fbpx
mity żywieniowe_baner
porady zdrowa kuchnia

10 korzyści zdrowotnych winogron, które sprawią, że będziesz chciał zjeść całą kiść!

Winogrona mają naprawdę wiele korzystnych właściwości dla naszego organizmu! Chociaż każdy rodzaj produktu ma swoje miejsce w diecie, przekąski w postaci zielonych, czerwonych lub fioletowych odmian mogą pomóc w uzyskaniu zalecanych 1–2 szklanek owoców, których potrzebujesz każdego dnia, zgodnie z zaleceniami dietetyków. 


Niezależnie od tego, czy szukasz niskokalorycznej przekąski w czasie odchudzania, czy też żywności wypełnionej wodą, która może pomóc Twojej skórze, oto najważniejsze korzyści zdrowotne wynikające z regularnego jedzenia winogron.

1. Winogrona mogą pomóc w odchudzaniu lub utrzymaniu wagi.

Winogrona to niskokaloryczne, beztłuszczowe owoce o niskim indeksie glikemicznym. Zawierają również związki o właściwościach przeciwutleniających. Uważa się, że jeden z nich, resweratrol, wywołuje pewne reakcje, które mogą poprawić metabolizm energetyczny.

Badanie z 2016 r. połączyło diety bogate w przeciwutleniacze z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Jedna szklanka winogron ma około 100 kalorii, co czyni je wysokowydajną, bogatą w składniki odżywcze przekąską, którą można zjeść i nie martwić się o kalorie.

2. Są dobrym źródłem witaminy K i witaminy C.

Witamina K w winogronach i innych produktach wspiera zdrowe kości i tkanki, a przeciwutleniacz witamina C wspomaga gojenie i pomaga organizmowi wchłonąć żelazo. Oto, co jeszcze dostaniesz w jednej szklance porcji czerwonych lub zielonych winogron:

Kalorie: 104
Węglowodany ogółem: 27 gramów
Błonnik pokarmowy: 1 gram
Białko: 1 gram
Tłuszcz: 0 gramów
Witamina C: 27% zalecanego dziennego spożycia
Witamina K: 28% zalecanego dziennego spożycia
Tiamina: 7% zalecanego dziennego spożycia
Ryboflawina: 6% zalecanego dziennego spożycia
Witamina B6: 6% zalecanego dziennego spożycia
Potas: 8% zalecanego dziennego spożycia
Miedź: 10% zalecanego dziennego spożycia
Mangan: 5% zalecanego dziennego spożycia



3. Winogrona mają działanie przeciwzapalne.

Podobnie jak w innych produktach pochodzenia roślinnego, przeciwutleniacze w winogronach mogą zmniejszać uszkodzenia komórek poprzez ochronę błon komórkowych. Spożywanie około 1 do 2 szklanek winogron dziennie może pomóc w ochronie twoich tkanek poprzez ograniczenie reakcji chemicznych, które wywołują zapalenie w twoim ciele.

4. To zdrowa dla serca przekąska.

Jeśli chodzi o zdrowie układu sercowo-naczyniowego, winogrona należą do najlepszych przekąsek, na jakie możesz się zdecydować. Niektóre związki w winogronach pomagają regulować ciśnienie krwi, zmniejszają stany zapalne spowodowane stresem oksydacyjnym, poprawiają przepływ krwi i chronią układ naczyniowy.

5. Jedzenie winogron może pomóc Twojej skórze.

Określone fitoskładniki znajdujące się w kolorowych owocach i warzywach, takich jak winogrona, mogą chronić komórki skóry przed skutkami promieniowania UV, co wykazały niektóre badania.

6. Twój mózg też skorzysta.

Polifenole winogronowe mogą poprawiać funkcje poznawcze i chronić twoją głowę poprzez utrzymanie zdrowia i funkcji naczyń. Mogą również odgrywać rolę we wspieraniu prawidłowego funkcjonowania neuroprzekaźników i zmniejszaniu ryzyka szkodliwego utleniania, co wiąże się z niższym ryzykiem pogorszenia funkcji poznawczych w późniejszym wieku.

7. Mogą obniżyć ryzyko cukrzycy.

Resweratrol, jeden ze wzmacniających odporność przeciwutleniaczy występujących w winogronach, jest szczególnie związany z poprawą regulacji poziomu cukru we krwi poprzez wpływ na metabolizm węglowodanów. To powiedziawszy, produkty o smaku winogronowym mogą zawierać dużo dodanego cukru, co ma odwrotny efekt! Upewnij się, że jesz winogrona w najmniej przetworzonej formie (świeże lub liofilizowane winogrona lub wino!), aby czerpać korzyści.


8. Pomagają w utrzymaniu nawodnienia.

Mało znany fakt: winogrona zawierają 82% wody. Właściwe nawodnienie jest bezpośrednio związane z wyglądem skóry, regeneracją komórek i ogólnym zdrowiem. H2O dostajesz nie tylko z napojów. Pokarmy o dużej zawartości wody, takie jak winogrona mogą również pomóc w utrzymaniu nawodnienia skóry.

9. Zjedzenie większej ilości winogron może zmniejszyć ryzyko niektórych nowotworów.

Korzyści z warzyw i owoców sprawiają, że zastanawiamy się nad wyborem posiłków i przekąsek. Pokarmy o wysokiej zawartości przeciwutleniaczy, takie jak winogrona, są powiązane z niższym ryzykiem niektórych nowotworów poprzez ochronę DNA komórkowego, zmniejszenie stresu oksydacyjnego i ograniczenie reakcji inicjujących wzrost i rozwój nowotworu.

10. Picie winogron ma również zalety!

Gdybyś potrzebował zdrowotnego powodu, aby napić się wina: związki fenolowe w winogronach są nadal obecne po przejściu przez proces fermentacji, np. kiedy stają się winem. Cały szereg badań łączy regularne spożywanie wina (oczywiście z umiarem!) ze zmniejszonym ryzykiem chorób przewlekłych i ogólną poprawą zdrowia. Wypijmy za to! 🙂

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz