fbpx
mity żywieniowe_baner
diety zdrowa kuchnia

Klika wskazówek dotyczących przerywanego postu

Przerywany post w ostatnim czasie zyskał na popularności. Na czym polega taka dieta? Mówiąc w dużym uproszczeniu  na ograniczeniu czasu, w  którym spożywa się posiłki. Następują zatem naprzemiennie cykle postu i odżywiania. Przerywany post może mieć różną formę. Przykładowo w jednym z wariantów 16 godzin wciągu doby należy pościć, zaś pozostałe 8 godzin stanowi tzw. okno żywieniowe. Inna metodą jest 2:5, gdzie przez 5 dni w tygodniu je się “normalnie”, a w ciągu dwóch jest się na dużym deficycie kalorycznym. Jedzenie według takiego harmonogramu może jednak dostarczyć pewnych trudności. Dowiedz się jak zacząć.



Pierwsze kroki

Po pierwsze: przeprowadź badania. Przerywany post może okazać się niebezpieczny, jeśli masz np. zbyt niski poziom cukru we krwi . Porozmawiaj z lekarzem przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian w diecie.

Następnie zdecyduj, jaki typ harmonogramu przerywanego postu chcesz wypróbować. Jak już wcześniej wspominano, najpopularniejszą formą jest 16/8, jednak to od ciebie zależy jaka metodę obierzesz.

Po przeprowadzeniu badań i ustaleniu harmonogramu, który najbardziej Ci odpowiada, jesteś gotowy do pracy.

Sposoby na utrzymanie diety

Przerywany post może być trudne, szczególnie na początku.

Oprócz charakterystycznego burczenia żołądka, możesz również odczuwać zmęczenie, drażliwość i stres, próbując zarządzać nowym harmonogramem posiłków.

Oto kilka wskazówek, które ułatwią Ci życie:

  • Na początku zmodyfikuj harmonogram. Zacznij od realistycznego dla siebie harmonogramu, a następnie dodaj intensywność i czas trwania. Nie musisz od razu rzucać się na głęboka wodę! Buduj swoją tolerancję na jedzenie każdego dnia w mniejszym przedziale czasowym i wykonuj pełny harmonogram, gdy będziesz gotowy.
  • Pozostań dobrze nawodniony. w​w okresie postu należy nawadniać się „płynami bez kalorii”. Może to obejmować wodę, herbaty ziołowe i bezkaloryczne napoje smakowe.
  • W okresie jedzenia , jeść powoli i często. Staraj się jeść co 3 godziny w 8-godzinnym oknie, abyś mógł otrzymać wystarczającą ilość kalorii. Pamiętaj, że przerywany post może stać się niebezpieczny, jeśli nie otrzymasz zalecanego dziennego spożycia kalorii.
  • Planuj zdrowe, pożywne posiłki z wyprzedzeniemChociaż możesz ulec pokusie, aby skosztować ulubionych przekąsek i wygodnych potraw zaraz po zakończeniu okresu postu, staraj się trzymać zdrowej diety zawierającej białka, owoce i warzywa.
  • Przygotuj posiłki z wyprzedzeniem. Jeśli twój harmonogram jest niesamowicie napięty, zarezerwuj czas na weekend lub kilka nocy w tygodniu na przygotowanie posiłków z wyprzedzeniem. Pozwoli to zaoszczędzić czas i pomoże utrzymać zbilansowaną dietę.
  • Dodaj 2 do 3 łyżek. zdrowego tłuszczu do wieczornego posiłku. Zaleca się włączenie zdrowego tłuszczu, takiego jak oliwa z oliwek, masło kokosowe lub awokado, do ostatniego posiłku w ciągu dnia, aby utrzymać stały poziom cukru we krwi w ciągu nocy.
  • Jeśli masz problemy ze snem, JEŚLI może nie być dla ciebie. Najpierw rozwiąż problemy ze snem. Dopiero gdy będziesz dobrze się wysypiać, zacznij planować dietę.



Kiedy nie stosować przerywanego postu?

Jak już wcześniej wspominano, przerywany post nie jest dobrą dietą dla osób mających niski poziom cukru we krwi. Również cukrzyca i insulinooporność stanowią przeciwskazania do podjęcia tego rodzaju diety. Nie jest ona również dobrym pomysłem w przypadku osób zmagających się z zaburzeniami odżywiania.

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz