diety zdrowa kuchnia

Dieta surowa: czy powinieneś spróbować?

Dieta surowa obejmuje głównie nieprzetworzone, pełnowartościowe, oparte na roślinach, najlepiej organiczne produkty spożywcze. Trzy czwarte diety osoby ją stosującej powinno składać się z niegotowanego jedzenia.

Zwolennicy tej diety uważają, że spożywanie dużej ilości surowej żywności czyni nas zdrowszymi. Niektórzy z nich są do tego weganami, więc nie spożywają żywności pochodzenia zwierzęcego. Inni jedzą surowe mięso i surowe produkty odzwierzęce.

Utrata masy ciała nie jest głównym celem diety surowej, ale na niej też jest możliwa.

Typy

Istnieją cztery rodzaje diet surowych.

  • Surowi wegetarianie jedzą produkty pochodzenia roślinnego oraz jaja i produkty mleczne
  • Surowi weganie nie jedzą żadnych produktów zwierzęcych
  • Surowi „wszystkożerni” jedzą zarówno żywność pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcą
  • Surowi mięsożercy zjadają mięso, ale nie gotowane.

Co możesz jeść:

Następujące produkty są odpowiednie dla diety surowej:

  • namoczone i kiełkujące ziarna, nasiona i rośliny strączkowe
  • suszone owoce
  • surowe masła orzechowe
  • świeże owoce i surowe warzywa
  • świeżo wykonane soki owocowe i warzywne
  • mleko od młodego kokosa
  • mleczka orzechowe
  • surowe orzechy i nasiona
  • woda oczyszczona, ale nie woda z kranu
  • wodorosty morskie
  • suszone na słońcu owoce
  • zielony proszek spożywczy, na przykład suszona trawa pszeniczna lub glony
  • inne produkty organiczne, naturalne lub nieprzetworzone
  • produkty fermentowane, takie jak kimchi i kapusta kiszona



W zależności od rodzaju dieta surowa może również zawierać:

  • jajka
  • ryby
  • mięso
  • mleko i produkty mleczne, ale powinny być niepasteryzowane i niehomogenizowane

Czego unikać:

  • wszystkie potrawy gotowane lub przetworzone
  • rafinowane oleje
  • sól kuchenna
  • rafinowane cukry i mąka
  • kawa, herbata i alkohol
  • makaron

Oliwki są gorzkie, jeśli są spożywane na surowo. Jednakże będąc na diecie surowej możesz spożywać wyłącznie taki lub wysuszone na słońcu. Te w puszkach i słoikach są obgotowane i pasteryzowane.

Różni ludzie mają różne interpretacje diety surowej żywności i jej znaczenia. Niektórzy jedzą gotowane jedzenie, podczas gdy inni tego nie robią. Dla niektórych osób jest to sposób na życie. Dla innych jest to po prostu wybór dietetyczny.

Przygotowanie jedzenia

Surowy kucharz przygotowuje jedzenie w specjalny sposób.

Jedynym dozwolonym ogrzewaniem jest odwadniacz. Wydmuchuje gorące powietrze do jedzenie. Temperatura nigdy nie przekracza 46 stopni Celsjusza. Surowi specjaliści od jedzenia mogą również miksować i siekać żywność.

  • Ziarno i nasiona fasoli są spożywane namoczone i spęczniałe
  • Orzechy można namoczyć, a niektóre owoce się suszy
  • Wiele owoców i warzyw jest sokowanych lub stosowanych w koktajlach



Przykładowe posiłki to:

śniadanie: owoce z odwodnionymi nasionami
przekąska: zielony koktajl
lunch: sałatka z jabłek i orzechów
obiad: nadziewane grzyby Portobello

Deser też można zrobić na surowo!

Ciasteczka z kawałkami czekolady

  • orzechy nerkowca
  • płatki owsiane
  • olej kokosowy
  • corab
  • kakao

Orzechy, płatki zmieszaj do uzyskania jednolitej masy w blenderze. Olej kokosowy, corab i kakao pozwoli na zrobienie czekoladowych groszków. Połącz wszystko razem i chłodź w zamrażarce przez przynajmniej 30 min.

Inne składniki, które można wykorzystać do wytworzenia ciasteczek, to masła orzechowe, płatki kokosowe i daktyle.

 

Korzyści

Specjaliści od surowej żywności twierdzą, że spożywanie głównie niegotowanych pokarmów może prowadzić do utraty wagi.

Wierzą także, że dzięki diecie surowej żywności organizm jest w stanie lepiej zapobiegać i zwalczać choroby, zwłaszcza te przewlekłe.

Niektóre składniki odżywcze, na przykład rozpuszczalne w wodzie witaminy B i C, są redukowane lub niszczone przez gotowanie, więc spożywanie surowej żywności zapewnia w nie lepsze zaopatrzenie.

Mówią, że to dlatego, że surowe pokarmy zawierają niezbędne enzymy spożywcze. Ogrzewanie żywności do temperatury powyżej 47 stopni Celsjusza niszczy te enzymy.

Utrzymują ponadto, że enzymy są siłą życiową żywności. Natura dała każdemu jedzeniu wyjątkową idealną mieszankę. Te istotne enzymy pozwalają nam w pełni strawić nasze pokarmy bez konieczności polegania na naszych własnych enzymach trawiennych.

Badania naukowe jeszcze tego nie potwierdziły.

Surowi dietetycy twierdzą, że proces gotowania niszczy lub zmienia te enzymy, a także niezbędne witaminy i minerały. Jedynie surowa żywność, jak mówią, jest „żywą żywnością”.

Gotowane pokarmy są trawione dłużej, zatykają układ trawienny i tętnice częściowo strawionymi tłuszczami, białkami i węglowodanami.

Surowi dietetycy utrzymują, że osoba na diecie doświadczy:

  • więcej energii
  • czystsza skóra
  • lepsze trawienie
  • utrata masy ciała
  • mniejsze ryzyko rozwoju chorób serca i układu krążenia

Badania wykazały, że dieta roślinna (ale niekoniecznie surowa) może prowadzić do utraty masy ciała i zmniejszenia ryzyka chorób układu krążenia, raka, otyłości i cukrzycy typu 2.



Ryzyko

Dietetycy sugerują, że zwolennicy surowej żywności powinni ostrożnie spożywać następujące pokarmy:

Gryka: rośliny te są toksyczne, gdy są surowe. Jeśli są sokowane lub spożywane w dużych ilościach, mogą być toksyczne dla osób o jasnej karnacji. Gryka zawiera fagopirynę. Może to wywołać nadwrażliwość na światło i inne problemy skórne.

Fasola: zawierają substancję chemiczną zwaną fitohaemaglutyniną. Surowa fasola i kiełki fasoli mogą być toksyczne.

Kiełki lucerny: zawierają toksynę zwaną canavanine

Maniok: niektóre rodzaje mogą być toksyczne, w tym mąka maniokowa.

Nasiona grochu: typu Lathyrus, w tym groszek trawny, Khesari dhal lub almorta, mogą powodować osłabienie neurologiczne kończyn dolnych, jeśli są spożywane na surowo. Jest to schorzenie znane jako latyryzm.

Pestki moreli: zawierają amigdalinę, która w większych ilościach zawiera cyjanek.

Pasternak: zawierają furanokumarynę, substancję chemiczną wytwarzaną przez rośliny jako mechanizm obronny przed drapieżnikami. Wiele furanokumaryn jest toksycznych.

Surowe jaja: bakterie salmonelli są obecne w niektórych jajach i mogą powodować poważne choroby, a nawet śmierć. Gotowanie jaj zabija te bakterie.

Mięso: spożywane na surowo, może przenosić szkodliwe bakterie, pasożyty i wirusy.

Mleko: Surowe mleko może zawierać Mycobacteria bovis (M. bovis), które może powodować gruźlicę inną niż płucna (TB).

Niektóre warzywa mogą być bardziej korzystne po ugotowaniu. Na przykład gotowanie pomidorów sprawia, że ​​likopen antyoksydacyjny jest łatwiej przyswajalny dla organizmu konsumenta, jak podają chociażby naukowcy z Cornell University. Jednak gotowanie niszczy zawartą w nich witaminę C.

Czy powinienem spróbować?

Anegdotyczne dowody sugerują, że ludzie na diecie surowej mogą doświadczyć popraw stanu skóry, przypływu energii, trwałej utraty wagi oraz obniżenia poziomu cholesterolu i lipidów w badaniach krwi.

Jednak dieta ma pewne wady:

  • Motywacja może być trudna do stosowania, szczególnie w przypadku spotkań towarzyskich i jedzenia poza domem.
  • Mogą wystąpić problemy z trawieniem, a nawet zespół jelita drażliwego (IBS), ale mogą się poprawić po pewnym czasie.
  • Utrata masy ciała może nie wszystkim przynieść korzyści , a niektórzy ludzie będą musieli ciężko pracować, aby utrzymać odpowiednią liczbę kalorii.
  • Gotowanie zabija niektóre toksyny, bakterie i szkodliwe związki w żywności. Surowe produkty zwierzęce należy jeść ostrożnie, podobnie jak niektóre rośliny strączkowe, takie jak fasola.
  • Wymaga to dużej dyscypliny, organizacji i przygotowania, aby zapewnić odpowiednie spożycie niezbędnych składników odżywczych.
  • Weganin na diecie surowej jest narażony na ryzyko niedoboru niektórych składników odżywczych, w tym białka, witaminy B12, żelaza, wapnia, kwasów tłuszczowych i witaminy D.

Jedno z badań wykazało, że wegetarianizm oparty na surowej żywności może powodować niższą masę kostną, chociaż kości osób ją stosujących wydają się być zdrowe. Inne odkryło, że dieta surowa może obniżyć ogólny poziom cholesterolu i trójglicerydów, ale może obniżyć też poziom HDL, czyli „dobrego” cholesterolu, i że może podnieść poziom homocysteiny z powodu braku witaminy B12. Wysoki poziom homocysteiny może zwiększać ryzyko problemów sercowo-naczyniowych.

Większość dietetyków zgadza się jednak z tym, że zwiększenie spożycia owoców i warzyw oraz zmniejszenie ilości przetworzonej żywności przyniosłoby korzyści większości z nas.



Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

1 komentarz

Zostaw komentarz

  • Nigdy nie próbowałam takiej diety, ale brzmi ciekawie i obiecująco. Ja wcześniej sama próbowałam z dietami, ale w końcu dałam się namówić na catering dietetyczny, dzięki temu, mam przygotowane posiłki i co najważniejsze nie muszę liczyć kalorii.