porady zdrowa kuchnia

Jakie są 3 najlepsze soki na zaparcia i dlaczego działają? Zobacz jak sobie pomóc!

Wszystkie soki owocowe i warzywne zawierają wodę i składniki odżywcze, a niektóre również  dużo błonnik. Ponieważ nawodnienie może złagodzić lub poprawić wiele przypadków zaparć, niektóre soki są doskonałym rozwiązaniem.
Wiele owoców i warzyw może pomóc ludziom z tym kłopotliwym problemem. Jednak różne pokarmy działają na różne sposoby. Niektóre dostarczają błonnika, podczas gdy inne zawierają pewne związki, które mogą stymulować wypróżnienia.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, w jaki sposób soki pomagają złagodzić zaparcia, które soki warto wypróbować, i jak zrobić je w domu.

Czy soki mogą pomóc w zaparciach?

Zaparcia występują, gdy osoba ma mniej niż trzy wypróżnienia na tydzień. Stolec, który pozostaje w przewodzie pokarmowym, z czasem stwardnieje, co utrudnia jego wydalenie, a czasem nawet powoduje ból.

W większości przypadków sporadycznych zaparć zmiana diety i stylu życia jest bardzo skuteczna w łagodzeniu objawów.

Przyjmowanie leków dostępnych bez recepty może pomóc jako rozwiązanie krótkoterminowe, ale może powodować niezamierzone skutki uboczne, takie jak odwodnienie. Ludzie je przyjmujący ryzykują również uzależnienie fizyczne od środków przeczyszczających.

Picie niektórych soków może złagodzić zaparcia u niektórych osób. Wybrane soki z owoców i warzyw zawierają błonnik i sorbitol, które pomagają regulować wypróżnienia.

Soki zawierają również duże ilości wody, co może pomóc zmiękczyć twardy stolec, jednocześnie utrzymując ciało w stanie nawodnionym.

Poniższe sekcje omawiają powody, dla których soki mogą pomóc złagodzić zaparcia.

Zapewniają błonnik

Mimo że są one płynne, niektóre świeże soki często zawierają błonnik pokarmowy, choć nie tak dużo, jakby człowiek spożywał surowe owoce lub warzywa.

Ciało nie trawi błonnika. Zamiast tego przechodzi on przez układ trawienny i pomaga utrzymać zdrowe jelita. Diety bogate w błonnik pokarmowy sprzyjają zdrowemu, regularnemu funkcjonowaniu jelit.

Zaleca się kobietom spożywanie co najmniej 28 gramów błonnika pokarmowego dziennie, a mężczyzn 34 gramów dziennie. Ludzie, którzy mają zaparcia, mogą potrzebować więcej błonnika pokarmowego niż ludzie, których ten problem nie dotyczy.

Jednak zwiększenie spożycia błonnika bez picia wystarczającej ilości płynów może pogorszyć zaparcia, więc spróbuj stopniowo zwiększać ilość błonnika wraz z ilością spożywanej wody.

Owoce i warzywa zawierają dwa rodzaje błonnika pokarmowego, z których oba przyczyniają się do regularnych wypróżnień i zmniejszają zaparcia:

  • Rozpuszczalny błonnik pochłania wodę i czyni stolce bardziej miękkim i elastycznym  co ułatwia jego przechodzenie. Źródła rozpuszczalnego błonnika obejmują płatki owsiane, fasolę, owoce, warzywa, nasiona i orzechy.
  • Nierozpuszczalny błonnik nie wchłania wody. Ten rodzaj pomaga przenosić materiały odpadowe przez jelita. Nierozpuszczalny błonnik wypłukuje również złe bakterie z jelit. Źródła nierozpuszczalnego błonnika obejmują otręby, pszenicę, żyto, orzechy, nasiona oraz skórki owoców i warzyw.

Ludzie mogą zwiększyć ilość błonnika w domowej roboty sokach, pozostawiając skórę na jabłkach podczas wyciskania soku, dodając miąższ z powrotem do soku lub dodając owoce o wysokiej zawartości błonnika, takie jak jagody.

Zawierają sorbitol

Niektóre owoce zawierają sorbitol, alkohol cukrowy, który przenosi wodę do jelita grubego. Dodatkowa woda w jelitach pomaga rozluźnić twarde stolce, dzięki czemu mogą łatwiej poruszać się w przewodzie pokarmowym.

Owoce zawierające sorbitol obejmują:

  • jabłka
  • gruszki
  • winogrona
  • owoce z pestkami, takimi jak śliwki, brzoskwinie i morele
  • suszone owoce, w tym śliwki i daktyle

Śliwki są jednym z najbogatszych owocowych źródeł sorbitolu, więc mogą być jedną z najlepszych opcji pomagających złagodzić zaparcia.


Zawierają wodę

Odwodnienie jest główną przyczyną zaparć. Układ trawienny potrzebuje dużej ilości wody, aby przeprowadzić przez siebie resztki żywności. W przeciwnym razie stolec może stać się twardy, nierówny i trudny do przepchnięcia.

Picie dużej ilości wody i zdrowych soków może w wielu przypadkach pomóc złagodzić zaparcia. Poniżej wypisane soki owocowe zawierają błonnik, sorbitol i wodę, i mogą pomóc złagodzić zaparcia.

Sok z suszonych śliwek

Suszone śliwki są dobrze znane ze swojego działania przeczyszczającego.

W raporcie z przeglądu z 2014 r. podano, że spożywanie 100 g suszonych śliwek dziennie poprawia częstość wytwarzania stolca, a także konsystencję, w porównaniu z popularnym środkiem aptecznym na przeczyszczenie.

Śliwki są bogate w błonnik pokarmowy, ale większość z nich jest tracona w procesach wytwarzania soku. Zamiast tego, sok ze śliwek suszonych działa jako środek przeczyszczający, ponieważ zawiera sorbitol, magnez i potas, z których wszystkie poprawiają czynność jelit.

Jak zrobić sok ze śliwek

Składniki:

  • 300 g suszonych śliwek
  • 2 litry wody

Sposób przygotowania:

Napełnij garnek 2 litrami wody. Dodaj 300 g suszonych śliwek do garnka. Podgrzej na średnim lub wysokim ogniu. Po zagotowaniu zredukować do niższej temperatury, przykryć pokrywką i gotować na wolnym ogniu przez około 2 minuty.
Do blendera wlej śliwki i wodę i miksuj, aż będą gładkie. W razie potrzeby przelać wymieszaną mieszaninę przez sito, aby usunąć większe kawałki.
Wlać sok z suszonych śliwek do butelek i przechowywać w lodówce.


Sok z cytryny

Cytryny są bogate w witaminę C, związek przeciwutleniający, który przekazuje wodę do jelita. Zwiększenie zawartości wody w jelitach może pomóc zmiękczyć stolce i pobudzić wypróżnienia.

Łagodne odwodnienie może powodować zaparcia. Picie mieszanki cytryny i wody może pomóc złagodzić zaparcia u niektórych osób.

Można dodawać sok cytrynowy do swojej diety i dzięki temu utrzymywać ciało we właściwym stanie nawodnienia. Jeśli to możliwe, używaj świeżych, ekologicznych cytryn.

Jak zrobić wodę cytrynową?

Aby przygotować wodę cytrynową, po prostu wymieszaj sok z połowy cytryny ze szklanką ciepłej wody. Spróbuj pić tę miksturę na noc i rano.

Nie zapomnij jednocześnie pić wody przez cały dzień!

Sok jabłkowy

Spożywanie jabłek może pomóc złagodzić zaparcia, ponieważ są one bogate zarówno w błonnik pokarmowy, jak i sorbitol.

Według amerykańskiego Departamentu Rolnictwa jedno średnie jabłko zawiera 4,4 g błonnika i 18,91 g cukru. Jabłka ma także wśród innych składników odżywczych witaminę C, wapń i witaminę A.

Jabłka zawierają także pektynę, która jest rozpuszczalnym w wodzie błonnikiem, będącym w stanie promować wypróżnienia.

Sok jabłkowy zawiera stosunkowo duże ilości fruktozy w porównaniu z innymi owocami. Picie dużych ilości soku jabłkowego może powodować dyskomfort trawienny u osób z wrażliwymi jelitami.

Sklepowe soki jabłkowe zawierają znacznie zmniejszoną zawartość błonnika, co może sprawić, że sok będzie mniej skuteczny niż inne soki w zmniejszeniu zaparć.

Jeśli to możliwe, używaj świeżych, ekologicznych jabłek pochodzenia lokalnego i wyciskaj sok samodzielnie.

Jak zrobić sok jabłkowy?

Można go pić samodzielnie lub mogą dodać sok jabłkowy do innych soków lub koktajli. Podczas przygotowywania soku jabłkowego w domu, rozważ pozostawienie skóry dla dodatkowej zawartości błonnika.

Dodatkowe składniki soku, które wzmagają ich działanie

Tworząc soki w domu lub kupując je w supermarkecie, dodaj lub zwróć uwagę na następujące składniki, aby zapewnić jeszcze bardziej korzystne składniki odżywcze swojemu organizmowi, dodać błonnik i wzmocnić działanie przeciwzaparciowe:

  • jagody
  • szpinak
  • brokuły
  • marchew
  • seler
  • siemię lniane
  • nasiona psyllium
  • korzeń imbiru
  • ocet jabłkowy
  • olej kokosowy

Ile soku należy wypić w celu złagodzenia zaparć?

Możesz robić soki w domu lub kupować je w sklepach.

Aby uniknąć negatywnych skutków ubocznych, ludzie powinni zacząć od picia niewielkich ilości . Spróbuj ćwierć lub pół porcji w ciągu pierwszych kilku dni.

Ci, którzy tolerują tylko niewielkie ilości soku, mogą powoli zwiększać spożycie, aż osiągną 1-2 porcje dziennie. Wytyczne często sugerują, że jest to pół kubka do 1 szklanki.

Powoli zwiększaj zawartość błonnika pokarmowego w ciągu kilku dni lub tygodni, ponieważ nagły wzrost tej substancji może powodować dyskomfort trawienny i biegunkę, a nawet nasilać zaparcia.

Kupując gotowe soki, spróbuj znaleźć takie 100 procent i czytaj etykiety. Niektóre soki i napoje owocowe zawierają koncentrat owocowy i mnóstwo dodatku cukru. Tego rodzaju soki nie będą dawały takiej samej ulgi w zaparciach jak 100-procentowy sok owocowy.



Inne naturalne sposoby łagodzenia zaparć

Oprócz picia soków owocowych, ludzie mogą znaleźć ulgę w zaparciach, dokonując prostych zmian w diecie i stylu życia.

Zmiany w diecie i stylu życia, które mogą pomóc złagodzić zaparcia, obejmują:

  • zwiększenie spożycia błonnika z pokarmów stałych
  • jeść dużo świeżych owoców i warzyw
  • pozostanie nawodnionym
  • ograniczenie spożycia przetworzonej żywności
  • ograniczenie dziennego spożycia soli
  • zwiększenie spożycia potasu
  • regularne ćwiczenia