fbpx
mity żywieniowe_baner
zdrowy umysł

Sposoby na jesień



Jesień to piękna i malownicza pora roku, ale niestety często jest też szara, ponura i deszczowa. Dzień staje się krótszy, jesteśmy zmęczeni i często przygnębieni z powodu końca lata. Chciałabym Wam przedstawić kilka sposobów, dzięki którym jesień może stać się o wiele przyjemniejsza.

Najważniejsze jest zdrowie, a więc od tego zaczniemy 🙂 Jesień to czas, gdy dopada nas melancholia i zmęczenie. Zdaniem specjalistów przyczyną jest niedobór światła słonecznego, a często również witaminy D, która jest bardzo ważna do utrzymania prawidłowych przemian fizjologicznych. Poza tym, nie wiem, czy wiecie ale Polacy to jeden z nielicznych narodów, który ma skłonności do meteopatii czyli zmian samopoczucia pod wpływem czynników pogodowych, np. boli nad głowa, bo zbliża się duże ochłodzenie. Dowiedziałam się również, że adaptacja organizmu do innej pory roku, czyli przejście z trybu letniego na jesienny czy zimowy może trwać nawet do 3 tygodni więc w tym czasie mamy prawo czuć się zmęczeni, mieć obniżoną odporność i gorszy nastrój.

Jeżeli tak się dzieje warto sięgnąć po odpowiednie suplementy, które pomogą nam się szybko uporać z problemem. Oczywiście najlepiej zrobić badania krwi pod kątem niedoborów. Wtedy będziemy mieli pewność, że organizmowi prawdopodobnie brakuje odpowiedniej dawki witaminy D3, która powinno się łączyć z K2 (często możemy kupić suplement D3+K2 w jednej kapsułce). Dobrym pomysłem będzie tez zażywanie tranu z wątroby rekina na wzmocnienie odporności.



Kolejnym sposobem jest aktywność fizyczna! Nic tak nie poprawia nastroju, jak dobry trening. Podczas wysiłku fizycznego mózg produkuje więcej endorfin odpowiedzialnych za dobry nastrój i zadowolenie. Nie pozwólmy, aby krótkie dni, deszcz i wiatr ograniczyły nas jedynie do przejścia w domu na przystanek autobusowy. Świetnym pomysłem będzie zapisanie się na zajęcia fitness, basen albo po prostu przeznaczmy 2-3 godziny w tygodniu na trening w domu. W internecie można znaleźć naprawdę świetne programy treningowe – wystarczy tylko mata do ćwiczeń i butelki z wodą, które zastąpią hantle 🙂

Jesień to czas, gdy robi się chłodniej i chce nam się mniej pić. Taka z pozoru błaha sprawa, jak zbyt małe nawodnienie w ciągu dnia, może wpłynąć negatywnie na nasze samopoczucie. Będziemy czuć się zmęczeni i może nas boleć głowa. To bardzo ważne, aby przez cały rok pić odpowiednią ilość płynów.

Jesień to pora roku, która skłania nas do wyciszenia się i przemyślenia różnych spraw. To dobry sposób, żeby znaleźć więcej czasu dla siebie. Można poświęcić ten czas na książki, nadrobienie ulubionego serialu, gotowanie, a może na planowanie podróży, bo przecież czas szybko mija i zanim się nie obejrzymy, okres jesienno-zimowy się skończy 🙂 Wiele osób kojarzy jesień z przytulną domową atmosferą więc ciepły koc, ozdobna zapachowa świeczka i kubek gorącej aromatyczne herbaty lub kawy na pewno zapewnią nam dobry nastrój.

Bardzo ważna jest też zmiana nastawienia. Postarajcie się znaleźć we wszystkim dobrą stronę. Gdy za oknem jest paskudna pogoda, pomyślcie, że to świetny czas na dobrą książkę i gorącą herbatę. Gdy za szybko robi się ciemno, przypomnijcie sobie, jaką przyjemną atmosferę tworzą zapachowe świeczki. Jesień to też czas na zmiany więc może małe odświeżenie wystroju w pokoju poprawi humor?

Kolejna ważna sprawa to sen! Jesienią organizm potrzebuje więcej energii. Sen jest bardzo ważny dla naszego organizmu i wpływa na samopoczucie, pracę mózgu i efektywność naszej pracy. Starajcie się w tę porę roku przedłużyć sen chociaż o pół godziny – wystarczy pójść trochę wcześniej spać. To kwestia dobrej organizacji dnia, wystarczy wszystko dobrze zaplanować i na pewno pójście wcześniej spać nie będzie problemem.

Pamiętajcie, żeby dobrze zacząć dzień. Dobry sposobem jest włączenie rano muzyki, wypicie ciepłej wody z cytryną czy herbaty i koniecznie zjedzenie pożywnego śniadania. Jesień sprzyja podjadaniu z nudów, z braku nastroju albo ze zmian hormonalnych, jakie zachodzą w tym okresie. Dlatego bardzo ważne jest zadbanie o nasz jadłospis. Jeśli posiłki będą zbilansowane i będziemy dostarczać sobie wszystkich potrzebnych składników, zachcianki na słodycze na pewno stracą na sile. Świetną opcją jest też przyrządzanie różnych zamienników słodkości, które są równie smaczne. Możemy upiec czekoladowe brownie z fasoli, waniliowe ciasto z ciecierzycy, babeczki z cukinii czy przygotować pyszne domowe lody z owoców. W moich poprzednich wpisach i w internecie znajdziecie mnóstwo przepisów na zdrowe słodkości.

Co z tej listy byście wcielili najchętniej w życie? Może macie jakieś swoje sprawdzone sposoby? 🙂

 

Do następnego wpisu!

Magdalena

Moją pasją jest zdrowy styl życia, gotowanie, moda i uroda. Dzięki mojemu instablogowi udało mi się wszystko połączyć i stworzyć lifestylowe konto, którego prowadzenie sprawia mi ogromną przyjemność. Zależy mi na tym, żeby jak najwięcej osób przekonało się, że zdrowe i dietetyczne odpowiedniki dań mogą być smaczniejsze od tradycyjnych. Chciałabym przełamać stereotyp mówiący o tym, że dieta to listek sałaty na talerzu i mdłe dania bez smaku.

Skomentuj

Zostaw komentarz