fbpx
mity żywieniowe_baner
dolegliwości porady

12 pokarmów, które chronią wątrobę oraz takie, których lepiej unikać!



Wątroba jest odpowiedzialna za rozkład węglowodanów, wytwarzanie glukozy i detoksykację organizmu. Przechowuje również składniki odżywcze i wytwarza żółć, która jest niezbędna do prawidłowego trawienia i wchłaniania składników odżywczych z żywności. Istnieje wiele produktów spożywczych i napojów, które można spożywać w celu ochrony wątroby.

Zdrowie wątroby jest niezbędne dla ogólnego prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zaburzenia jej czynności mogą prowadzić do chorób tego organu, zaburzeń metabolicznych, a nawet cukrzycy typu 2.

Chociaż zarządzanie wszystkimi czynnikami ryzyka może być niemożliwe, spożywanie niektórych pokarmów i napojów może przyczynić się do poprawy zdrowia wątroby.

W tym artykule omówimy najlepsze pokarmy dla zdrowia wątroby, ich korzystny wpływ na narząd oraz wskażemy niektóre pokarmy, których należy unikać.

Najlepsze pokarmy i napoje dla zdrowia wątroby

1. Kawa

Przegląd badań naukowych z 2013 roku, który pojawia się w czasopiśmie Liver International, sugeruje, że ponad 50 procent ludzi pije kawę codziennie.

Kawa wydaje się być dobra dla wątroby, szczególnie dlatego, że chroni przed takimi problemami, jak jej stłuszczenie.

W przeglądzie zauważono również, że codzienne spożywanie kawy może pomóc zmniejszyć ryzyko przewlekłej choroby wątroby. Może także chronić ją przed poważnymi chorobami, takimi jak rak wątroby.

Badanie z 2014 r., które opublikowano w czasopiśmie Journal of Clinical Gastroenterology, sugeruje, że ochronne działanie kawy wynika z tego, jak wpływa on na enzymy wątrobowe.

Kawa, wydaje się zmniejszać gromadzenie się tłuszczu w wątrobie. Zwiększa także poziom ochronnych przeciwutleniaczy. Pomagają one enzymom wątrobowym pozbyć się substancji rakotwórczych.

2. Płatki owsiane

Spożywanie płatków owsianych jest łatwym sposobem na dodanie błonnika do diety. Błonnik jest ważnym narzędziem do trawienia, a błonnik z owsa może być szczególnie pomocny dla utrzymania zdrowia wątroby. Owies i płatki owsiane zawierają dużo związków zwanych beta-glukanami.

Jak wynika z badań opublikowanych w 2017 r. w International Journal of Molecular Sciences, beta-glukany są bardzo aktywne biologicznie w organizmie. Pomagają modulować układ odpornościowy i zwalczają stany zapalne, a także mogą być szczególnie pomocne w walce z cukrzycą i otyłością.

Zauważono również, że beta-glukany z owsa wydają się pomagać w zmniejszeniu ilości tłuszczu przechowywanego w wątrobie u myszy, co może również pomóc chronić wątrobę. Konieczne są jednak dalsze badania kliniczne, aby to potwierdzić.

Osoby, które chcą dodać do swojej diety owies lub płatki owsiane, powinny szukać pełnoziarnistych ziaren i mąk z owsa lub płatków.



3. Zielona herbata

Badanie z 2015 r. opublikowane w World Journal of Gastroenterology zauważa, że zielona herbata może pomóc zmniejszyć ogólną zawartość tłuszczu, zwalczać stres oksydacyjny i zmniejszyć inne objawy niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby.

Ważne jest, aby pamiętać, że samodzielnie zaparzona herbata jest lepsza niż gotowe napoje, ponieważ niektóre wyciągi mogą raczej uszkodzić wątrobę niż ją leczyć.

Badanie zauważa, że nadal nie ma konkretnych zaleceń dla osób z tym schorzeniem do spożywania herbaty lub ekstraktów z herbaty, ale dostrzeżony związek ze zdrowiem wątroby jest obiecujący.

4. Czosnek

Dodanie czosnku do diety może również pomóc stymulować wątrobę. Badanie z 2016 r., które pojawia się w czasopiśmie Advanced Biomedical Research, zauważa, że spożycie czosnku zmniejsza masę ciała i zawartość tłuszczu u osób z niealkoholową stłuszczeniową chorobą wątroby, bez ubytku masy mięśniowej. Jest to korzystne, ponieważ nadwaga lub otyłość jest czynnikiem przyczyniającym się do powyższej choroby.

5. Jagody

Wiele ciemnych jagód, takich jak jagody, maliny i żurawina, zawiera przeciwutleniacze zwane polifenolami, które mogą pomóc chronić wątrobę przed uszkodzeniem.

Jak sugerują badania w opublikowane World Journal of Gastroenterology, regularne spożywanie jagód może również pomóc stymulować układ odpornościowy.

6. Winogrona

Badanie, przeprowadzone niedawno, donosi, że winogrona, sok winogronowy i nasiona winogron są bogate w przeciwutleniacze, które mogą pomóc wątrobie poprzez zmniejszenie stanu zapalnego i zapobieganie jej uszkodzeniom.

Jedzenie całych winogron to prosty sposób na dodanie tych związków do diety. Suplement zawierający ekstrakt z pestek winogron może również dostarczać cennych przeciwutleniaczy.

7. Grejpfrut

Badanie z World Journal of Gastroenterology wymienia również grejpfruty jako pomocne dla wątroby pokarmy. Grejpfrut zawiera dwa podstawowe przeciwutleniacze: naringinę i naringeninę. Mogą one pomóc chronić wątrobę przed uszkodzeniem poprzez zmniejszenie stanu zapalnego i ochronę komórek wątroby.

Związki mogą również zmniejszać gromadzenie się tłuszczu w wątrobie i zwiększać ilość enzymów spalających tłuszcz. Może to sprawić, że grejpfrut będzie pomocnym narzędziem w walce z niealkoholową stłuszczeniową chorobą wątroby.



8. Opuncja

Owoc i sok z opuncji mogą również być korzystne dla zdrowia wątroby. Badanie opublikowane w World Journal of Gastroenterology sugeruje, że związki zawarte w jej owocach mogą pomóc chronić ten narząd.

Większość badań koncentruje się jednak na ekstraktach z owoców, dlatego konieczne są badania koncentrujące się na samym owocu lub soku, by potwierdzić, że rzeczywiście jest ona skuteczna.

9. Pokarmy roślinne ogólnie

Badanie z 2015 r., które pojawia się w czasopiśmie Evidence-based Complementary and Alternative Medicine, donosi, że duża liczba pokarmów roślinnych w diecie może być pomocna dla wątroby.

Obejmują one następujące pokarmy:

  • awokado
  • banan
  • jęczmień
  • buraki i sok z buraków
  • brokuły
  • brązowy ryż
  • marchew
  • figi
  • warzywa, takie jak jarmuż i kapusta
  • cytrusy
  • papaja
  • arbuz

Ludzie powinni często jeść te produkty w ramach zrównoważonej diety.

10. Tłuste ryby

Spożywanie tłustych ryb i suplementów z olejem z ryb może pomóc zmniejszyć ryzyko i skutki niealkoholowego stłuszczenia wątroby.

Tłuste ryby są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które są dobrymi tłuszczami, pomagającymi zmniejszyć stan zapalny. Tłuszcze te mogą być szczególnie pomocne w wątrobie, ponieważ wydają się zapobiegać gromadzeniu się nadmiaru tłuszczów i utrzymywać poziomy ważnych enzymów w wątrobie.

Badanie zaleca spożywanie tłustych ryb dwa lub więcej razy w tygodniu. Jeśli włączenie do diety tłustych ryb, takich jak śledź lub łosoś, nie jest dla Ciebie łatwe, spróbuj przyjmować codzienny suplement z olejem z ryb.



11. Orzechy

To samo badanie mówi, że jedzenie orzechów może być kolejnym prostym sposobem na utrzymanie zdrowej wątroby i ochronę przed niealkoholową stłuszczeniową chorobą wątroby. Orzechy ogólnie zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę E i przeciwutleniacze. Związki te mogą pomóc zapobiegać powyższej chorobie, a także zmniejszyć stan zapalny i stres oksydacyjny.

Jedzenie garści orzechów, takich jak orzechy włoskie lub migdały, każdego dnia może pomóc w utrzymaniu zdrowia wątroby. Ludzie powinni jednak upewnić się, że nie jedzą zbyt wielu, ponieważ orzechy są bogate w kalorie.

12. Oliwa z oliwek

Jedzenie zbyt dużej ilości tłuszczu nie jest dobre dla wątroby, ale niektóre tłuszcze mogą być dla niej pomocne. Według badania World Journal of Gastroenterology, dodanie oliwy z oliwek do diety może pomóc zmniejszyć stres oksydacyjny i poprawić czynność wątroby. Wynika to z wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych w oliwie.

Żywność, której należy unikać

Ogólnie rzecz biorąc, znalezienie równowagi w diecie utrzyma zdrową wątrobę na długo. Istnieją jednak również niektóre pokarmy i grupy pokarmów, które dla wątroby są trudniejsze do przetworzenia. Obejmują one:

Tłuste potrawy: smażone potrawy, fast foody i dania na wynos z wielu restauracji. Paczkowane przekąski, frytki i orzeszki w panierkach i przyprawach mogą być zaskakująco bogate w tłuszcze.
Produkty bogate w skrobię: Chleb, makaron i ciasta lub wypieki.
Cukier: Ograniczenie cukru i słodkich produktów spożywczych, takich jak płatki zbożowe, wypieki i cukierki, może pomóc zmniejszyć obciążenie wątroby.
Sól: Proste sposoby ograniczania spożycia soli obejmują mniej jedzenia poza domem, unikanie konserw mięsnych lub warzyw oraz ograniczenie lub unikanie solonych wędlin i mięs w gotowych marynatach.
Alkohol: Każdy, kto chce ułatwić pracę wątroby, powinien rozważyć ograniczenie spożycia alkoholu lub całkowite wyeliminowanie go z diety.

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz