Wiadomości

Jak post może zapobiec insulinooporności związanej z otyłością?

Nowe badania potwierdzają rosnące dowody, że post może być pomocny w walce z otyłością i związanymi z nią stanami chorobowymi. Poprzez zwiększenie pewnych białek, praktyka postu może chronić przed zespołem metabolicznym, cukrzycą i chorobą wątroby, ale kluczowy jest czas jego przeprowadzenia i odstęp miedzy posiłkami.

Korzyści zdrowotne wynikające z postu były w ostatnich latach przedmiotem wielu sporów. Coraz więcej ludzi pości, nie tylko w celach religijnych, ale także w celu zmniejszenia masy ciała i przyspieszenia metabolizmu.

Ograniczenie przyjmowania pokarmów może zwiększyć aktywność metaboliczną bardziej, niż sądzili badacze (co sugerują nowe badania) a praktyka ta może nawet pomóc w walce ze starzeniem się.



Według innych badań, post może również poprawić zdrowie jelit i wzmocnić rytm okołodobowy, poprawiając tym samym ogólny stan zdrowia.

Nowe badania uzupełniają ten materiał dowodowy, przybliżając konkretny rodzaj głodówki i jej korzyści dla warunków związanych z otyłością.

Dr Ayse Leyla Mindikoglu, która jest profesorem medycyny i chirurgii w Baylor College of Medicine w Houston w Teksasie, i jej koledzy wykorzystali islamską duchową praktykę Ramadanu do zbadania korzyści płynących z postu od świtu do zachodu słońca.

Naukowcy odkryli, że praktykowanie tego typu postu przez 30 dni podniosło poziom pewnych białek, które mogą poprawić insulinooporność i powstrzymać niekorzystne skutki diety bogatej w tłuszcze i cukier.

Dr Mindikoglu i jej zespół przedstawili swoje odkrycia podczas Tygodnia Chorób Trawiennych, konferencji, która odbyła się niedawno w San Diego w Kalifornii.

„Czas trwania postu i czas między posiłkami” jest kluczowy

Dr Mindikoglu i jego współpracownicy przebadali 14 osób zdrowych na początku badania, którzy następnie pościli przez 15 godzin każdego dnia od świtu do zachodu słońca w ramach Ramadanu.

Podczas postu uczestnicy nie spożyli żadnego jedzenia i picia. Przed rozpoczęciem postu naukowcy pobrali próbki krwi od uczestników. Przebadali również krew uczestników po 4 tygodniach trwania postu i 1 tygodniu po zakończeniu postu.

Próbki krwi ujawniły wyższe poziomy białek zwanych tropomiozyną (TPM) 1, 3 i 4. TPM jest „najlepiej znany ze swojej roli w regulacji skurczu mięśni szkieletowych i serca”.

Jednak TPM jest również kluczem do utrzymania zdrowia komórek, które są ważne dla insulinooporności i naprawy ich, jeśli wystąpią uszkodzenia.

TPM3 w szczególności odgrywa ważną rolę w poprawie wrażliwości organizmu na insulinę. Lepsza wrażliwość na insulinę oznacza lepszą kontrolę poziomu cukru we krwi.

Obecne badanie wykazało, że poziomy TPM1, 3 i 4 (białkowych produktów genowych) znacznie wzrosły między początkiem a 1 tygodniem po zakończeniu postu.



Główny autor badania komentuje wyniki, mówiąc: „Karmienie i głodzenie może znacząco wpłynąć na to, jak organizm wytwarza i używa białek, które są kluczowe dla zmniejszenia oporności na insulinę i utrzymania zdrowej masy ciała. Dlatego czas trwania postu i czas między posiłkami mogą być ważnymi czynnikami, które należy rozważyć u osób zmagających się z chorobami związanymi z otyłością”.

„Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, otyłość dotyka ponad 650 milionów ludzi na całym świecie, narażając ich na ryzyko wielu chorób” – kontynuuje dr Mindikoglu.

„Jesteśmy w trakcie rozszerzania naszych badań o osoby z zespołem metabolicznym i [niealkoholową stłuszczeniową chorobą wątroby], aby ustalić, czy wyniki są zgodne z wynikami uzyskanymi u osób zdrowych” – zauważa badacz.

„Na podstawie naszych wstępnych badań uważamy, że głodówka od świtu do zachodu słońca może stanowić dobrą terapię dla osób zmagających się z chorobami i dolegliwościami związanymi z otyłością” – Dr. Ayse Leyla Mindikoglu

Źródło: medicalnewstoday.com