fbpx
mity żywieniowe_baner
terapie zdrowe ciało

Nie chce mi się ćwiczyć… Co mam robić?

Wszyscy wiemy jak ważny jest ruch. Ćwiczenia fizyczne pomagają wzmacniają nasz organizm i pomagają zapobiegać wielu chorobom cywilizacyjnym. Trudno zliczyć ile razy każdy z nas słyszał zdanie “sport to zdrowie”. A jednak… coraz trudniej zmotywować się nam do aktywności fizycznej. Mimo rosnącej świadomości na temat zdrowego stylu życia coraz rzadziej chce nam się ruszać. Dlaczego? Jak sobie z tym radzić?



Sama wiedza nie motywuje

Zanim odpowiemy dlaczego brakuje nam motywacji do ćwiczeń, przyjrzyjmy się historii. Przed rewolucją przemysłową nasi przodkowie codziennie wchodzili po schodach, nierzadko dźwigając rozmaite ciężary (takie jak chociażby wiadra z wodą). Tego rodzaju “ćwiczenia” były konieczne, gdyż bez nich po prostu nie dało się funkcjonować.  Ale potem technologia, taka jak windy i samochody, ułatwiła nam życie i pracę. Ćwiczenia stały się wyborem a nie koniecznością. Trzeba poświęcić na nie wolny czas i przede wszystkim chcieć jej wykonywać. Nic więc dziwnego, że wielu z nas unika wysiłku fizycznego.

Aktywność fizyczna nie zawsze kojarzy się pozytywnie. Często okazuje się zaleceniem lekarza, związanym z konieczności utraty wagi. W takiej sytuacji polecenie wykonywania ćwiczeń traktuje się równie entuzjastycznie jak przyjmowanie tranu. Ruch staje się przykrą koniecznością. Sytuacji nie polepsza fakt, iż na efekty takiego wysiłku trzeba długo czekać. Nakład pracy wydaje się więc nieproporcjonalny do rezultatów. Korzyści zdrowotne, jakie można odnieść na dłuższą metę okazują się z kolei zbyt odległą perspektywą.

Ćwiczenia mogą kojarzyć się też z dużym wyzwaniem organizacyjnym. W mediach społecznościowych krążą zdjęcia osób trenujących w profesjonalnej odzieży używających drogich gadżetów i posiadających indywidualny plan ćwiczeń. Taki widok nie zawsze zachęca przeciętnego Kowalskiego. Tymczasem ruch to nie tylko siłownia i markowe dresy. to także codzienne spacery i schody zamiast windy.



Stwórz swój plan

Nie ma jednego uniwersalnego przepisu na trening. mamy różne ciała i różna psychikę. Jedni będą preferować siłownie i relacjonowanie swoich ćwiczeń w mediach społecznościowych, inni wolą spacery w kameralnych miejscach. Co jest najlepsze dla ciebie? Musisz przeanalizować kilka kwestii.

Skup się na sobie

Niektórzy z nas potrzebują siłowni, która zaoferuje nam dostęp do sprzętu, a także plan treningu. Odnajdujesz się w takiej formie aktywności? Świetnie! Ale nie ma tez problemu, jeśli masz niechęć do siłowni. Podstawą ćwiczeń jest podwyższone tętno. Aby to osiągnąć mamy szeroką gamę możliwości.

Przypomnij sobie co lubiłeś rozbić w dzieciństwie. Może istniała jakaś gra czy zabawa, która sprawiała ci wyjątkowa przyjemność, a w której mógłbyś uczestniczyć także i teraz? A taniec? To także forma ćwiczeń. Unikaj przymusu, skup się na tym co lubisz robić.



Zacznij od czegoś małego

Mówi się, że każdy z nas powinien ćwiczyć przez przynajmniej 150 minut tygodniowo. Dla kogoś kto prowadzi siedzący tryb życia może się to wydawać dużo. Ale 150 minut tygodniowo, to tylko około 21 minut dziennie. Wciąż budzi zniechęcenie? Nie musisz zaczynać od 20 minut. Zacznij od 5. Zamiast jechać autobusem jeden przystanek, przejdź ten odcinek pieszo. Zamiast korzystać z windy, wejdź po schodach. Pobaw się ze swoim zwierzęciem. Możliwości jest wiele. Twoja aktywność nie musi być spektakularna. Metoda małych kroków pozwala nie tylko zniwelować zniechęcenie, ale także uniknąć ryzyka kontuzji.



Rozmawiaj

Człowiek jest zwierzęciem stadnym. Potrzebujemy innych ludzi do codziennego funkcjonowania. Wykorzystaj to podejmując aktywność fizyczną. Rozmawiaj o swoich działaniach ze znajomymi. Opowiadaj im o swoich postępach. Zachęć ich, aby ci towarzyszyli. W dobie pandemii mamy co prawda ograniczone możliwości spotykania się, ale od czego są wszelkiego rodzaju komunikatory. Podczas ćwiczeń czy jakiejkolwiek aktywności możecie porozumiewać się przy pomocy telefonu bądź komputera. Towarzystwo działa motywująco!

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz