fbpx
mity żywieniowe_baner
porady zdrowa kuchnia

Mrożenie potrwa – poznaj zasady!

Fragment książki Nie czas na wymówki. Zdrowe odżywianie dla zabieganych Mileny Nosek

 

 

 

Celem mrożenia dań czy surowców jest przede wszystkim obniżenie temperatury wewnętrznej żywności. Powinna być zdecydowanie niższa niż tzw. temperatura zamrażania soków komórkowych. Poza tym prowadzi do przemiany wody
zawartej w żywności w lód. Gdy temperatura produktu obniża się, to najpierw zamarza woda międzykomórkowa – ma ona niższe stężenie soli i składników mineralnych. Po zamarznięciu wody kryształki lodu „otaczają” komórkę i odbierają z niej ciepło oraz resztę zgromadzonej wody. Proces taki powoduje utratę pożądanych właściwości przez błonę komórkową, a po rozmrożeniu ucieczkę soków komórkowych.
W celu zapobiegania zniszczeniom komórek w trakcie zamrażania stosuje się coraz częściej mrożenie szybkie, które polega na skróceniu czasu obniżania temperatury produktu. Dzięki temu następuje równoczesne tworzenie się kryształków lodu w strukturze
międzykomórkowej i wewnątrzkomórkowej. Taki sposób zmniejsza ryzyko utraty soków komórkowych oraz pogorszenia struktury komórki przy rozmrażaniu pożywienia. Zamrażanie należy przeprowadzać w temperaturze od –20 do –35 stopni, a następnie
przechowywać żywność w temperaturze od –18 do –28 stopni. W domowych zamrażalnikach przeważnie utrzymuje się temperaturę –18 stopni.

Jak długo przechowywać żywność w zamrażarce?

– owoce: 18–24 miesięcy,
– warzywa: 8–24 miesięcy,
– ryby: 5–9 miesięcy,
– wołowina oraz cielęcina: do 15 miesięcy,
– drób: do 3 miesięcy,
– mięso mielone: do 2 miesięcy,
– wieprzowina: do 10 miesięcy,
– podroby: do 6 miesięcy,
– dania typu gulasz, kotlety schabowe: do 6 miesięcy,
– jaja: do 12 miesięcy.

Kiedy już wiemy, ile czasu można przechowywać żywność w zamrażarce, na pewno łatwiej będzie planować. Warto mieć schowane coś na czarną godzinę i unikać w ten sposób marnowania żywności.
Oczywiście istnieją także inne sposoby przedłużania trwałości jedzenia o kilka dni lub tygodni (marynaty, dżemy i przetwory nawet o 12 miesięcy). Mowa tutaj o wekowaniu, czyli pasteryzacji. Można używać tej metody do… wszystkiego. Nie wymaga ona dużo czasu i podobnie jak wcześniejsze sposoby zapobiega wyrzucaniu jedzenia.
A przede wszystkim służy do szybkiego przygotowania potraw.

Milena Nosek

dietetyk, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Wykładowca Wyższej Szkoły Rehabilitacji w Warszawie, dietetyk Polskiego Baletu Narodowego. Entuzjastka podróży, teatru i tańca. Admiratorka kuchni śródziemnomorskiej. Autorka książki "Otyłość brzuszna".

Skomentuj

Zostaw komentarz