fbpx
porady zdrowa kuchnia

7 ziół i przypraw, które zwalczają stany zapalne

Stan zapalny jest reakcją obronna organizmu na szkodliwe czynniki, takie jak chociażby infekcje. Tego rodzaju stany chorobowe zwalczamy często przy pomocy środków farmakologicznych. Konwencjonalne leczenie można jednak wspomóc naturalnymi metodami. Podstawą tego jest odpowiednia dieta. W niniejszym artykule przedstawiamy 9 produktów spożywczych, które mogą przyczynić się do zwalczania stanu zapalnego.



1. Imbir

Imbir jest produktem, który wykorzystuje się na wiele sposobów i pod różnymi postaciami. Można zakupić świeży imbir, sproszkowany lub suszony. Sprawdza się on jako dodatek do potraw i napojów.

Imbir ma nie tylko zastosowanie kulinarne, ale także zdrowotne. W medycynie tradycyjnej używa się go od tysięcy lat do leczenia rozmaitych schorzeń, takich jak migrena czy przeziębienie. Zawiera on ponad 100 aktywnych związków, między innymi gingerol, szogaol i zingeron. Związki te odpowiadają za właściwości zdrowotne imbiru. Pomagają mi.in. zniwelować stany zapalne.

Warto podkreślić, że imbir jest łatwo dostępny i bez trudu można go włączyć do wielu dań. Istnieje również możliwość zakupu suplementów diety na bazie imbiru. Pamiętaj jednak, aby przed rozpoczęciem przyjmowania tego rodzaju specyfików skonsultować się z lekarzem, farmaceuta lub dietetykiem.

Więcej na temat właściwości zdrowotnych imbiru możesz przeczytać w naszym artykule Imbir – czyli naturalny sposób na przeziębienie.



2. Kurkuma

Kurkuma jest przyprawą szczególnie popularną w kuchni indyjskiej.

Zawiera ona ponad 300 aktywnych związków. Głównym z nich jest przeciwutleniacz zwany kurkuminą, który ma silne właściwości przeciwzapalne. Kurkumina może blokować aktywację NF-κB, cząsteczki aktywującej geny sprzyjające stanom zapalnym. Stosowanie kurkuminy może też przynieść ulgę w bólu osobom cierpiącym na zwyrodnieniowe zapalenie stawów.

Niestety kurkuma zawiera wagowo tylko 3% kurkuminy, a organizm nie wchłania jej dobrze. Najlepiej przyjmować kurkuminę z czarnym pieprzem , ponieważ ten ostatni zawiera związek zwany piperyną, który może zwiększyć wchłanianie kurkuminy nawet o 2000%.



3. Czarny pieprz

Czarny pieprz jest jedna z najpopularniejszych przypraw. W medycynie tradycyjnej czarny pieprz bywał używany do leczenia niektórych schorzeń, takich jak: astma, biegunka, czy dolegliwości żołądkowych. Czarny pieprz i jego główny składnik aktywny – piperyna – mogą odgrywać rolę w zmniejszaniu stanu zapalnego w organizmie. Dowodzą tego badania na myszach przeprowadzone przez amerykańskich naukowców. Niemniej, właściwości czarnego pieprzu, wciąż wymagają dokładniejszych badań.



4. Żeń-szeń

Żeń-szeń to roślina, której ludzie używają w Azji od tysięcy lat, ceniąc ją ze względu na swoje właściwości lecznicze. Dwa najpopularniejsze rodzaje żeń-szenia to żeń-szeń azjatycki ( Panax ginseng ) i żeń-szeń amerykański ( Panax quinquefolius ). Różnią się działaniem i zawartością związków aktywnych. Żeń-szeń azjatycki jest podobno bardziej ożywczy, podczas gdy żeń-szeń amerykański jest uważany za bardziej relaksujący.

Żeń-szeń kojarzy się z wieloma korzyściami zdrowotnymi, głównie ze względu na zawarte w nim związki aktywne zwane ginsenozydami. Ich działanie obejmuje redukcję objawów stanu zapalnego w organizmie.

Żeń-szeń jest łatwy do włączenia do diety. Możesz dusić jego korzenie w herbacie lub dodać je do potraw, takich jak zupy lub frytki. Alternatywnie możesz brać ekstrakt z żeń-szenia jako suplement.



5. Zielona herbata

Zielona herbata jest pełna zdrowych związków zwanych polifenolami, zwłaszcza 3-galusanu epigallokatechiny (EGCG). Związki te wpływają korzystnie na prace serca i mózgu. Mogą również pomóc w zredukowaniu tkanki tłuszczowej i zwalczeniu stanu zapalnego.

Badania na zwierzętach i probówkach wykazały, że EGCG pomogło zmniejszyć objawy zapalenia związanego z nieswoistym zapaleniem jelit (IBD), wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego i chorobą Crohna.

Liście zielonej herbaty są szeroko dostępne i łatwe do zaparzenia w pyszną herbatę. Alternatywnie możesz również spróbować kupić suplementy z matchą lub ekstraktem z zielonej herbaty.



6. Rozmaryn

Rozmaryn ( Rosmarinus officinalis ) to wspaniale pachnące zioło pochodzące z regionu Morza Śródziemnego.

Rozmaryn może pomóc zmniejszyć stan zapalny. Uważa się, że jest to spowodowane wysoką zawartością polifenoli, zwłaszcza kwasu rozmarynowego i karnozowego.

Rozmaryn świetnie sprawdza się jako przyprawa i świetnie komponuje się z kilkoma rodzajami mięsa, np. wołowiną, jagnięciną i kurczakiem. Możesz kupić rozmaryn jako suszone lub  świeże zioło.



7. Cynamon

Cynamon to pyszna przyprawa wytwarzana z kory drzew z rodziny cinnamomum .

Dwa główne rodzaje cynamonu to cynamon cejloński, zwany także „prawdziwym” cynamonem, oraz cynamon kasja, który jest najczęściej dostępnym rodzajem cynamonu.

Ludzie od tysięcy lat cenią cynamon za jego właściwości zdrowotne. regularne spożywanie tej przyprawy może obniżyć poziom wskaźnika CRP w organizmie, a także zwiększyć poziom przeciwutleniaczy.

Warto zauważyć, że podczas gdy cynamon jest bezpieczny w małych ilościach, to za dużo cynamonu może być niebezpieczne. Cynamon, zwłaszcza bardziej powszechna odmiana Cassia, ma wysoki poziom kumaryny. Związek ten spożywany w nadmiarze może przyczynić się do uszkodzenia wątroby. Dlatego też zaleca się, aby dorosły człowiek spożywał nie więcej niż jedną łyżeczkę cynamonu dziennie.

Przeczytaj więcej na temat cynamonu w artykule 9 zdrowotnych korzyści cynamonu popartych dowodami.



 

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz