fbpx
mity żywieniowe_baner
porady zdrowa kuchnia

Czarnuszka – czarne ziarna dla sercowców

czarnuszka

Czarnuszka jest to mocno aromatyczne ziarno, napakowane olbrzymią ilością bioaktywnych składników. Najbardziej aktywnym z nich jest tymochinon. W kontekście chorób sercowo-naczyniowych czarnuszka ma silne działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne, przeciwcukrzycowe, przeciwnadciśnieniowe oraz poprawia profil lipidowy.

W jednym z badań wykazano, że już po dwóch miesiącach spożywania 3 g czarnuszki dziennie (razem ze 1000 mg czosnku) prawie o połowę zmniejsza się ilość aldehydu malonowego (MDA) – z 2,59 do 1,35 nmol/mL. MDA jest to marker peroksydacji (utleniania) lipidów. Czyli im więcej mamy go we krwi, tym więcej znajduje się w niej utlenionych kwasów tłuszczowych. Dodatkowo zwiększa się ilość enzymów antyoksydacyjnych.

Odnotowano również wyraźne działanie przeciwcukrzycowe po trzymiesięcznej suplementacji czarnuszką (2 g/dzień) u pacjentów z cukrzycą typu 2. W tym badaniu grupa otrzymująca czarnuszkę wykazała znaczące zmniejszenie stężenia glukozy w osoczu na czczo i hemoglobiny glikowanej. Dodatkowo stwierdzono wyraźny wzrost całkowitej zdolności antyoksydacyjnej i poziomu glutationu (jeden z naszych najsilniejszych antyoksydantów).

W innym eksperymentalnym, randomizowanym, kontrolowanym badaniu, w którym wzięło udział 99 pacjentów z cukrzycą, wykazano, że podawanie 1,5–3 ml dziennie oleju z nasion czarnuszki przez 20 dni przyniosło efekt w postaci zmniejszenia stężenia hemoglobiny glikowanej i glukozy we krwi. W kolejnym badaniu oceniono również wpływ różnych dawek nasion (1, 2 i 3 g/dzień) u pacjentów z cukrzycą typu 2. Podawanie 1 g/dzień podniosło po 3 miesiącach poziom lipoprotein HDL, podczas gdy 2 i 3 g/dzień znacząco obniżyły również poziomy cholesterolu całkowitego i trójglicerydów w surowicy. Czarnuszka wykazuje również działanie obniżające ciśnienie krwi. Już dawka 200–500 mg podawana dwa razy dziennie przez 6 tygodni spowodowała spadek ciśnienia krwi. Efekt ten związany jest ze zmniejszaniem peroksydacji lipidów i hamowaniem aktywności hormonów biorących udział w skurczu naczyń krwionośnych oraz zwiększeniem poziomu tlenku azotu we krwi (podobnie jak przy spożywaniu buraków).

Cóż jeszcze sprawia, że czarnuszka jest królową wśród nasion? Oprócz właściwości, które wcześniej wymieniłam w kontekście kardioprotekcji, dodatkowo ma działanie przeciwnowotworowe, przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwbólowe, neuroprotekcyjne oraz wspomaga płodność mężczyzn. Polecam czarnuszkę m.in. jako dodatek do sałatek, jajecznicy, kanapek czy twarożku. Można też spożywać olej z czarnuszki.

 

Artykuł jest fragmentem książki Ewy Trusewicz Co Ci leży na sercu. Dieta w chorobach układu krążenia

Zdrowe Zdrowie

Skomentuj

Zostaw komentarz