fbpx
porady zdrowa kuchnia

5 właściwości zdrowotnych buraka ćwikłowego



Burak jest dość powszechnie używanym w kuchni warzywem. Daje on wiele możliwości wykorzystania. Na bazie buraka można przygotować barszcz czerwony, sok, czy różnego rodzaju sałatki. A jakie są jego właściwości zdrowotne?

1. Burak przeciw nadciśnieniu i chorobom układu krążenia

Burak dostarcza potas, który wpływa na obniżenie ciśnienia krwi. Ale to nie jedyny związek, który ma wpływ na regulację ciśnienia. Burak zawiera także azotany, z których w wyniku kolejnych reakcji w organizmie powstaje tlenek azotu (II). Jednym z jego najważniejszych zadań jest utrzymanie prawidłowej funkcji śródbłonka (wyspecjalizowanej wyściółki naczyń krwionośnych). Jest to ważne zadanie, gdyż zaburzenie funkcji śródbłonka to jeden z głównych czynników ryzyka chorób serca, w tym nadciśnienia i miażdżycy. Stąd w ostatnim czasie wzrasta zainteresowanie burakiem jako naturalnym antidotum na nadciśnienie. Istnieje wiele badań wskazujących na to, że spożywanie soku z buraka obniża ciśnienie krwi. Potwierdziło to m.in. przeprowadzone na zlecenie British Heart Fundation badanie na 64 pacjentach w wieku 18 – 64 lat. U osób, które codziennie piły szklankę soku z buraka odnotowano spadek ciśnienia krwi.



2. Burak na lepszą pamięć

Burak może sprawdzić się także jako suplement poprawiający pamięć. Wspomniany już tlenek azotu wpływa na lepsze ukrwienie i dotlenienie mózgu. U osób starszych dopływ krwi do mózgu ulega zakłóceniu, a niedotlenienie tkanek osłabia sprawność intelektualną i może wywołać demencję. Tlenek azotu (II) prowadzi do rozszerzenia naczyń krwionośnych i ułatwia dopływ tlenu. Picie soku z buraka nie leczy wprawdzie demencji, ale może poprawić funkcjonowanie układu nerwowego i korzystnie wpłynąć na pamięć.



3. Burak – legalny i zdrowy doping

Ze względu na obecność azotanów buraki są produktem wskazanym dla osób aktywnych fizycznie i sportowców. Jak już wspomnieliśmy, zadaniem tlenku azotu jest rozszerzenie naczyń krwionośnych. Powoduje to zwiększony przepływ krwi przez tkanki organizmu, również przez mięśnie. Dzięki temu trafia do nich większa ilość tlenu i substancji odżywczych. Według naukowców tlenek azotu zwiększa pojemność tlenową, zmniejsza koszt energetyczny w trakcie wysiłku i poprawia wydolność tlenową. Dlatego też picie soku z buraka szczególnie zaleca się osobom uprawiającym sporty wytrzymałościowe.



4. Przeciwzapalna moc buraka

Ważne jest, aby codzienna dieta była bogata w antyoksydanty, które usuwają z organizmu wolne rodniki i tym samym zapobiegają uszkodzeniu komórek i tkanek. Procesy utleniania, którym przeciwdziałają antyoksydanty, na pewnym etapie działania organizmu są potrzebne. Odgrywają ważną rolę w procesach biochemicznych i komórkowych. Problem zaczyna się wtedy, gdy są niewystarczająco neutralizowane i rozwijają swoją działalność. Dzieje się tak pod wpływem stresu, gdy palisz papierosy lub cierpisz na chorobę zapalną. W takich sytuacjach trzeba pomóc organizmowi. Jak? Dostarczając mu naturalnych antyoksydantów. Burak jest jednym z ich źródeł. Zawdzięcza to obecności antocyjanów i betaniny – głównego barwnika. Dzięki nim burak może stanowić formę wsparcia terapii chorób zapalnych.



5. Działanie przeciwnowotworowe

Działanie przeciwzapalne buraka spowodowało zainteresowanie naukowców jego potencjalnym zastosowaniem w profilaktyce chorób nowotworowych. Jest wiele badań na ten temat, które przyniosły sprzeczne wyniki. Istnieją jednak i takie, które potwierdzają, że burak i jego wyciągi mogą mieć działanie profilaktyczne w przypadku nowotworów przełyku, wątroby, płuc, skóry, piersi i trzustki. Co więcej, jednoczesne podanie ekstraktów z buraków z doksorubicyną – skutecznym, ale wysoce toksycznym lekiem chemioterapeutycznym – znacznie zmniejsza jego toksyczność i występujące działania uboczne.



Komu zalecane są buraki?

  • osobom chorującym na anemię,
  • kobietom starającym się o dziecko,
  • osobom z nadciśnieniem,
  • osobom starszym,
  • sportowcom i osobom aktywnym fizycznie.

Artykuł powstał na podstawie książki Małgorzaty Różańskiej Super Żywność, czyli Superfoods po polsku 

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz