fbpx
porady zdrowa kuchnia

Jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw?

Boy picking snap peas

O tym, że warzywa są zdrowe nie trzeba nikogo przekonywać. Jako dorośli z pewnością często też odkrywamy ich walory smakowe. Czy zawsze jednak je docenialiśmy? Pewnie nie. Wielu z nas w wieku kilku lat starało się unikać jedzenia warzyw. Dla dzieci to co zdrowe nie zawsze kojarzy się z czymś, co jest smaczne. Jak zatem zachęcić najmłodszych do tego, aby z ochotą zjadały warzywa? Poniżej dajemy kilka wskazówek.



1. Świeć przykładem

Dzieci często powielają nawyki dorosłych. Dlatego też jeśli rodzice nie jedzą warzyw, młodsi członkowie rodziny również będą ich unikać. Bardzo ważne jest też wspólne spożywanie posiłków przy stole bez zajmowania się innymi rzeczami.



2. Rozmawiaj

O zdrowym odżywianiu należy rozmawiać z dzieckiem. Tłumaczyć mu, z jakiego powodu ważne jest jedzenie warzyw. Nie dlatego, że „są zdrowe”, tylko dlatego, że zawierają konkretne składniki i korzystnie wpływają na organizm, np. „Brokuł ma dużo wapnia, żebyś miał mocne kości i mógł dobrze grać w piłkę”.

3. Zadbaj o sposób podania

Estetyka jedzenia ma znaczenie zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Nic, co jest bez wyrazu, nie będzie atrakcyjne ani dla dorosłych ani tym bardziej dla dzieci. Podanie warzyw wymaga więc dużego zaangażowania. Powinno się je ładnie przystroić i np. ułożyć zabawne obrazki.



4. Ciekawie nazywaj

Czy powiedzenie dziecku „zjedz zupę brokułową” brzmi zachęcająco? Raczej nie. A np. „zjedz zupę rycerza”? Znacznie lepiej. A może twoje dziecko skusi się na „sałatkę supermocy”, lub „kanapkę Batmana”? Takie nazwy brzmią bardziej przekonująco i dzięki takim wyrażeniom skuteczniej skłonisz dziecko do zjedzenia zdrowego posiłku.

5. Sposób na idola

Starsze dzieci, które maja już swoje pasje, często próbują się wzorować na swoich idolach. Spróbuj to wykorzystać. Brokuł będzie chętniej zjadany, gdy stanie się ulubionym warzywem piłkarza cenionego przez twoje dziecko.



6. Zaangażuj w przygotowanie

Wspólne przygotowanie posiłku jest kluczem do sukcesu. W ten sposób dziecko dotyka, wącha i obserwuje warzywa. Jeśli będzie mieć również możliwość pokrojenia, ułożenia ich itp., to istnieje większe prawdopodobieństwo, że chętniej zje swoje „dzieło”.

7. Zabieraj na zakupy

Nie jest to łatwe zadanie. Kolorowe opakowania słodyczy, zwłaszcza przy kasie, z pewnością bardziej przyciągną wzrok twojego dziecka niż pojemniki wypełnione warzywami. Staraj się unikać alejek sklepowych, w których znajdują się słodycze, chipsy itp. W ten sposób uczysz dziecko wybierać zdrowe produkty. Możesz dać mu też możliwość wyboru poszczególnych warzyw, a w domu wspólnie wybierzecie przepis na potrawę z ich wykorzystaniem. Nauka robienia zakupów bywa trudnym procesem, ale w przyszłości na pewno korzystnie wpłynie na nawyki żywieniowe twojego dziecka.



8. Daj wybór

Daj dziecku wybór w kwestii tego, co chce zjeść. Oznajmienie mu, że dziś na obiad będzie marchewka nie brzmi zbyt zachęcająco. Lepiej zapytać „Na co masz dziś ochotę: na marchewkę, kapustę, czy buraki?”. W ten sposób dziecko nie będzie miało poczucia, że coś jest mu narzucane i chętniej zje wybraną przez siebie potrawę.

9. Nic na siłę

Jeśli dziecko wpada w histerię na widok warzyw, nie próbuj karmić go na siłę. Nie krzycz, nie denerwuj się, nie groź. Odpuść i spróbuj ponownie za jakiś czas.



10. Przekąski

Wykorzystaj warzywa jako formę przekąski. Zamiast słodkiego batonika spróbuj dać dziecku np. marchewkę. Oczywiście trudno zastąpić słodycze warzywami. Staraj się więc wyrobić w dziecku nawyk zdrowego jedzenia od najmłodszych lat. Potomek nie będzie domagał się czekolady, jeśli nie zostanie wcześniej przyzwyczajony do jej częstego jedzenia.

11. Zabawa w ogródek

Jeśli mieszkasz w domku jednorodzinnym, posadźcie wspólnie z dzieckiem warzywa w ogródku. W przypadku mieszkania w bloku, możesz stworzyć mały ogródek w doniczkach na parapecie. Dziecko chętniej zje warzywa, które samo (lub z twoja pomocą) wyhodowało.



12. Zwróć uwagę na konsystencję

Warzywa można podawać w różnej formie. Zwróć uwagę na to, co lubi twoje dziecko. Być może preferuje kremy, a może woli warzywa w całości.

13. Rozszerzaj asortyment

Świat warzyw jest naprawdę różnorodny! Nie skupiaj się więc na tych samych gatunkach i daniach, jakie podajesz dziecku. Staraj się urozmaicać jego dietę. Poszerzaj swoją wiedzę na temat roślin i zdrowego odżywiania. Wprowadzaj nowe warzywa i wyszukuj ciekawe przepisy na posiłki z ich użyciem.



14. Przemycaj, ale nie oszukuj

Przemycanie warzyw w zupie lub innym daniu jest dobrym pomysłem, ale na krótka metę. Jeśli „ukrywasz” warzywa na talerzu, staraj się stopniowo zostawiać na nim coraz większe kawałki w coraz bardziej widoczny sposób. Warzywa podawaj też z ulubionymi daniami dziecka, np. warzywa na pizzy, w zapiekankach, frytki warzywne itp.

Artykuł powstał na podstawie książki Hanny Stolińskiej Jedz zielone!

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz