fbpx
mity żywieniowe_baner
trening zdrowe ciało

Najlepsze ćwiczenia łagodzące ból przy RZS



Dla osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów (RZS) ćwiczenia mogą być niezwykle korzystne w łagodzeniu bólu i sztywności stawów. Przed rozpoczęciem jakiekolwiek programu ćwiczeń, dobrze jest zasięgną porady lekarza lub fizjoterapeuty. Dzięki temu dostosujesz trening do swoich potrzeb i dolegliwości. Niemniej, istnieją ćwiczenia, które mogą szczególnie korzystnie wpływać na zdrowie osób cierpiących na RZS. Sprawdź jakie.

Rozciąganie

Rozciąganie może pomóc poprawić elastyczność, zmniejszyć sztywność i zwiększyć zakres ruchu. Codzienne rozciąganie jest ważne dla złagodzenia objawów RZS.

Idealna rutyna rozciągania będzie różna dla każdej osoby i zależy od tego, które stawy są dotknięte chorobą i jakie występują objawy. Rozciąganie często obejmuje powolne i delikatne poruszanie stawami kolan, rąk i łokci.

Niekiedy korzystna okazuje się praca z fizjoterapeutą, który rozumie RZS. Dzięki temu można nauczyć się prawidłowych technik rozciągania i dobrać ćwiczenia odpowiednio do swoich preferencji.

Chodzenie

Chodzenie to forma ćwiczeń o niewielkim wpływie, która może pomóc w poprawie kondycji tlenowej, zdrowiu serca i stawów oraz dobrym samopoczuciu.

Niezbędne jest noszenie odpowiednich butów i nawodnienie organizmu, nawet jeśli chodzenie nie jest forsowne. Często rozsądnie jest początkowo chodzić powoli, a następnie w miarę możliwości zwiększać tempo.

Dobrze jest rozpocząć chodzenie od płaskich, równych powierzchni, a następnie zwiększać poziom trudności ćwiczenia (np. poprzez wchodzenie pod górę). 

Pilates

Pilates to aktywność, która może korzystnie wpłynąć na elastyczność stawów.

Pomocne może być wykonywanie pozycji Pilates, które aktywują mięśnie rdzenia i podkreślają ruchy, które pomagają w utrzymaniu stabilności. Pilates może być dobry dla ogólnych wzorców ruchowych, podobnie jak tai chi i joga.

Osoby nowe w pilates powinny zaczynać powoli i, jeśli to możliwe, zasięgać wskazówek certyfikowanego trenera.



Ćwiczenia w wodzie

Woda pomaga utrzymać masę ciała, minimalizując grawitację, co oznacza, że ​​ćwiczenia w wodzie nie mają dużego wpływu na stawy.

Pływanie, aerobik w wodzie i inne delikatne ćwiczenia w wodzie mogą zwiększyć elastyczność, zakres ruchu, siłę i kondycję aerobową. Mogą też też naprężenie i sztywność stawów.

Potrzebne są dalsze badania na temat korzyści płynących z ćwiczeń wodnych na RZS.

Więcej o zaletach pływania możesz przeczytać w artykule Aż 10 korzyści zdrowotnych wynikających z pływania.

Jazda na rowerze

Ponieważ RZS zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, ważne jest, aby serce było tak zdrowe, jak to możliwe. Jazda na rowerze może pomóc poprawić funkcjonowanie układu krążenia.

Jazda na rowerze stacjonarnym może być bezpiecznym sposobem na rozruszanie stawów i poprawę sprawności układu krążenia. Zaletą roweru stacjonarnego jest możliwość nadzorowania osoby podczas jazdy. Można również jeździć na rowerze na świeżym powietrzu, aby zaczerpnąć świeżego powietrza.

Oprócz poprawy kondycji aerobowej, jazda na rowerze może zmniejszyć sztywność, zwiększyć zakres ruchu i siłę nóg oraz zbudować wytrzymałość.

Ćwiczenia rąk

RZS może czasami prowadzić do ograniczenia ruchów rak. Osoba z RZS może stracić siłę chwytu lub zauważyć, że upuszcza rzeczy.

Zginanie nadgarstków w górę i w dół, powolne zginanie palców, rozkładanie palców szeroko na stole i ściskanie piłki stresowej może pomóc zwiększyć siłę i elastyczność dłoni.



Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz