porady zdrowa kuchnia

5 korzyści zdrowotnych rzodkiewek, o których warto wiedzieć!

Rzodkiewki mogą nie być najpopularniejszym warzywem w Twoim ogrodzie, ale są jednymi z najzdrowszych na świecie.

Te niedoceniane warzywa korzeniowe są pełne składników odżywczych. Mogą nawet pomóc lub zapobiec niektórym chorobom.

5 korzyści zdrowotnych rzodkiewek

Rzodkiewki nie są dobrze zbadane od strony konwencjonalnego zastosowania medycznego. Większość badań przeprowadzono na zwierzętach, a nie na ludziach. Mimo to są one używane przez wieki jako środek terapeutyczny w medycynie ludowej. Są też stosowane w Ayurvedzie i tradycyjnej medycynie chińskiej do leczenia wielu stanów chorobowych, takich jak gorączka, ból gardła, zaburzenia żółci i stany zapalne.

1. Nie wywrócą do góry nogami twojego planu zdrowego odżywiania

Porcja rzodkiewki (1/2 szklanki) zawiera około 12 kalorii i praktycznie nie zawiera tłuszczu, więc nie będzie „sabotować” twojej niskotłuszczwej diety. Są idealną zastępczą chrupiącą przekąską, kiedy masz chęć na coś niezdrowego.

Rzodkiewki są dobrym źródłem witaminy C. Zaledwie 1/2 szklanki oferuje około 14% zalecanej dziennej dawki. Witamina C jest przeciwutleniaczem, który pomaga zwalczać wolne rodniki w organizmie i zapobiegać uszkodzeniom komórek spowodowanym starzeniem się, niezdrowym stylem życia i toksynami środowiskowymi. Witamina C odgrywa również kluczową rolę w produkcji kolagenu, który wspomaga zdrową skórę i naczynia krwionośne.

Rzodkiewki zawierają niewielkie ilości substancji takich jak:

  • potas
  • kwasu foliowego
  • ryboflawina
  • niacyna
  • witamina B6
  • witamina K
  • wapń
  • magnez
  • cynk
  • fosfor
  • miedź
  • mangan
  • sód



2. Właściwości przeciwnowotworowe

Jedzenie warzyw krzyżowych, takich jak rzodkiewki, może pomóc w zapobieganiu nowotworom. Według Instytutu Linusa Paulinga warzywa krzyżowe zawierają związki, które w połączeniu z wodą rozkładają się na izotiocyjaniany. Izotiocyjaniany pomagają oczyścić organizm z substancji rakotwórczych i zapobiegają rozwojowi nowotworu.

Badanie z 2010 r. Wykazało, że ekstrakt z korzenia rzodkwi zawierał kilka rodzajów izotiocyjanianów, które powodowały śmierć komórek w niektórych liniach komórek nowotworowych.

3. Wspieraj zdrowy system trawienny

Porcja rzodkiewki 1/2 szklanki daje 1 gram błonnika. Spożywanie kilku porcji każdego dnia pomaga osiągnąć dzienny cel spożycia błonnika. Pomaga on zapobiegać zaparciom zwiększając wydalanie stolca, aby pomóc w przemieszczaniu się odpadów przez jelita. Może również pomóc w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi i zostało powiązane z utratą wagi i obniżeniem poziomu cholesterolu.

Szczególnie korzystne mogą być liście rzodkiewki. Wyniki badania przeprowadzonego w 2008 r. na szczurach karmionych dietą wysokocholesterolową sugerują, że liście rzodkiewki są dobrym źródłem błonnika, poprawiającego funkcje trawienne. Może to być częściowo spowodowane zwiększoną produkcją żółci.

Oddzielne badanie wykazało, że sok z rzodkiewki może zapobiegać wrzodom żołądka, chroniąc tkankę żołądkową i wzmacniając barierę śluzową. Bariera śluzówkowa pomaga chronić żołądek i jelita przed nieprzyjaznymi mikroorganizmami i szkodliwymi toksynami, które mogą powodować wrzody i stany zapalne.

4. Właściwości przeciwgrzybicze

Rzodkiewki są naturalnym środkiem przeciwgrzybiczym. Zawierają przeciwgrzybicze białko RsAFP2. Jedno z badań wykazało, że RsAFP2 powoduje śmierć komórek u Candida albicans, powszechnego grzyba występującego u ludzi. Kiedy Candida albicans przerasta, może powodować zakażenia drożdżakami pochwy, zakażenia drożdżakami jamy ustnej (pleśniawki) i inwazyjną kandydozę.

Wcześniejsze badanie na myszach wykazało, że RsAFP2 było nie tylko skuteczne przeciwko Candida albicans, ale także innym gatunkom Candida, ale w mniejszym stopniu. RsAFP2 nie był skuteczny przeciwko szczepom Candida glabrata.



5. Pomoże zmniejszyć efekty zen

Zearalenon (zen) jest toksycznym grzybem, który atakuje wiele upraw kukurydzy i pasz dla zwierząt. Związane jest to z problemami reprodukcyjnymi u zwierząt i ludzi, chociaż ryzyko dla ludzi uważa się za niewielkie. Według badania z 2008 r. ekstrakt z rzodkwi poprawił poziom antyoksydantów u myszy, przez co może być uważany za bezpieczny sposób na zmniejszenie lub zapobieżenie efektom „zen”.

Czym są rzodkiewki?

Rzodkiewki to warzywa korzeniowe z rodziny Brassica. Bliscy krewni rzodkwi to:

  • brokuły
  • gorczyca
  • jarmuż
  • kalafior
  • kapusta
  • rzepa

Bulwy rzodkiewki występują w wielu kształtach i kolorach. Najpopularniejsza odmiana rzodkiewki  jest jasnoczerwona i przypomina piłeczkę ping-ponga z małym ogonem. Inne odmiany są białe, fioletowe lub czarne. Mogą też być większe i mieć podłużny kształt.

Większość rzodkiewek ma pieprzny smak, choć niektóre mogą być słodkie. Jaśniejsze odmiany, takie jak biała rzodkiew zimowa Daikon mają łagodniejszy smak. Rzodkiewki stają się zbyt ostre, jeśli są pozostawione w ziemi zbyt długo lub nie są zjadane od razu. Mniejsze rzodkiewki mają zazwyczaj najlepszy smak i konsystencję.

Pyszne sposoby na rzodkiewki

Nie ograniczaj się tylko do używania rzodkiewek w sałatkach. Myśl nieszablonowo! Smak rzodkiewki nadaje się doskonale do wielu przepisów. Oto kilka sposobów włączenia rzodkiewki do diety:

  • Zrób rzodkiewkowy dip: 1/2 szklanki greckiego jogurtu, 1/4 szklanki posiekanej rzodkiewki, jednego startego ząbka czosnku i odrobinę czerwonego octu winnego blenduj, aż będzie gładka.
  • Dodaj kilka startych rzodkiewek do swojej ulubionej surówki.
  • Uczyń sałatkę z tuńczyka lub sałatkę z kurczaka bardziej chrupiącą, dodając od 1 do 2 łyżeczek posiekanych rzodkiewek.
  • Grubo pokrojone rzodkiewki wrzuć do swojego lunch boxa i zabierz do pracy.
  • Posyp swój stek lub burger zgrillowanymi plasterkami rzodkiewki.
  • Zamarynuj je jak ogórki.