fbpx
mity żywieniowe_baner
porady zdrowa kuchnia

7 właściwości zdrowotnych czereśni, o których warto wiedzieć



Czereśnie to jedne z najpopularniejszych owoców lata. Są nie tylko słodkie i smaczne, ale również bardzo zdrowe. Choć w 80% składają się z wody mają liczne właściwości zdrowotne. Zawarte w nich witaminy i minerały oraz przeciwutleniacze korzystnie wpływają na nasz organizm. Sprawdź, jakie korzyści zdrowotne możemy czerpać z jedzenia czereśni.

Wartości odżywcze

100 g czereśni zawiera następujące wartości odżywcze:

  • Wartość energetyczna – 63 kcal
  • Białko ogółem – 1,06 g
  • Tłuszcz – 0,20 g
  • Węglowodany – 16,01 g (w tym cukry proste 12,82 g)
  • Błonnik – 2,1 g

Witaminy:

  • Witamina C – 7,0 mg
  • Tiamina – 0,027 mg
  • Ryboflawina – 0,033 mg
  • Niacyna – 0,154 mg
  • Witamina B6 – 0,049 mg
  • Kwas foliowy –  4 µg
  • Witamina A – 64 IU
  • Witamina E – 0,07 mg
  • Witamina K – 2,1 µg

Minerały:

  • Wapń – 13 mg
  • Żelazo – 0,36 mg
  • Magnez – 11 mg
  • Fosfor – 21 mg
  • Potas – 222 mg
  • Cynk – 0,07 mg



1. Wspomagają pracę serca

Czereśnie są bogate w potas, który doskonale wpływa na pracę serca, a także pomaga regulować ciśnienie krwi. Owoce te zawierają również kwercetynę, która przyczynia się do obniżenia poziomu złego cholesterolu.

2. Regulują pracę układu pokarmowego

Czereśnie, w szczególności te o bardziej kwaskowatym posmaku, zawierają kwasy organiczne. Te z kolei pobudzają pracę trzustki i regulują pracę układu pokarmowego. Nieco inaczej będą działać słodsze czereśnie, które mają właściwości moczopędne i działają łagodząco na układ pokarmowy.

3. Łagodzą objawy artretyzmu

Czereśnie zawierają cyjanidynę. Substancja ta pozwala na złagodzenie bólu u pacjentów cierpiących na artretyzm.



4. Działają przeciwnowotworowo

Czereśnie są źródłem błonnika, antyoksydantów i luteiny. Udowodniono, że substancje te mają właściwości antynowotworowe. Warto dodać, że badania na myszach wykazały zmniejszenie komórek nowotworowych jelita grubego po spożyciu czereśni.

5. Przeciwdziałają cukrzycy i otyłości

Jak już wcześnie wspominano, czereśnie bogate są w błonnik pokarmowy oraz antyoksydanty. Dieta bogata w tego rodzaju składniki zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy, otyłości i insulinooporności. Zawarte w czereśniach antocyjany redukują stan zapalny w komórkach trzustki, która odpowiada za produkcję insuliny. Warto przy tym dodać, iż mimo słodkiego smaku, czereśnie mają niski indeks glikemiczny, dlatego zazwyczaj można je spokojnie spożywać.

6. Pomagają na problemy ze snem

Co ciekawe, czereśnie jako jedne z nielicznych owoców są bogate w melatoninę. Hormon ten produkowany jest przez szyszynkę i reguluje nasz cykl dobowy oraz wpływa na jakość snu. Spożywanie czereśni może pomóc osobom cierpiącym na bezsenność.

7. Opóźniają proces starzenia

Antyoksydanty zawarte w czereśniach mają nie tylko właściwości przeciwzapalne i antynowotworowe, ale także opóźniają proces starzenia organizmu. Warto w tym przypadku zwrócić uwagę na skórkę owoców – im jest ciemniejsza tym więcej przeciwutleniaczy zawiera owoc.



Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz