fbpx
dolegliwości porady zdrowe ciało

Jak obniżyć poziom insuliny?

Insulina to hormon, którego organizm używa do pozyskiwania energii z węglowodanów w pożywieniu. Bez insuliny poziom cukru we krwi może wzrosnąć zbyt wysoko i spowodować uszkodzenie ciała, zwłaszcza nerek, nerwów dłoni i stóp oraz oczu.

W zdrowym organizmie istnieje równowaga między poziomem cukru we krwi a insuliną. W niektórych przypadkach insulina nie działa tak dobrze, jak powinna. Organizm wytwarza wówczas jej nadmierna ilość. Dolegliwość ta nosi nazwę insulinoodporności. Jest czynnikiem ryzyka rozwoju cukrzycy, a także główną cechą cukrzycy typu 2.

Osoba, która jest odporna na insulinę i chce utrzymać prawidłową wagę powinna kontrolować poziom insuliny. Warto zaznaczyć, iż czynności, które zaleca się w tym celu są  w gruncie rzeczy zdrowymi nawykami, które pomogą nam utrzymać nasze ciało w dobrej kondycji. Zobacz zatem jak w naturalny sposób radzić sobie z nieprawidłowym poziomem insuliny.



1. Spożywanie pokarmów sprzyjających utrzymaniu niskiego poziomu cukru we krwi

Często żywność, która utrzymuje niski poziom cukru we krwi, jest również żywnością, która pomaga utrzymać niski poziom insuliny.

Wiadomo, że niektóre pokarmy utrzymują wolniejsze, stałe zapotrzebowanie na insulinę, zamiast powodować nagłe skoki. Są one znane jako żywność o niskim indeksie glikemicznym i są preferowanym źródłem węglowodanów.

W celu utrzymania niskiego poziomu insuliny i cukru we krwi zaleca się spożywanie następujących pokarmów:

  • awokado
  • bananów,
  • borówkek amerykańskich,
  • cynamonu,
  • czosnku,
  • masła orzechowego,
  • płatków owsianych,
  • octu winnego,
  • jogurtu bez dodatku cukrów.

2. Unikanie pokarmów, które powodują skoki insuliny

Tak jak istnieją pokarmy, które korzystnie wpływają na obniżenie poziomu insuliny, są też takie, które powodują jej skoki. Należą do nich produkty o wysokiej zawartości cukru, takie jak cukierki i czekoladki.

Suszone owoce i napoje energetyzujące mogą być również źródłem cukru, które prowadzą do skoków insuliny. Unikanie tych pokarmów może pomóc obniżyć poziom insuliny.



3. Utrata wagi

u W przypadku osób cierpiących na nadwagę i otyłość, utrata masy ciała może przyczynić się do obniżenia poziomu insuliny. Dzieje się tak, ponieważ nadwaga i tłuszcz w organizmie są związane z insulinoopornością, a zatem ze zwiększonym poziomem insuliny.

Związek między tkanką tłuszczową a zbyt dużą ilością insuliny jest powodem, dla którego wielu lekarzy zaleca, aby kobiety z zespołem policystycznych jajników (PCOS) schudły. Zespół ten powoduje, że kobieta produkuje nadmierne ilości „męskich” hormonów zwanych androgenami, a także nadmierne ilości insuliny.

Utrata wagi nie jest łatwa dla kobiet z PCOS, ani dla nikogo, kto ma chorobę związaną z hormonami. Jednak niektóre zmiany stylu życia mogą umożliwić utratę wagi. Utrata wagi może skutkować niższym poziomem insuliny.

4. Regularne ćwiczenia

Bardzo pomocne może być 60 minut ćwiczeń dziennie lub kilka 15- lub 30-minutowych sesji. Trening może obejmować chodzenie, zajęcia gimnastyczne, jazdę na rowerze lub udział w innej aktywności fizycznej, która przyspiesza bicie serca.

5. Zmniejszenie stresu

Stres może prowadzić do nadmiernej produkcji insuliny, ponieważ organizm próbuje uwolnić więcej insuliny, aby wykorzystać ją jako energię z węglowodanów. Środki mające na celu zmniejszenie stresu obejmują:

  • wystarczająca ilość snu w nocy,
  • poświęcenie 15 do 30 minut dziennie na zrobienie czegoś przyjemnego,
  • prowadzenie dziennika,
  • medytacja,
  • joga,
  • masaż.

Pamiętaj, ze insulinoodporość może nieść ze sobą poważne konsekwencje zdrowotne. Nie lekceważ tej dolegliwości i koniecznie stosuj się do zaleceń lekarza.



 

 

 

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz