diety dolegliwości

Jakie pokarmy pomagają zapobiegać migrenie?



Ponieważ migreny mogą być naprawdę wyniszczające, zidentyfikowanie i uniknięcie potencjalnych czynników je wyzwalających jest naprawdę dobrym pomysłem. Dla niektórych osób wyzwalacze migreny mogą obejmować określone pokarmy lub rodzaje żywności. I odwrotnie, niektóre pokarmy mogą zmniejszać częstość migrenowych bólów głowy lub redukować ich objawy. Chociaż nie ma definitywnej „diety migrenowej”, chorzy mogą być w stanie zmniejszyć liczbę migren poprzez monitorowanie tego, co jedzą.

W tym artykule przyjrzymy się niektórym pokarmom, które mogą zapobiegać migrenom, wywoływać je lub łagodzić.

Jakie pokarmy mogą pomóc w zapobieganiu migrenie?

Zdrowa dieta może pomóc w zapobieganiu migrenom.  Powinna składać się ze świeżej, nieprzetworzonej żywności, w tym owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych i chudych białek.

W przypadku świeżej żywności istnieje mniejsze prawdopodobieństwo dodania konserwantów, takich jak glutaminian sodu. To one mogą wywoływać migreny u niektórych osób, więc unikanie pokarmów, które je zawierają, może pomóc.

Stowarzyszenie Zaburzeń Migreacyjnych stworzyło listę „bezpiecznych dla migrenowców produktów spożywczych”, aby pomóc ludziom w wyborze właściwej żywności. Te produkty spożywcze zasadniczo nie zawierają konserwantów, drożdży, środków aromatyzujących i innych substancji, które mogą powodować migrenę, takich jak azotany i fenyloalanina.



Poniżej wypiszemy, które pokarmy jeść i których należy unikać w obrębie różnych grup żywności:

Chleb, zboża i płatki zbożowe

Pokarmy do jedzenia:

  • większość muslie i płatków zbożowych, z wyjątkiem tych zawierających orzechy, suszone owoce lub aspartam
  • bułeczki z ziarnem zwykłym lub sezamowym
  • pełnoziarniste makarony i kasze
  • niesmakowe krakersy, takie jak krakersy solne lub krakersy klubowe
  • biały, pszeniczny, żytni lub pumpernikielowy chleb

Żywność, której należy unikać:

  • krakersy smakowe
  • świeżo upieczony chleb domowej roboty lub z piekarni spożywczej (lepiej odczekać przed jego spożyciem)
  • pizza, ponieważ jest to także świeże ciasto
  • frytki smakowe lub przyprawione



Mięsa, orzechy i nasiona

Pokarmy do jedzenia:

  • świeża wołowina, kurczak, ryby, jagnięcina, wieprzowina, indyk lub cielęcina
  • mak
  • nasiona dyni
  • ziarenka sezamu
  • nasiona słonecznika bez naturalnych aromatów

Żywność, której należy unikać:

  • wątróbki wołowe, wieprzowe i drobiowe
  • mięso panierowane
  • marynowane mięso
  • popcorn smakowy
  • masła orzechowe

Sosy sałatkowe i dodatki do jedzenia

Pokarmy do jedzenia:

  • domowe dipy, które wykorzystują świeże składniki bez sztucznych aromatów
  • domowe sosy sałatkowe ze świeżych ziół i przypraw
  • dressingi sałatkowe z oliwy i octów

Żywność, której należy unikać:

  • butelkowane, gotowe sosy sałatkowe
  • pakowane dipy, takie jak salsa, sos alfredo lub dipy musztardowe

Wiele butelkowanych sosów sałatkowych i paczkowanych dipów zawiera dodatki i konserwanty, które mogą wywoływać migreny. Dodatki, których należy unikać, to glutaminian sodu, azotyny i aspartam.

Ser pleśniowy i ocet z czerwonego wina również mogą przyczyniać się do migreny, dlatego najlepiej ograniczyć ich spożycie.



Warzywa i owoce

Pokarmy do jedzenia:

  • świeże owoce
  • świeże warzywa
  • sałatki świeżo przygotowane, bez konserwantów

Żywność, której należy unikać:

  • suszone owoce zawierające konserwanty siarczynowe
  • owoce cytrusowe
  • fasola limeńska
  • granatowa fasola
  • cebule
  • kapusta kiszona

Niektóre owoce mogą również zawierać pyłki lub inne związki, które mogą powodować uwalnianie histaminy, mogące wywołać migrenę. Przykłady obejmują banany, pomarańcze, grejpfruty, maliny i śliwki.

Inne wskazówki dotyczące zapobiegania

Zjedzenie kilku małych posiłków w ciągu dnia w rozsądnych odstępach może również pomóc utrzymać stały poziom cukru we krwi i zapobiec głodowi, który może wywołać migreny u niektórych osób.

Rozsądne podejście do diety może pomóc w utrzymaniu zdrowej wagi. Według American Migraine Foundation nadwaga zwiększa prawdopodobieństwo migreny lub nasila jej objawy.

Jakie pokarmy mogą wywoływać migreny?

Pokarmy, które wywołują migreny, będą się różnić w zależności od osoby, a niektórzy mogą nie mieć żadnych wyzwalaczy migreny pochodzących z jedzenia.

Niektóre pokarmy, które zwykle wywołują migreny, to:

  • sery dojrzewający
  • alkohol, zwłaszcza piwo i czerwone wino
  • czekolada
  • wędliny wysoko przetworzone lub wędzone
  • konserwanty żywności, takie jak azotany, azotyny, glutaminian sodu i sztuczne środki słodzące
  • wędzona ryba
  • ekstrakt drożdżowy

Uwaga: Brak jedzenia w ogóle może również prowadzić do częstszego występowania migreny. Dla niektórych osób przedłużony głód i niedożywienie są znanymi wyzwalaczami bólu głowy. Może to wynikać z powiązania między niskim poziomem cukru we krwi a nasileniem migrenowych bólów głowy.



Wskazówki dotyczące identyfikowania wyzwalaczy

Niektórzy lekarze mogą zalecić, aby osoby z migreną prowadziły dziennik spożywanej żywności, aby śledzić to, co jedzą i wszelkie objawy bólu głowy, których doświadczają.

Warto zauważyć, że niektóre osoby mają natychmiastową reakcję na jedzenie, podczas gdy inne mogą nie reagować do 24 godzin po jedzeniu.

Następnym krokiem jest próba usunięcia jednego potencjalnego wyzwalacza z diety, aby sprawdzić, czy migreny nadal będą występować. Na przykład chory przez tydzień unika octów winnych i czerwonego wina.

Takie podejście może zapewnić, że ludzie nie będą niepotrzebnie usuwać żywności ze swojej diety.

Dodatkowe wyzwalacze migreny

Lekarze zidentyfikowali pięć głównych kategorii wyzwalaczy migreny, z których jedną są różne rodzaje żywności. Pozostałe cztery kategorie to:

  • Zmiany w środowisku. Zmiany ciśnienia atmosferycznego, pory roku, a nawet burze mogą wywoływać migreny.
  • Zmiany poziomu hormonów, które występują z powodu cyklu miesiączkowego, mogą wywoływać migreny, podobnie jak niektóre zmiany hormonalne podczas ciąży.
  • Stymulacja sensoryczna. Jasne światła, niektóre zapachy, dym oraz nadmierne i powtarzalne dźwięki mogą wywoływać migreny u niektórych osób.
  • Napięcie nerwowe. Stres, intensywne ćwiczenia, choroba lub nietypowe zmiany w rytmie snu mogą wywoływać migreny.

Czasami połączenie wyzwalaczy migreny może prowadzić do bólu głowy. Na przykład osoba może być bardzo zestresowana, przegapić posiłek i nie wyspać się poprzedniej nocy.

Pokarmy, które warto jeść podczas ataku migreny

Kofeina jest substancją, która może pomóc w leczeniu migreny. Niektóre firmy medyczne dodają sproszkowaną kofeinę do leków od bólu głowy.

Istnieje jednak cienka granica między ilością kofeiny, która może zmniejszyć bóle głowy z migreną, a zbyt dużą ilością kofeiny, która może ból głowy wywołać.

American Migraine Foundation zaleca osobom, które chorują na migrenę, ograniczenie dziennego spożycia kofeiny do 200 miligramów. Warto jednak zauważyć, że regularne spożywanie ponad 100 mg kofeiny dziennie jest czynnikiem ryzyka bólu głowy.

Spożywanie obojętnych potraw z powyższych zatwierdzonych produktów spożywczych może pomóc zminimalizować nudności podczas ataku migreny. Przykłady takich produktów obejmują biały chleb, krakersy, banany i gruszki.

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz