fbpx
diety dolegliwości zdrowe ciało

Fibromialgia – dieta ma znaczenie!

Fibromialgia, czyli reumatyzm tkanek miękkich powoduje ból i zmęczenie. Choroba ta jest na tyle uciążliwa, że utrudnia codzienne funkcjonowanie. Obecnie nie ma na nią lekarstwa,  jednak istnieją środki, które pomagają złagodzić objawy. Odpowiednio dobrane leki i ćwiczenia mogą znacznie polepszyć stan pacjenta. Nie bez znaczenia pozostaje również dieta. Dowiedz się jakie pokarmy mają korzystny wpływ na zdrowie osób cierpiących na fibromialgię, a jakich lepiej unikać.



Co jeść?

Jedz od ośmiu do dziewięciu porcji owoców i warzyw dziennie: Spożywanie różnorodnych kolorowych owoców i warzyw może zapewnić największą gamę składników odżywczych. Pokarmy szczególnie bogate w składniki odżywcze to brokuły i jagody.

Wybierz produkty pełnoziarniste: Produkty pełnoziarniste obejmują jęczmień, grykę, owies, komosę ryżową, ryż brązowy, żyto, pszenicę i orkisz. Te pokarmy dostarczają witamin , białka i błonnika.

Wybierz zdrowe oleje: Oliwa z oliwek to dobry wybór.

Włącz zioła i przyprawy: wiele ziół i przypraw zawiera przeciwutleniacze, które mogą pomóc zmniejszyć stan zapalny. Kurkuma, liście laurowe, cynamon i wiele innych mogą przynosić korzyści.

Kurkuma może pomóc osobom cierpiącym na choroby zapalne, takie jak reumatoidalne zapalenie stawów.



Witamina D

Według badań, może istnieć związek między objawami fibromialgii a niedoborem witaminy D.

Do źródeł witaminy D należą:

  • żółtka,
  • jogurt o niskiej zawartości tłuszczu wzbogacony witaminą D,
  • sok pomarańczowy wzmocniony witaminą D,
  • miecznik i łosoś,
  • tuńczyk konserwowany w wodzie,
  • zboża pełnoziarniste wzbogacone witaminą D.

Pokarmy zawierające witaminę D nie łagodzą objawów u wszystkich osób z fibromialgią, ale mają ogólne korzyści, takie jak budowanie zdrowszych kości.

Dieta śródziemnomorska jest bogata w ryby, owoce, warzywa i może  działać przeciwzapalnie. Korzystna może okazać się także dieta MIND, która stanowi połączenie diety śródziemnomorskiej i diety DASH. Dowiedz się więcej o tej diecie.



Czego należy unikać?

Niektóre pokarmy lub składniki spożywcze mogą przyczynić się do pogorszenia objawów fibromialgii. Sprawdź jakie.

Nabiał

Osobom z fibromialgią może pomóc ograniczenie nadmiernego spożycia nabiału. Dzieje się tak, ponieważ wiele produktów mlecznych zawiera tłuszcze nasycone. Powinniśmy starać się wybierać wersje niskotłuszczowe lub alternatywne produkty mleczne, takie jak mleko sojowe.

Może również pomóc ograniczenie spożycia czerwonego mięsa. Zamiast codziennie jeść czerwone mięso, zdecyduj się na indyka  lub substytuty na bazie ryb i warzyw.



Sztuczne dodatki

Dodatki do żywności zwane ekscytotoksynami mogą zaostrzyć niektóre objawy fibromialgii.

Przykłady obejmują glutaminian sodu (MSG), który jest wzmacniaczem smaku i aspartam, który jest sztucznym słodzikiem.

Inne składniki

Do innych składników mogących zaostrzyć objawy fibromialgii należą:

  • tłuszcze nasycone i tłuszcze trans,
  • rafinowane skrobie,
  • żywność z dodatkiem cukru.

Pomocne może być prowadzenie dziennika żywności i zapisywanie wszelkich objawów, które pojawiają się po spożyciu określonych produktów spożywczych. Jeśli pojawią się jakiekolwiek wzorce, warto rozważyć unikanie tych pokarmów przez jakiś czas, aby zobaczyć, jak wpływa to na objawy.

Ważne jest, aby pamiętać, że unikanie któregokolwiek lub wszystkich z tych pokarmów jest mało prawdopodobne, aby wyeliminować wszystkie objawy fibromialgii.

Podczas eliminacji niektórych produktów żywnościowych zwróć także uwagę na to, czy dostarczasz swojemu organizmowi odpowiednia ilość składników odżywczych. Niekiedy rezygnując z danego produktu pozbawiamy się ważnych witamin i minerałów. Jeśli nie pozyskujesz jej z diety, niezbędna może okazać się suplementacja.

 

Więcej na temat odżywiana w fibromailgii przeczytasz w książce S.O.S. dla stawów. Wsparcie żywieniowe w chorobach reumatycznych Anna Piekarczyk i Katarzyny Olejniczak.



Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz