fbpx
mity żywieniowe_baner
diety porady

10 powodów, przez które ciągle jesteś głodny

Głód jest naturalnym sygnałem organizmu, świadczącym o tym, że potrzebuje więcej jedzenia. Zazwyczaj mija kilka godzin od posiłku zanim poczujemy się głodni. Niekiedy jednak głód daje nam o sobie znać znacznie szybciej. W niektórych przypadkach pomimo regularnych posiłków nie mamy poczucia sytości i ciągle myślimy o jedzeniu. Dlaczego? Poznaj 10 powodów, przez które ciągle jesteś głodny.

1. Niewystarczająca ilość białka w diecie

Spożywanie wystarczającej ilości białka jest ważne dla kontroli apetytu.

Białko ma właściwości zmniejszające głód, dzięki czemu możesz automatycznie spożywać mniej kalorii w ciągu dnia. Działa poprzez zwiększenie produkcji hormonów sygnalizujących sytość i zmniejszenie poziomu hormonów stymulujących głód. Z powodu tych efektów możesz często odczuwać głód, jeśli nie spożywasz wystarczającej ilości białka.

2. Niewyspanie

Odpowiednia ilość snu jest niezwykle ważna dla Twojego zdrowia. Sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mózgu i układu odpornościowego, a jego wystarczająca ilość wiąże się z niższym ryzykiem wielu przewlekłych chorób, w tym chorób serca i raka.

Ponadto wystarczająca ilość snu jest czynnikiem kontroli apetytu, ponieważ pomaga regulować grelinę , hormon stymulujący apetyt. Brak snu prowadzi do wyższego poziomu greliny, dlatego możesz czuć się bardziej głodny, gdy jesteś pozbawiony snu.

Wystarczająca ilość snu pomaga również zapewnić odpowiedni poziom leptyny, hormonu wywołującego uczucie pełności

Aby dobrze kontrolować poziom głodu, ogólnie zaleca się co najmniej 8 godzin nieprzerwanego snu każdej nocy.

Dowiedz się jak sen (lub jego brak) wpływa na masę ciała.

3. Zbyt duża ilość rafinowanych węglowodanów

Rafinowane węglowodany zostały wysoko przetworzone i pozbawione błonnika, witamin i minerałów.

Jednym z najpopularniejszych źródeł rafinowanych węglowodanów jest biała mąka, którą można znaleźć w wielu produktach zbożowych, takich jak chleb i makaron. Pokarmy takie jak napoje gazowane, cukierki i wypieki, które są wytwarzane z przetworzonych cukrów, są również uważane za rafinowane węglowodany.

Rafinowane węglowodany nie zawierają błonnika wypełniającego, więc organizm bardzo szybko je trawi. Jest to główny powód, dla którego często możesz być głodny, jeśli jesz dużo rafinowanych węglowodanów, ponieważ nie wywołują one znaczącego uczucia sytości

Ponadto spożywanie rafinowanych węglowodanów może prowadzić do szybkich skoków poziomu cukru we krwi. Prowadzi to do zwiększenia poziomu insuliny, hormonu odpowiedzialnego za transport cukru do komórek. Kiedy duża ilość insuliny jest uwalniana na raz w odpowiedzi na wysoki poziom cukru we krwi, szybko usuwa cukier z krwi, co może prowadzić do nagłego spadku poziomu cukru we krwi, stanu znanego jako hipoglikemia.

Niski poziom cukru we krwi sygnalizuje twojemu organizmowi, że potrzebuje więcej jedzenia, co jest kolejnym powodem, dla którego możesz często odczuwać głód, jeśli rafinowane węglowodany są stałą częścią twojej diety.

4. Nieodpowiednie nawodnienie

Prawidłowe nawodnienie jest niezwykle ważne dla ogólnego stanu zdrowia. Picie wystarczającej ilości wody ma kilka korzyści zdrowotnych, w tym promowanie zdrowia mózgu i serca oraz optymalizację wydajności ćwiczeń. Dodatkowo woda utrzymuje zdrową skórę i układ trawienny. Woda jest również dość sycąca i może zmniejszać apetyt, gdy jest spożywana przed posiłkami.

5. Niewystarczająca ilość błonnika

Jeśli w Twojej diecie brakuje błonnika, możesz często odczuwać głód.

Spożywanie dużej ilości pokarmów bogatych w błonnik pomaga dobrze radzić sobie z głodem. Pokarmy bogate w błonnik spowalniają tempo opróżniania żołądka i trawią je dłużej niż pokarmy o niskiej zawartości błonnika.

Dodatkowo wysokie spożycie błonnika wpływa na uwalnianie hormonów zmniejszających apetyt i produkcję krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które wykazują działanie nasilające uczucie sytości.

Ważne jest, aby pamiętać, że istnieją różne rodzaje błonnika, a niektóre z nich są lepsze niż inne, jeśli chodzi o utrzymanie sytości i zapobieganie głodowi. Kilka badań wykazało, że błonnik rozpuszczalny lub błonnik, który rozpuszcza się w wodzie, jest bardziej wypełniający niż błonnik nierozpuszczalny.

Wiele różnych produktów spożywczych, takich jak płatki owsiane, siemię lniane, słodkie ziemniaki, pomarańcze i brukselka, jest doskonałym źródłem rozpuszczalnego błonnika.

Dieta bogata w błonnik nie tylko pomaga zmniejszyć głód, ale wiąże się również z kilkoma innymi korzyściami zdrowotnymi, takimi jak zmniejszone ryzyko chorób serca, cukrzycy i otyłości.

Aby zapewnić sobie wystarczającą ilość błonnika, wybierz dietę bogatą w pełnowartościowe produkty roślinne, takie jak owoce, warzywa, orzechy, nasiona, rośliny strączkowe i produkty pełnoziarniste.

6. Jedzenie w biegu

Jeśli prowadzisz intensywny tryb życia, często możesz jeść w biegu i nie skupiać się na samej czynności jedzenia.

Chociaż może to zaoszczędzić czas, jedzenie w biegu może być szkodliwe dla zdrowia. Wiąże się to z większym apetytem, ​​zwiększonym spożyciem kalorii i przyrostem masy ciała. Głównym tego powodem jest to, że takie spożywanie posiłków zmniejsza twoją świadomość tego, ile konsumujesz. Nie masz poczucia sytości, pomimo, iż pochłonąłeś wystarczającą ilość kalorii. Staraj się zatem spożywać posiłki w względnym spokoju. Usiądź przy stole i spożywaj swoje danie bez pospiechu, skupiając się tylko na jedzeniu. Nie przeglądaj w tym czasie maili, nie poświęcaj uwagi innym obowiązkom.

7. Zbyt dużo alkoholu

Alkohol jest dobrze znany ze swojego działania pobudzającego apetyt. Badania wykazały, że alkohol może hamować hormony zmniejszające apetyt, takie jak leptyna, zwłaszcza gdy jest spożywany przed lub podczas posiłków. Z tego powodu możesz często odczuwać głód, jeśli pijesz zbyt dużo alkoholu.

Alkohol może nie tylko zwiększać głód, ale także osłabiać tę część mózgu, która kontroluje osąd i samokontrolę. Może to spowodować, że będziesz jeść więcej, niezależnie od tego, jak bardzo jesteś głodny.

Aby zredukować wywołujące głód działanie alkoholu, najlepiej spożywać go z umiarem lub całkowicie go unikać.

8. Nadmierny stres

Nadmierny stres może prowadzić do zwiększenia apetytu. Wynika to głównie z jego wpływu na wzrost poziomu kortyzolu , hormonu, który, pobudza głód i apetyt na jedzenie. Z tego powodu może się okazać, że zawsze jesteś głodny, jeśli doświadczasz częstego stresu.

Sprawdź, jak radzić sobie ze stresem.

9. Leki

Kilka leków może zwiększyć apetyt jako efekt uboczny.

Do najczęstszych leków wywołujących apetyt należą leki przeciwpsychotyczne, takie jak klozapina i olanzapina, a także leki przeciwdepresyjne, stabilizatory nastroju, kortykosteroidy i leki przeciwpadaczkowe.

Ponadto wiadomo, że niektóre leki przeciwcukrzycowe, takie jak insulina, środki pobudzające wydzielanie insuliny i tiazolidynodiony, zwiększają głód i apetyt.

Jeśli podejrzewasz, że leki są przyczyną częstego głodu, warto porozmawiać z lekarzem o innych opcjach leczenia. Mogą istnieć alternatywne leki, które nie powodują głodu.

10. Choroby

Częsty głód może być objawem choroby.

Po pierwsze, częsty głód bywa objawem cukrzycy. Występuje w wyniku bardzo wysokiego poziomu cukru we krwi i zwykle towarzyszą mu inne objawy, w tym nadmierne pragnienie, utrata masy ciała i zmęczenie.

Nadczynność tarczycy, stan charakteryzujący się nadczynnością tarczycy, jest również związana ze zwiększonym głodem. Dzieje się tak, ponieważ powoduje nadmierną produkcję hormonów tarczycy, o których wiadomo, że pobudzają apetyt.

Hipoglikemia lub niski poziom cukru we krwi może również zwiększyć poziom głodu. Twój poziom cukru we krwi może spaść, jeśli nie jesz przez jakiś czas, co może nasilić dieta bogata w rafinowane węglowodany i cukier.

Jednak hipoglikemia jest również związana z chorobami, takimi jak między innymi cukrzyca typu 2, nadczynność tarczycy i niewydolność nerek.

Ponadto nadmierny głód jest często objawem kilku innych stanów, takich jak depresja, lęk i zespół napięcia przedmiesiączkowego.

Jeśli podejrzewasz, że możesz mieć jeden z tych schorzeń, ważne jest, aby porozmawiać z lekarzem, aby uzyskać właściwą diagnozę i omówić opcje leczenia.

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz