fbpx
mity żywieniowe_baner
dolegliwości

Jak podnieść niski poziom hemoglobiny? Norma, objawy i przyczyny, które warto znać!



Hemoglobina jest białkiem występującym w czerwonych krwinkach. Komórki te są odpowiedzialne za przenoszenie tlenu w organizmie.
Oprócz transportu tlenu hemoglobina przenosi dwutlenek węgla z komórek do płuc. Dwutlenek węgla jest następnie uwalniany, gdy osoba wydycha powietrze. Niski poziom hemoglobiny może utrudniać ciału wykonywanie tych podstawowych funkcji.

W tym artykule dowiesz się, jak naturalnie zwiększyć poziom hemoglobiny.

Jak podnieść poziom hemoglobiny?

1. Zwiększenie spożycia żelaza

Osoba o obniżonym poziomie hemoglobiny może odnieść korzyści z jedzenia żywności bogatszej w żelazo. Żelazo zwiększa produkcję hemoglobiny, co pomaga również w tworzeniu większej liczby czerwonych krwinek.

Produkty bogate w żelazo obejmują:

  • mięso i ryba
  • produkty sojowe, w tym tofu i edamame
  • jajka
  • suszone owoce, takie jak daktyle i figi
  • brokuły
  • zielone warzywa liściaste, takie jak jarmuż i szpinak
  • zielone fasolki
  • orzechy i nasiona
  • masło orzechowe



2. Zwiększenie spożycia kwasu foliowego

Kwas foliowy jest rodzajem witaminy B, która odgrywa istotną rolę w produkcji hemoglobiny. Ciało wykorzystuje go do produkcji hemu, składnika hemoglobiny, który pomaga przenosić tlen.

Jeśli dana osoba nie ma wystarczającej ilości kwasu foliowego, jego czerwone krwinki nie będą w stanie dojrzeć, co może prowadzić do niedokrwistości z niedoboru kwasu foliowego i niskiego poziomu hemoglobiny.

Dobre źródła kwasu foliowego obejmują produkty takie jak:

  • wołowina
  • szpinak
  • ryż
  • orzeszki ziemne
  • groszek czarnooki
  • fasola zwyczajna
  • awokado
  • sałata

3. Maksymalizacja absorpcji żelaza

Spożywanie żelaza w żywności lub suplementach jest ważne, ale osoba powinna również pomóc swojemu ciału w przyswojeniu tego żelaza.

Produkty bogate w witaminę C, takie jak owoce cytrusowe, truskawki i zielone warzywa liściaste, mogą zwiększyć wchłanianie żelaza. Pomocne może być również przyjmowanie suplementu witaminy C.

Witamina A i beta-karoten mogą pomóc organizmowi w przyswajaniu i wykorzystywaniu żelaza.

Produkty bogate w witaminę A obejmują:

  • ryba
  • wątróbka
  • miąższ
  • słodkie ziemniaki
  • jarmuż i kapusta

Pokarmy bogate w beta-karoten obejmują żółte, czerwone i pomarańczowe owoce i warzywa, takie jak:

  • marchew
  • słodkie ziemniaki
  • miąższ
  • kantalupy
  • mango

Podczas gdy suplementy witaminy A mogą pomóc ciału przetwarzać żelazo, witamina ta jest niebezpieczna, jeśli spożyjesz jej zbyt dużo.

Nadmiar witaminy A może prowadzić do stanu zwanego hiperwitaminozą A. Może to powodować objawy, takie jak ból kości i stawów, silne bóle głowy i zwiększone ciśnienie w mózgu.



4. Przyjmowanie suplementów żelaza

Lekarz może zalecić osobie o wyjątkowo niskim poziomie hemoglobiny przyjmowanie suplementów żelaza. Dawkowanie będzie zależeć od poziomu żelaza u danej osoby.

Ważne jest, aby pamiętać, że zbyt dużo żelaza może być niebezpieczne. Może powodować hemochromatozę, co może prowadzić do chorób wątroby i działań niepożądanych, takich jak zaparcia, nudności i wymioty.

Suplementy powodują stopniowy wzrost poziomu żelaza w ciągu kilku tygodni. Lekarz może zalecić przyjmowanie suplementów przez kilka miesięcy, aby zwiększyć zapasy żelaza w organizmie.

Norma

Lekarz zlecając proste badanie krwi jest w stanie sprawdzić poziom hemoglobiny.

Niskie stężenie hemoglobiny jest diagnozowane, gdy mężczyzna ma mniej niż 13,5 gramów na decylitr (g/dl) hemoglobiny we krwi lub gdy kobieta ma mniej niż 12 g/dl.

Osoba może mieć niski poziom hemoglobiny z różnych powodów. Zaliczane do nich są:

  • niedokrwistość z niedoboru żelaza
  • ciąża
  • problemy z wątrobą lub nerkami
  • przewlekła choroba

Możliwe jest naturalne obniżenie poziomu hemoglobiny bez przyczyny. Niektórzy mogą mieć niskie stężenie hemoglobiny i nie doświadczać niepokojących objawów.

Dzięki poradom lekarza osoba może zwiększyć poziom hemoglobiny, aby mieściła się w normalnym zakresie. Normalne zakresy to:

  • 13,5 do 17,5 g/dl dla mężczyzn
  • 12 do 15,5 g/dl dla kobiet

Odpowiednie poziomy hemoglobiny dla dzieci różnią się w zależności od wieku. Każdy, kto martwi się poziomem hemoglobiny u dziecka, powinien porozmawiać z lekarzem.

Osoby o bardzo niskim poziomie hemoglobiny mogą wymagać dodatkowego leczenia, jeśli przyjmowanie suplementów i zmiana diety nie przynoszą wystarczających rezultatów.

Objawy niskiego poziomu hemoglobiny

Objawy bardzo niskiego poziomu hemoglobiny obejmują:

  • szybkie lub nieregularne bicie serca
  • blada skóra i dziąsła
  • zmęczenie
  • słabe mięśnie
  • częste lub niewyjaśnione siniaki
  • powtarzające się bóle głowy

Przyczyny niskiego poziomu hemoglobiny

Osoba z niskim poziomem hemoglobiny może cierpieć na niedokrwistość. Typowe przyczyny niedokrwistości obejmują:

  • niedobór żelaza, witaminy B-12 lub kwasu foliowego
  • znaczna utrata krwi
  • nowotwory, które wpływają na szpik kostny, takie jak białaczka
  • choroba nerek
  • choroba wątroby
  • niedoczynność tarczycy lub tarczycy, która nie wytwarza wystarczającej ilości hormonów
  • talasemia, dziedziczna choroba, która uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie hemoglobiny
  • anemia sierpowata, zaburzenie genetyczne powodujące zmniejszenie liczby czerwonych krwinek i hemoglobiny

Niski poziom hemoglobiny może być również powodować:

  • choroba płuc
  • nadmierne palenie
  • oparzenia
  • ekstremalne ćwiczenia fizyczna



Podsumowanie

Wiele osób może podnieść poziom hemoglobiny dzięki zmianom diety i suplementom. Porozmawiaj z lekarzem, aby ustalić prawidłową dawkę suplementu.

Jeśli poziom hemoglobiny pozostaje niski, dana osoba może wymagać dalszego leczenia, takiego jak transfuzja krwi.

W zależności od przyczyny niskiego poziomu hemoglobiny i podejmowanych prób leczenia powrót wskaźników do normy może potrwać nawet do roku.

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz