porady

Kiedy jest najlepsza pora na przyjmowanie witamin?



Wiele osób decyduje się uzupełniać swoje niedobory dietetyczne przy pomocy witamin i innych suplementów diety. Jednak ich skuteczność może zostać zaburzona jeśli przyjmiemy je o niewłaściwej porze lub w towarzystwie niektórych substancji i pokarmów.

Pora dnia, jedzenie i przyjmowanie płynów mogą mieć albo negatywny, albo pozytywny wpływ na to, jak dobrze dana działa witamina i ile jest jej wchłaniane przez organizm.

Ten artykuł bada ogólną skuteczność witamin i idealne warunki do przyjmowania różnych ich typów.

Szybkie fakty na temat witamin:

  • Ludzie są chętni do przyjmowanie witamin, ponieważ twierdzą, że oferują one szybkie rozwiązania typowych problemów zdrowotnych.
  • Roszczenia dotyczące skuteczności często są poparte badaniami klinicznymi, ale nie zawsze.
  • Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) nie reguluje branży witamin i suplementów diety.
  • Firmy mogą twierdzić, że wytwarzane przez nie witaminy są skuteczne bez renomowanych badań potwierdzających ich roszczenia.
  • Nie wszystkie witaminy są nieskuteczne lub szkodliwe.

Czy w ogóle należy przyjmować witaminy?

Coraz więcej badań wskazuje, że przyjmowanie witamin w większości przypadków nie ma korzystnego ani niekorzystnego działania u osób, które przyjmują je regularnie.

Jednak ludzie powinni podejść do stosowania witamin z ostrożnością, ponieważ mogą mieć niepożądane konsekwencje w połączeniu z lekami wydawanymi na receptę lub bez recepty.

Niektóre, takie jak witamina E i beta-karoten, które przyjmowane w dużych dawkach mogą być szkodliwe lub śmiertelne.

Kobiety w ciąży powinny zachować szczególną ostrożność przy wyborze suplementów. Na przykład, wysoki poziom witaminy A może powodować wrodzone niepełnosprawności. Z drugiej strony, kwas foliowy może pomóc w rozwoju płodu i zapobiec rozszczepowi kręgosłupa u dziecka.

Niektórzy badacze sugerują, że najlepszą metodą uzyskania witamin nie jest wcale suplementacja.

Sugerują, że spożywając pokarmy bogate w składniki odżywcze, takie jak dostarczamy sobie wystarczającej ich ilości:

  • jarmuż
  • szpinak
  • orzechy
  • owoce
  • mięsa o niskiej zawartości tłuszczu.

Twierdzą, że witamina nie może zastąpić zdrowej, dobrze zbilansowanej diety.

Jednak niektórzy nadal uważają, że człowiek powinien przyjmować multiwitaminę, aby wypełnić luki w diecie mniej niż idealnej – a wiec codziennej. Istnieją również ograniczone badania, które sugerują, że przyjmowanie witamin może odgrywać rolę w zmniejszaniu ryzyka chorób, takich jak choroby serca.

Mimo to większość witamin nie ma złego wpływu na przeciętną, zdrową osobę. Ludzie przyjmujący regularne leki na receptę lub bez recepty powinny skonsultować się z lekarzem przed przyjęciem jakichkolwiek suplementów witaminowych.

Najlepsze pory dla różnych rodzajów witamin

Kiedy brać witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B są wykorzystywane do zwiększenia energii i redukcji stresu. Istnieje osiem różnych rodzajów witamin z grupy B, z których każda ma osobną funkcję dla organizmu. Rodzaje witamin z grupy B obejmują:

  • tiamina
  • ryboflawina
  • witamina B6
  • niacyna
  • biotyna
  • witamina B12
  • kwas foliowy
  • kwas pantotenowy

Wszystkie witaminy z grupy B można przyjmować w tym samym czasie. W firmy farmaceutyczne oferują kompleksy witaminowe, które są kombinacjami dziennej zalecanej ilości każdego z 8 rodzajów witamin B.

Najlepszą porą dnia na przyjmowanie witaminy B jest zaraz po przebudzeniu. Przyjmowanie witamin z grupy B na pusty żołądek ma pomóc w wchłanianiu witaminy.

Zażywanie witamin z grupy B ma również tendencję do zwiększania energii, więc przyjmowanie ich zbyt późno w ciągu dnia może wpłynąć na zdolność zasypiania.



Witaminy rozpuszczalne w wodzie

Te witaminy nie są naturalnie wytwarzane lub przechowywane przez organizm ludzki. Dlatego ludzie często potrzebują witamin rozpuszczalnych w wodzie ze źródeł zwierzęcych, roślinnych i ewentualnie uzupełniających.

Rodzaje witamin rozpuszczalnych w wodzie obejmują:

  • witamina C
  • większość rodzajów witaminy B

Witaminę C uważa się za bezpieczną w zalecanych ilościach.

Występuje w wielu produktach roślinnych, takich jak sok pomarańczowy, grejpfrut i cytryny. Organizm nie przechowuje witaminy C, więc ludzie powinni ją przyjmować codziennie, najlepiej w małych dawkach przez cały dzień.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach są potrzebne i powinny być przyjmowane w małych dawkach. Przyjmowanie dużych dawek tych witamin  może być szkodliwe lub toksyczne dla organizmu człowieka.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach nie są tracone podczas gotowania potraw. Zazwyczaj dana osoba otrzymuje wszystkie witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, których potrzebuje ze zbilansowanego jedzenia i nie musi ich przyjmować jako suplementów.

Przykłady witamin rozpuszczalnych w tłuszczach obejmują:

  • witamina A
  • witamina D
  • witamina E
  • witamina K

Te witaminy są przechowywane w wątrobie i tkankach tłuszczowych organizmu. Dlatego nie jest potrzebne by je tak często przyjmować. Ponieważ duże ilości tych witamin mogą prowadzić do złych skutków, naukowcy zgadzają się, że ludzie nie powinni przyjmować suplementów zawierających te witaminy na własną rękę.

Przeciętna, zdrowa osoba o zrównoważonej diecie otrzyma wystarczającą ilość witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Witaminy prenatalne

Zaleca się, aby kobiety rozważające zajście w ciążę przyjmowały suplement kwasu foliowego przez cały rok przed poczęciem.

Zaleca się również, aby kobiety przyjmowały witaminy prenatalne codziennie podczas ciąży. Czasami lekarze zalecają kobietom przyjmowanie witamin prenatalnych o określonej porze dnia.

Ustalenie tego rodzaju harmonogramu zależy od tego, czy kobieta ma „poranne mdłości”, powszechny objaw ciąży, który sprawia, że ​​wiele kobiet doświadcza nudności i wymiotów w ciągu dnia. Jeśli witamina prenatalna zwiększa mdłości kobiety, może ona rozważyć przyjmowanie witaminy przed snem z niewielką ilością jedzenia.

Dostępnych jest wiele witamin prenatalnych, a kobieta w ciąży powinna zachować ostrożność przy ich wyborze. Chociaż podobne, każdy z nich może zawierać różne ilości składników odżywczych i składników. Typowe składniki to:

  • kwas foliowy
  • wapń
  • żelazo

Przed rozpoczęciem przyjmowania witamin prenatalnych kobieta powinna porozmawiać ze swoim lekarzem w celu uzyskania sugestii i zaleceń. Możliwe jest przedawkowanie witamin, które mogą mieć niekorzystny wpływ na kobietę lub dziecko. Nie należy przyjmować podwójnych dawek witamin prenatalnych.



Inne suplementy

Oprócz suplementów witaminowych dostępne są również suplementy mineralne.
Ludzkie ciało potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania zarówno witamin, jak i minerałów. Podobnie jak witaminy, minerały są dostępne w suplementach bez recepty. I, podobnie jak w przypadku witamin, istnieje wiele twierdzeń o tym, co suplementy mineralne mogą zrobić dla zdrowia człowieka.

Niektóre przykładowe minerały obejmują:

  • żelazo
  • wapń
  • magnez
  • cynk

Powtórzmy – ludzie powinni zachować ostrożność przed wzięciem suplementu mineralnego. Choć mogą być korzystne, większość badań wydaje się wskazywać, że suplementy mineralne nie mają pozytywnego wpływu na zdrowie człowieka gdy nie są mu potrzbne.

Możliwe jest zebranie w organizmie zbyt dużej ilości minerału, co może mieć niekorzystny wpływ na zdrowie człowieka.

Ludzie powinni codziennie pozyskiwać minerały z jedzeniem. Przyjmowanie suplementów mineralnych bez jedzenia może powodować niepożądane skutki uboczne, takie jak rozstrój żołądka.

Ryzyko

Trzeba dbać o rozważenie przyjmowania suplementów witaminowych i mineralnych

Wymagana jest ostrożność, ponieważ roszczenia dotyczące skuteczności producentów i faktycznej skuteczności ich preparatów mogą się znacznie różnić. Ponadto wiele witamin i minerałów może być szkodliwych przy przyjmowaniu w dużych dawkach; inne witaminy mogą słabo oddziaływać na leki przyjmowane regularnie.

Jak wspomniano powyżej, niewiele badań sugeruje, że suplementy są skuteczne w dostarczaniu składników odżywczych do organizmu.

Wnioski

Istnieją ograniczone dowody pochodzące od niezależnych naukowców, którzy sugerują, że suplementy witaminowe mają jakikolwiek realny wpływ na zdrowie człowieka.

W rzeczywistości, przyjmując zbyt dużą dawkę, niektórych witamin możesz stworzyć poważne zagrożenie dla swojego zdrowia.

Przed rozpoczęciem przyjmowania suplementów witaminowych powinieneś skonsultować się z lekarzem, aby upewnić się, że to, co rozważasz, będzie bezpieczne. Zawsze staraj się pozyskiwać witaminy i składniki odżywcze z renomowanych placówek, nie kupuj ich przez internet z nieznanych źródeł!

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz