fbpx
mity żywieniowe_baner
rodzina zaburzenia

Lęk poporodowy – przewrażliwienie czy rzeczywisty problem?

Oczekiwanie wreszcie się skończyło: po 9 miesiącach ciągłego planowania, twoje dziecko jest na świecie. W twoich oczach jest idealne. Jednak w ciągu następnych kilku tygodni twoją początkową radość zastępują pochłaniające wszystko zmartwienia: czy ono wystarczająco dużo je? Dlaczego tak często płacze? Czy jest z nim coś nie tak z medycznego punktu widzenia? Te zmartwienia są stałe w ciągu dnia i nie pozwalają zasnąć w nocy. Czujesz się spięty i rozdrażniony, twoje serce bije szybciej i czujesz panikę. Członkowie twojej rodziny albo zarzucają ci zbędną panikę albo zaczynają się o ciebie niepokoić. Czy mają rację? Czy lęk po porodzie jest uzasadniony czy jest zwykłym przewrażliwieniem?

Baby blues czy depresja poporodowa?

Są szanse, że słyszałeś o depresji poporodowej lub lęku poporodowym. Być może podczas wizyty u lekarza poporodowego wypełniłaś nawet kwestionariusze dotyczące Twojego nastroju. Smutek poporodowy jest bardzo powszechną reakcją na obniżenie poziomu hormonów po porodzie i może powodować smutek, płacz i przytłoczenie. Jednak objawy te są łagodne i trwają tylko kilka tygodni. Kiedy objawy utrzymują się i stają się wyniszczające, może dziać się coś innego.

Wiele objawów nakłada się na depresję poporodową i lęk poporodowy (takie jak zły sen, problemy z relaksacją i drażliwość). Matki doświadczające depresji poporodowej często doświadczają objawów niepokoju, chociaż nie wszystkie matki cierpiące na niepokój mają depresję. Postawienie prawidłowej diagnozy jest ważne, ponieważ kobiety z lękiem poporodowym mogą nie reagować tak dobrze na niektóre metody leczenia depresji, takie jak psychoterapia interpersonalna lub leki.

Podobnie jak w przypadku depresji poporodowej, lęk poporodowy może nasilać się z powodu zmian hormonalnych w okresie poporodowym. Może również wzrosnąć w odpowiedzi na prawdziwe stresory — niezależnie od tego, czy chodzi o zdrowie dziecka, finanse, czy też w odpowiedzi na nawigację w nowych rolach w związkach. Historia utraty ciąży (poronienie lub urodzenie martwego dziecka) również zwiększa ryzyko rozwoju lęku poporodowego. Jeśli masz historię lęku przed ciążą lub w jej trakcie, objawy lęku poporodowego mogą również powrócić po porodzie. Niepokój i smutek mogą pojawić się również po odstawieniu od karmienia piersią z powodu zmian hormonalnych.

Niektóre kobiety doświadczają ataków paniki lub objawów zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych (OCD) w okresie poporodowym. Ataki paniki to wyraźne epizody intensywnego niepokoju, którym towarzyszą objawy fizyczne, w tym szybko bijące serce, poczucie zagłady, duszność i zawroty głowy. Obsesje są natrętnymi, niechcianymi myślami i mogą im towarzyszyć kompulsje lub celowe zachowania mające na celu złagodzenie stresu. Te objawy mogą przestraszyć nową matkę, zwłaszcza gdy myśli te dotyczą krzywdzenia dziecka. Na szczęście, gdy obsesje są spowodowane zaburzeniami lękowymi, jest bardzo mało prawdopodobne, aby matki skrzywdziły swoje dzieci.

Strategie radzenia sobie z lękiem

  • Przytul swoje dziecko. To uwalnia oksytocynę, która może obniżyć poziom lęku.
  • Spróbuj zmaksymalizować sen. Chociaż dziecko może budzić cię co trzy godziny (lub 45 minut) na karmienie, Twój partner nie powinien. Spanie w oddzielnych pokojach lub zmiana opieki nad dzieckiem może być konieczne w ciągu pierwszych kilku miesięcy. Celuj w co najmniej jeden nieprzerwany czterogodzinny odcinek snu i pamiętaj o spożyciu kofeiny.
  • Spędzaj czas z innymi matkami. Chociaż możesz czuć, że nie masz czasu, łączenie się z innymi matkami (nawet online) może zdziałać cuda w obniżaniu lęków i potwierdzaniu emocji. Są szanse, że nie tylko ty martwisz burzę.
  • Zwiększ swoją aktywność fizyczną. Pomimo fizycznych żniw, jakie ciąża, poród i produkcja mleka pochłaniają twoje ciało, aktywność fizyczna jest jedną z najpotężniejszych strategii przeciwlękowych. Szczególnie pomocne mogą być zajęcia obejmujące ćwiczenia oddechowe, takie jak joga.
  • Odstawiaj stopniowo. Jeśli karmisz piersią i podejmujesz decyzję o odstawieniu, staraj się robić to delikatnie (jeśli to możliwe), aby zminimalizować nagłe zmiany hormonalne.
  • Zapytaj o pomoc. Opieka nad dzieckiem często wymaga wioski. Jeśli karmisz dziecko, poproś kogoś o pomoc w pracach domowych. Jest takie stare powiedzenie „śpij, kiedy dziecko śpi”. Możesz preferować „rób pranie, gdy dziecko robi pranie”.

I na koniec daj sobie spokój — w końcu właśnie urodziłeś dziecko. Lęk poporodowy jest powszechny i ​​w wielu przypadkach minie z czasem.

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz