fbpx
mity żywieniowe_baner
porady

Jak zdrowo jeść posiłki?

Dla zdrowego odżywiania ważne jest nie tylko to, co jemy, ale także to, jak spożywamy nasze posiłki

Prawdopodobnie niejednokrotnie słyszałeś w dzieciństwie wyrażenie: „Jesteś tym, co jesz”. Jeśli twoja matka używała tego sformułowania, być może próbowała cię przekonać, żebyś zjadł do końca warzywa. Jednak mama miała rację jedynie do pewnego stopnia. Bardziej precyzyjne byłoby powiedzenie: „Jesteś tym, co jesz i co twój organizm jest w stanie wchłonąć”. Możesz zjeść mnóstwo fasoli i zielonego groszku, ale jeśli twoje ciało nie może wchłonąć składników odżywczych zawartych w tych warzywach, to nie przyniosą korzyści twojemu organizmowi!

Jak więc należy spożywać posiłki, by przynosiły one jak najwięcej korzyści?

  1. Żuj każdy kęs co najmniej 20–30 razy. Odłóż widelec między kęsami. Twoja ślina zawiera specjalne enzymy ptyalinę oraz amylazę, które trawią węglowodany. Pozwól, by enzymy dobrze wykonywały swoją pracę.
  2. Wykorzystaj zęby trzonowe do gryzienia. Nie używaj do jedzenia kłów, jak robią to lwy i tygrysy. Zwierzęta te mają krótkie przewody pokarmowe i ogromne ilości kwasu solnego do rozłożenia mięsa. Ponieważ ludzie nie produkują wystarczającej ilości kwasu solnego do strawienia na wpół przeżutego mięsa w żołądku, jest ono rozkładane w jelitach.
  3. Zwolnij i ciesz się tym, co jesz. Szybkie jedzenie hamuje wydzielanie kwasu solnego, co utrudnia trawienie. Skłania również do tego, by jeść więcej, niż to konieczne. Potrzeba około 20 min, by zlokalizowane w mózgu podwzgórze wysłało informację, że organizm przyjął wystarczającą ilość pokarmu. Wiele osób zdąży wypełnić organizm tysiącami kalorii, zanim ostatecznie podwzgórze zarejestruje sygnał „dosyć”.
  4. Nie pij zimnych napojów z jedzeniem. Tłumią i rozcieńczają kwas solny, soki trawienne i enzymy. Takie działanie jest podobne do rozpalenia ogniska, by następnie polać je wodą. Jednak kubek gorącej herbaty organicznej wpłynie korzystnie na trawienie.
  5. Jedz najpierw część posiłku złożoną z protein, ponieważ stymulują glukagon, który obniży wydzielanie insuliny i spowoduje uwalnianie węglowodanów przechowywanych w wątrobie i mięśniach, co pomoże zapobiec niskiemu poziomowi cukru we krwi.
  6. Ogranicz skrobię do jednej porcji na posiłek. Nigdy nie jedz w jednym posiłku chleba, makaronu, ziemniaków, kukurydzy i innych rodzajów skrobi. Podnoszą poziom insuliny. Jeśli masz ochotę na dokładkę, zamiast skrobi wybierz owoce, warzywa i sałatki.
  7. Pamiętaj, aby ćwiczyć powściągliwość. Kolacja nie powinna być głównym posiłkiem dnia. Jedz śniadanie jak król, obiad jak książę, a kolację jak nędzarz. Zadowalaj się umiarkowanymi porcjami i skup się raczej na delektowaniu się posiłkiem niż rozmowie i żartach.
  8. Nie jedz w stresie. Gdy jesteś zestresowany, nie możesz dobrze trawić. W odpowiedzi na reakcję walki lub ucieczki krew odpływa z przewodu pokarmowego do mięśni, unieruchamiając soki trawienne. Jedzenie przebywa w żołądku dłużej, powodując zgagę i niestrawność. Również trawienie żywności nie przebiega prawidłowo, pojawiają się wzdęcia, gazy, zatwardzenie, a nawet biegunka.
    Jeśli jesteś zdenerwowany, zły lub poirytowany – wstrzymaj się z jedzeniem.

 

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz