67 gramów lub więcej) każdego dnia, byli o 23 procent bardziej narażeni na diagnozę depresji klinicznej w ciągu pięciu lat.

Chociaż badanie dotyczyło tylko mężczyzn, związek między cukrem a depresją jest również widoczny u kobiet.

4. Odstawienie słodyczy może wywołać atak paniki

Jeśli chodzi o porzucanie cukru, wiele osób poleca stanowczość. Ale jeśli masz historię ataków paniki, może to nie być dobry pomysł. Wycofywanie cukru nie jest przyjemne. Może powodować poważne skutki uboczne, takie jak niepokój, drażliwość, dezorientacja i zmęczenie. Doprowadziło to ekspertów do przyjrzenia się, jak objawy odstawienia cukru mogą przypominać objawy niektórych stanów lękowych.

„Dowody w literaturze wskazują na istotne podobieństwa i nakładanie się na siebie w swych skutkach narkotyków i cukru” – wyjaśnia Uma Naidoo, MD, która jest ekspertem od nastroju w Harvard Medical School.

Kiedy ktoś nadużywa narkotyku, takiego jak kokaina, przechodzi w stan fizjologiczny wycofania się, gdy przestaje go używać. Naidoo mówi, że ludzie, którzy spożywają duże ilości cukru w ​​diecie, mogą podobnie odczuwać fizjologiczne uczucie wycofania, jeśli nagle przestaną go konsumować.

„Nagłe zahamowanie spożycia cukru może naśladować wycofanie się i wzmagaćatak paniki” – mówi Naidoo. A jeśli masz zaburzenia lękowe, to doświadczenie wycofania może być zwiększone.

5. Cukier sabotować moc twojego mózgu

Naukowcy z UCLA odkryli, że dieta stale bogata w fruktozę ze słodkich produktów, takich jak napoje, spowalnia mózg, co może utrudniać zapamiętywanie i naukę. Naukowcy odkryli, że fruktoza może też uszkodzić geny w mózgu. Może to nie tylko wpływać na pamięć i uczenie się, ale nawet prowadzić do choroby Alzheimera, cukrzycy i chorób serca.

Głównymi źródłami fruktozy w diecie amerykańskiej są cukier trzcinowy (sacharoza) i wysokofruktozowy syrop kukurydziany. Jest to istotne, ponieważ naukowcy skupili się wyłącznie na fruktozie. To, co odkryli, jest warte rozważenia, jeśli chodzi o dietę – i zdrowie mózgu.

Masz ochotę na coś słodkiego? Te przepisy Cię uratują!

  1. Koktajle z banana cz. 1 

  2. Koktajle  z banana cz. 2

  3. Koktajle z banana cz. 3

  4. Zdrowa nutella – w 15 minut!

  5. Orzechowo-kakaowe pralinki – bez cukru!

  6. Shake czekoladowo-wiśniowy

 

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz