trening

Tylko 25 minut jogi i medytacja poprawia funkcjonowanie mózgu i daje dodatkową energię!

Praktykowanie hatha jogi lub medytacji uważności przez zaledwie 25 minut może znacznie poprawić funkcjonowanie mózgu i poziom energii, w porównaniu do spędzania 25 minut na spokojnym czytaniu, donoszą najnowsze badania z Kanady.

Kimberley Luu i profesor nadzwyczajny Peter Hall z School of Public Health and Health Systems na University of Waterloo w Ontario, Kanada, relacjonują swoje badania w czasopiśmie Mindfulness.

Joga i medytacja, kiedyś uważane za zwyczaje wschodnie, stają się głównym nurtem ćwiczeń również dla Zachodu.

Na przykład w Stanach Zjednoczonych jest 36,7 miliona ludzi praktykujących jogę, „w porównaniu do 20,4 miliona w 2012 r.”, a jednocześnie około 18 milionów stosuje medytację.

Osoby pracujące szybko podejmują modę na jogę i medytację. Ostatnie badanie przeprowadzone przez Centers for Disease Control and Prevention (CDC) wykazało, że praktyka jogi wśród osób aktywnych zawodowo w USA wzrosła ponad dwukrotnie w latach 2002–2012, z 6 do 11 procent. Praktyka medytacyjna również wzrosła z 8 do 9,9 procent.

Hatha joga i mindfulness

Spośród wielu stylów jogi najczęściej praktykowaną na Zachodzie jest joga Hatha, która łączy oddech z medytacją i ruchem oraz kończy się relaksacją. Joga Ashtanga i Iyengar są przykładami jogi hatha.

Medytacja uważności (Mindfulness) to podejście, które kładzie nacisk na zwracanie uwagi na to, co dzieje się w umyśle, bez oceniania go i osądzania. Chociaż joga często obejmuje pewne aspekty mindfulness, można ją również praktykować samodzielnie.

Hall wyjaśnia: „Hatha joga i medytacja uważności koncentrują zarówno świadomą moc przetwarzania mózgu na ograniczonej liczbie celów, takich jak oddychanie i wykonywanie określonych pozycji, a także zmniejszają przetwarzanie nieistotnych informacji”.

Wyjaśnia, że ​​on i Luu byli zainteresowani ustaleniem, czy te dwie praktyki mogą mieć „pozytywny efekt przeniesienia”, który pomaga ludziom „łatwiej skoncentrować się na tym, co robią w życiu codziennym”.

Funkcja wykonawcza

W kompleksowym przeglądzie dowodów dwaj autorzy doszli już do wniosku, że istnieje potrzeba „lepszej jakości badań” nad wpływem Hatha Jogi na funkcje wykonawcze.

W tym artykule opisują funkcję wykonawczą jako „zestaw procesów poznawczych wyższego rzędu”, który umożliwia kontrolę zachowania, emocji i myśli niezależnie od bodźców.

Funkcja wykonawcza działa poprzez kory przedczołowej mózgu i innych powiązanych z nim ośrodków. Zazwyczaj wiąże się to z pamięcią roboczą, elastycznością umysłową i kontrolą zahamowań.

Wielu badaczy uważa również funkcję wykonawczą za odpowiedzialną za inne procesy, takie jak podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów i kontrola uwagi, ponieważ są one ściśle z nią powiązane lub w dużym stopniu zależne.

W swoich nowych badaniach naukowcy zaprosili 31 zdrowych, „średnio doświadczonych” praktyków w wieku średnio 28 lat, aby ukończyli trzy sesje Hatha Jogi (w tym element medytacji mindfulness), medytacji uważności (bez jogi) i cichego czytania ( zadanie kontrolne).

Użyli „projektu eksperymentalnego wewnątrz badanych”, co oznaczało, że uczestnicy nie wykonali zadań w tej samej kolejności (każdemu losowo przydzielono kolejność).

Poprawiona funkcja wykonawcza, nastrój, przypływ energii

Badacze oceniali funkcję wykonawczą przed każdą sesją oraz po 5 minutach i 10 minutach po każdej sesji, stosując standardowy test zwany „zadaniem interferencji Stroopa”.

Zespół odkrył, że uczestnicy znacznie poprawili swoje wyniki funkcji wykonawczych po sesjach Hatha jogi i medytacji w porównaniu z wynikami przed i po sesji czytania.

Zauważają jednak, że poprawa ukazała się tylko w 10-minutowych testach po sesji, a nie w 5-minutowych testach po sesji.

Korzystając z narzędzia do samodzielnego raportowania o nazwie Profil stanów nastroju, naukowcy odkryli również, że zarówno Hatha Joga, jak i medytacja uważności spowodowały znacznie lepszą ocenę nastroju w porównaniu z czytaniem.

To narzędzie obejmuje „podskalę wigor-aktywność”, która mierzy poziomy energii. W tej podskali, podczas gdy zarówno hatha joga, jak i medytacja uważności porównywały się pozytywnie z czytaniem, a hatha joga wykazała „znacznie większe korzyści”.

Luu wyjaśnia, że ​​istnieje „wiele teorii na temat tego, dlaczego ćwiczenia fizyczne, takie jak joga, poprawiają poziom energii i wydajność w testach poznawczych. Obejmują one uwalnianie endorfin, zwiększony przepływ krwi do mózgu i zmniejszone skupienie na uporczywych myślach.”

Ponieważ uczestnicy nie byli reprezentatywni dla ogółu populacji, potrzebne są teraz dalsze badania z udziałem różnych grup ludzi, aby dowiedzieć się, czy hatha joga i medytacja uważności mogą przynieść korzyści szerszej publiczności.

„Chociaż aspekt medytacyjny może być nawet ważniejszy niż pozowanie fizyczne w celu poprawy funkcji wykonawczych, istnieją dodatkowe korzyści z hatha jogi, w tym poprawa elastyczności i siły. Korzyści te mogą sprawić, że hatha joga przewyższa samą medytację, pod względem ogólnych korzyści zdrowotnych . ” Prof. Peter Hall

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz