fbpx
mity żywieniowe_baner
porady zdrowa kuchnia

Awokado – maślany owoc

Awokado ma mnóstwo wartości odżywczych i może przyczynić się do usprawnienia naszego organizmu, a przy tym odpowiednio dojrzałe jest naprawdę pyszne, może być zamiennikiem wielu produktów i tworzyć niebanalne dania.



Awokado to zdecydowanie jeden z moich ulubionych owoców. Niestety wiele osób nie przepada za awokado ale jestem prawie pewna, że po prostu próbowali niedojrzałego i twardego owocu. Czytajcie dalej, a dowiecie się między innymi jak wybierać awokado, żeby nie rozczarował nas jego smak 🙂

Awokado, inaczej smaczliwka, to rodzaj drzew uznawanych za wiecznie zielone. Najliczniej występują w Ameryce Południowej i Północnej. Niektóre gatunki występują także w Azji południowo-wschodniej. Awokado ma sporo kalorii (około 220 kcal w 100g) ale nie powinno nas to przestraszyć! Głównym składnikiem awokado są zdrowe tłuszcze (około 25-30%), między innymi wielu osobom jego smak kojarzy się ze świeżym kremowym masłem. Awokado ma mnóstwo wartości odżywczych i minerałów, świetnie wpływa na metabolizm – mimo sporej kaloryczności może wspomóc nas w zrzuceniu zbędnych kilogramów. W 100 g awokado znajdziemy 26 % witaminy K, 20 % kwasu foliowego, 17 % witaminy C, 14 % potasu, 14% witaminy B5, 13% witaminy B6, 10% witaminy E.



 

Właściwości awokado

  1. Wpiera nasze serceAwokado obniża poziom złego cholesterolu i obniża ciśnienie krwi. Jest więc świetne w profilaktyce chorób serca. Zawiera dużo potasu, który jest niezbędny dla prawidłowej pracy układu sercowo-naczyniowego.
  2. Działa odmładzającoW awokado znajduje się silny antyoksydant – glutation. Podobnie jak kurkuma, o której pisałam jakiś czas temu, awokado świetnie wpływa na układ immunologiczny, dzięki czemu jesteśmy odporni na czynniki chorobotwórcze.
  3. Wspomaga pracę mózguSpożywanie awokado poprawia funkcjonowanie mózgu, zwiększa koncentrację i pamięć. Stwierdzono nawet, że połączenie witaminy E oraz kwasów tłuszczowych omega-3 zapobiega chorobie Alzheimera. Awokado to świetne paliwo dla naszego mózgu i warto je spożywać podczas intensywnego wysiłku umysłowego.
  4. Wspomaga trawienieAwokado zawiera składniki odżywcze i enzymy, które wspierają nasz układ pokarmowy i niwelują stany zapalne z żołądku. Spożywając awokado, chronimy się przed zaparciami, wzdęciami, biegunkami czy nawet wrzodami żołądka. Dodatkowo awokado zwiększa wchłanialność substancji odżywczych w jelitach
  5. Chroni wzrokAwokado zawiera dużą dawkę luteiny czyli przeciwutleniacza, który jest konieczny, aby chronić nasz wzrok, zapobiegać zaćmie oraz zwyrodnieniom plamki żółtej.
  6. Świetnie wpływa dla kobiet w ciążyAwokado jest bogate w kwas foliowy niezbędny dla prawidłowego rozwoju płodu. Zamiast suplementów kwasu foliowego, przyszłe mamy powinny wzbogacić swoją dietę w jak najwięcej naturalnych produktów zawierających kwas foliowy. Naturalny kwas foliowy jest dużo bardziej skuteczny niż syntetyczny zawarty w suplementach.
  1. Świetnie wpływa na skóręZawiera witaminy A, E, D, B1, K i PP, które są korzystne dla skóry. Olej z awokado jest skuteczny w walce z procesami starzenie, pobudza produkcję kolagenu i nawilża skórę. Cera staje się wygładzona i wyraźnie odżywiona. Wyciąg z awokado jest składnikiem wielu balsamów, kremów i maseczek. Nawet w domu można zrobić świetną maseczkę z awokado. Wystarczy rozgnieść miąższ, dodać odrobinę oliwy z oliwek i soku z cytryny, następnie nałożyć na twarz, szyję i dekolt i pozostawić na 20 minut. Twarz stanie się świeża i promienna.

 

Jak wybrać dobre awokado?

Awokado jest owocem, który długo dojrzewa i równie szybko może stać się przejrzały. Niedojrzałe awokado będzie twarde i niesmaczne, a przejrzałe niestety nie nadaje się do spożycia. Jeśli decydujemy się na awokado zielone o kształcie gruszki (awokado Fuerte) musimy poczekać aż dojrzeje czyli stanie się miękkie ale skórka nadal będzie zielona. Niestety zdarza się, że twarde awokado Fuerte nigdy nie dojrzeje – jest cały czas twarde jak kamieć i mimo to zaczyna się psuć. Awokado występuje też w odmianie ciemnej (awokado Hass). Jest to droższa odmiana ale według mnie smaczniejsza. Ogromną zaletą jest to, że awokado hass dużo szybciej dojrzewa i wolniej przejrzewa. Ma charakterystyczny orzechowy smak i jest idealnie kremowe. Cena jednej sztuki awokado hass to około 6-8 zł, a awokado Fuerte około 2-5 zł.

Mój sposób na jedzenie awokado

Jest wiele sposobów na przyrządzanie awokado. Najbardziej popularne jest guacamole czyli pasta z awokado z dodatkiem cebuli, pomidora, czosnku, limonki oraz innych opcjonalnych składników. Ja jednak zdecydowanie bardziej wolę awokado w prostszej wersji. Dojrzałe awokado, najczęściej hass, rozgniatam widelcem na gładki krem ze szczyptą soli. Pastę nakładam na kromki ciemnego pieczywa lub wafle ryżowe. Czasami kładę na górę plastry pomidora. Tak przygotowane kanapki jem przynajmniej raz w tygodniu i chyba nigdy mi się nie znudzą. Prostszej wersji już chyba nie da się stworzyć, a wierzcie mi, jest naprawdę przepyszna!

Awokado można zblendować z namoczonymi daktylami lub bananem, łyżką kakao, odrobiną mleka i dowolnym słodzikiem np. erytrytolem lub ksylitolem. Powstanie przepyszny zdrowy krem czekoladowy, który można zjeść jako pudding lub posmarować nim pieczywo czy omleta. Awokado można również dodawać do sałatek i koktajli.

Mam nadzieję, że zachęciłam Was do awokado. Jak widać ma ono mnóstwo wartości odżywczych i może przyczynić się do usprawnienia naszego organizmu, a przy tym odpowiednio dojrzałe jest naprawdę pyszne, może być zamiennikiem wielu produktów i tworzyć niebanalne dania.

Do następnego wpisu!

Magdalena

Moją pasją jest zdrowy styl życia, gotowanie, moda i uroda. Dzięki mojemu instablogowi udało mi się wszystko połączyć i stworzyć lifestylowe konto, którego prowadzenie sprawia mi ogromną przyjemność. Zależy mi na tym, żeby jak najwięcej osób przekonało się, że zdrowe i dietetyczne odpowiedniki dań mogą być smaczniejsze od tradycyjnych. Chciałabym przełamać stereotyp mówiący o tym, że dieta to listek sałaty na talerzu i mdłe dania bez smaku.

Skomentuj

Zostaw komentarz