fbpx
mity żywieniowe_baner
terapie zdrowy umysł

5 kroków do wyjścia z nałogu

Być może jesteś jedną z tych osób, które w grudniu przysięgały, że od 1 stycznia rzucą palenie. Luty dobiega końca. I jak, udało się? Wielu na pewno. Ale jeszcze więcej osób z przykrością stwierdzi, że nie. Że ZNOWU się nie udało. Może następnym razem, może z okazji urodzin albo od następnego roku. Wyjście z nałogu (jakiegokolwiek nie tylko z palenia) okazuje się niezwykle trudnym zadaniem, w szczególności, jeśli nie masz planu działania. Masz większe szansę na sukces stosując 5 poniższych kroków.



1. Wyznacz termin

Pierwszym krokiem jest wyznaczenie daty, od której zaczniesz proces rzucania palenia lub zaprzestania picia alkoholu. Oczywiście, wielu z nas tak robi. Każdy zna powiedzenie “Nowy Rok, nowa ja”, pod którym kryją się plany rozmaitych życiowych zmian. Musisz jednak pamiętać o trzech kwestiach. Po pierwsze: ustalenie daty jest tylko pierwszym krokiem. Ważnym, ale nie jedynym. Po drugie: termin musi być nieprzekraczalny. Nie ma sensu ustalać terminu, który wielokrotnie będziesz przesuwać. Po trzecie: data nie może być zbyt odległa w czasie. Wyznaczając termin za kilka miesięcy, zdążysz o nim zapomnieć.



2. Zmień środowisko

Usuń wszelkie przypomnienia o swoim uzależnieniu z domu i miejsca pracy. Odizoluj się od tych, którzy zachęcaliby Cię do angażowania się w przedmiot twojego uzależnienia. Jeśli próbujesz przestać pić, pozbądź się alkoholu, otwieraczy do butelek, kieliszków do wina i korkociągów. Jeśli próbujesz rzucić hazard, usuń wszystkie karty do gry, zdrapki lub żetony. Ponadto nie pozwól innym osobom używać substancji związanych z twoim nałogiem lub przypominać ci o nich.



3. Odwróć swoją uwagę

Zamiast ulegać pokusie sięgnięcia po używki, wymyśl alternatywne zajęcia, takie jak wyjście na spacer lub dzwonienie do przyjaciela lub członka rodziny na rozmowę. Dzięki temu będziesz zajęty i chęć sięgnięcia po papierosy lub alkohol będzie nieco mniejsza. Przygotuj się na radzenie sobie z rzeczami, które wywołują twoje zachcianki, na przykład przebywanie w środowisku, w którym inni palą lub pija alkohol.



4. Analizuj poprzednie próby

Przejrzyj swoje poprzednie próby wyjścia z nałogu. Pomyśl, co zadziałało, a co nie. Zastanów się, co mogło przyczynić się do nawrotu i odpowiednio wprowadź zmiany.

5. Utwórz sieć wsparcia

Porozmawiaj z rodziną i przyjaciółmi i poproś o ich zachętę i wsparcie. Daj im znać, że rezygnujesz z nałogu. Jeśli używają twojego przedmiotu uzależnienia, poproś ich, aby tego nie robili w twojej obecności. Rozważ również rozmowę ze swoim lekarzem na temat metody rzucenia palenia, która jest dla Ciebie najlepsza. Mogą istnieć leki, które mogą ułatwić ci ten proces i zwiększyć twoje szanse na sukces.



Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz