fbpx
porady zdrowa kuchnia

6 właściwości zdrowotnych mandarynek



Coraz bliżej święta, coraz bliżej święta… No dobrze, do świąt zostało jeszcze sporo czasu, ale tradycyjnie w mediach i sklepach można już poczuć klimat Bożego Narodzenia. A jak święta to… mandarynki! Bo któż z nas nie kojarzy zapachu mandarynek z mikołajkami i choinką? Ale te owoce są nie tylko swego rodzaju symbolem świąt. Posiadają one wiele właściwości zdrowotnych, o których nie wszyscy wiedzą.



Właściwości odżywcze mandarynek

100 g mandarynek zawiera następujące składniki odżywcze:

Białko 0.81 g

Tłuszcz 0.31 g

Węglowodany 13.34 g (w tym cukry proste: 10.58 g)

Błonnik 1.8 g

Woda 85.17%

Z kolei 100 g mandarynek bogate jest w następujące witaminy i minerały:

Wapń 37 mg

Żelazo 0.15 mg

Magnez 12 mg

Fosfor 20 mg

Potas 166 mg

Sód 2 mg

Cynk 0.07 mg

Witamina C 26.7 mg

Tiamina 0.058 mg

Ryboflawina 0.036 mg

Witamina B6 0.078 mg

Witamina B3 0.376 mg

Witamina A 681 IU

Witamina E 0.20 mg

Co to dla nas oznacza? Mandarynki mają wiele właściwości prozdrowotnych. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich.



1. Wspomaganie odporności

Jak niemal każdy cytrus, mandarynki stanowią bogate źródło witaminy C, która korzystnie wpływa na układ odpornościowy. Jesień i zima są sezonem na grypę i przeziębienie. Dodatkowo, pandemia koronawirusa sprawia, że nasze zdrowie jest szczególnie narażone. Dlatego powinniśmy zadbać o swoją odporność. W tym kontekście ważna okazuje się profilaktyka. Nie czekaj aż zachorujesz! Zamiast tego podejmij działania, dzięki którym zmniejszysz niebezpieczeństwo złapania wirusa. W tym celu zadbaj o swoją odporność. Pamiętaj, że obok suplementów diety dostępnych w aptekach, istnieją naturalne sposoby na dostarczenie sobie niezbędnych witamin i minerałów. Jedzenie cytrusów, a więc także mandarynek, jest jednym z nich. Wykorzystaj fakt, że właśnie mamy na nie sezon!



2. Na urodę…

Mandarynki zawierają również witaminę A, która korzystnie wpływa na wygląd skóry i włosów. Sprawia, że skóra jest gładsza, poprawia jej koloryt, wyrównuje przebarwienia i niweluje zmiany trądzikowe. Jedzenie mandarynek może również przyczynić się do poprawy kondycji włosów. Dzięki Witaminie A nabiorą one blasku i będą odporniejsze na zniszczenia. Co ciekawe, mandarynki mogą pomóc w spowolnieniu procesu siwienia włosów. W jaki sposób? Zawarta w nich witamina B12 hamuje proces siwienia włosów, a czasem wręcz go odwraca. Póki co nie znamy dokładnie przyczyny tego działania, jednak warto wykorzystać wiedzę, którą dysponujemy już teraz.



3. Obniżanie poziomu złego cholesterolu

Mandarynki zawierają dużą ilość symefryny – substancji, która pomaga w uregulowaniu poziomu cholesterolu i przyczynia się do ograniczenia jego produkcji. Z kolei przeciwutleniacze zawarte w mandarynkach zwalczają szkodliwe efekty nagromadzenia cholesterolu w naczyniach krwionośnych. Jedzenie tych owoców pomaga zatem w walce z otyłością oraz przeciwdziała chorobom układu krwionośnego. To szczególnie ważne, gdyż siedzący tryb życia i niezdrowe jedzenie sprawiają, że schorzenia układu krążenia stały się chorobami cywilizacyjnymi.



4. Profilaktyka w walce z chorobami wątroby

Jedzenie mandarynek może przyczynić się do obniżenia ryzyka zachorowania na raka wątroby. Tę właściwość zawdzięczamy karotonoidom – związkom chemicznym, będącym pochodnymi węglowodanów. Stanowią one rodzaj naturalnych oksydantów. Przeciwdziałają utlenianiu się cholesterolu, dzięki czemu nie tylko korzystnie wpływają na wątrobę, ale także ograniczają ryzyko wystąpienia miażdżycy i otyłości. Ze skórki mandarynek pozyskać można także nobiletynę – związek, który nie tylko zapobiega odkładaniu się tłuszczu w wątrobie, ale także przyczynia się do niszczenia niektórych komórek nowotworowych.



5. Mandarynki a cukrzyca

Mandarynki są słodkim owocem, więc może się wydawać, iż osoby cierpiące na cukrzycę nie powinny ich spożywać. Nie do końca. Owoce te mają niski indeks glikemiczny, więc nie znajdują się na liście produktów zakazanych dla diabetyków. Oczywiście, chorzy muszą pamiętać, że każdy organizm jest inny i swoją dietę powinni opierać nie tylko na wiedzy o danym produkcie, ale przede wszystkim na konsultacjach ze specjalistami.

Warto też dodać, że dzięki wspomnianej wyżej nobiletynie, jedzenie mandarynek może mieć charakter działań profilaktycznych przeciw zachorowaniu na cukrzycę typu 2. Niska zawartość kaloryczna i indeks glikemiczny sprawiają też, że owoce te nie przyczyniają się do otyłości, co ma istotne znaczenie w walce z cukrzycą.



6. Gojenie ran

Mandarynki to nie tylko przysmak! Ze skórki tych owoców pozyskuje się olejek, który posiada właściwości antyseptyczne. Może więc być stosowany do odkażania ran. Posiada on również funkcje regeneracyjną. Dzięki olejkowi rany i obtarcia szybciej się zagoją. Również siniaki i krwiaki szybciej znikną z powierzchni twojej skóry. Co ciekawe, olejek pomaga nie tylko w przypadku mechanicznych uszkodzeń skóry. Sprawdzi się także w zwalczaniu cellulitu i rozstępów.

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz