fbpx
mity żywieniowe_baner
porady zdrowy umysł

4 sztuczki, które usprawnią pamięć

Wszyscy mamy chwile zapominania. Nie pamiętamy, gdzie włożyliśmy klucze, dlaczego weszliśmy do pokoju lub jak nazywa się dany przedmiot. Najprawdopodobniej odzwierciedla to związane z wiekiem zmiany w umiejętnościach myślenia. Niestety, wraz z wiekiem dochodzi do pogorszenia niemal wszystkich obszarów funkcjonowania mózgu. Nie jest to od nas zależne, jednak możemy wykorzystać kilka sztuczek, aby zniwelować dyskomfort związany ze słabszą pamięcią.



Jak działa pamięć?

Pamięć obejmuje trzy procesy: kodowanie, nagrywanie i odzyskiwanie. Mózg otrzymuje i koduje (przyjmuje) nowe informacje; następnie je rejestruje (przechowuje); wreszcie pobiera je, kiedy ich potrzebujesz.

W proces ten zaangażowanych jest wiele obszarów mózgu. Na przykład kora mózgowa – duża zewnętrzna warstwa mózgu – uzyskuje nowe informacje jako dane wejściowe od naszych zmysłów. Ciało migdałowate oznacza informacje jako warte przechowywania. W pobliżu hipokampu przechowuje wspomnienia. Płaty czołowe z kolei pomagają nam świadomie wyszukiwać informacje.



Sztuczki pamięci

Dobrym sposobem na polepszenie pamięci jest maksymalne wykorzystanie jej działania. Pomogą ci w tym cztery opisane poniżej metody.

1. Powtórz głośno to, co słyszysz

Powtarzanie zwiększa prawdopodobieństwo, że zapiszesz informacje w mózgu i będziesz w stanie je później odzyskać. Z każdym powtórzeniem mózg ma kolejną możliwość zakodowania informacji. Połączenia między komórkami mózgowymi są w ten sposób wzmocnione. Metoda ta działa analogicznie do niemal każdej czynności, którą wykonujemy. Gdy robimy coś pierwszy raz, potrzebujemy pomocy i podpowiedzi. Z każdą kolejna próbą idzie nam sprawniej. Po pewnym czasie wykonujemy daną czynność sprawnie, bez niczyjej pomocy.



2. Notuj

Zanotuj nazwiska osób, do których musisz zadzwonić, sprawy do załatwienia i terminy. Tego typu notatki będą stanowić dla ciebie źródło wiedzy o czynnościach, które musisz wykonać. Samo tworzenie listy również może pomóc ci zapamiętać fakt, że musisz coś zrobić w danym dniu.



3. Twórz skojarzenia między starymi i nowymi informacjami

Połącz imię lub nazwisko osoby z czymś znajomym. Nazwiska mogą kojarzyć się z przedmiotami, miejscami itp. Możesz też stworzyć historię wokół listy zakupów. Nasz mózg jest dobry w tworzeniu sekwencji, a umieszczanie rzeczy czy informacji w opowieściach pomaga w zapamiętywaniu.



4. Podziel informacje na części

Trudno nam zapamiętać naraz dużą ilość informacji. Ale gdy podzielimy je na krótsze sekwencje, będzie to wykonalne. Jeśli np. uczysz się długiego przemówienia, podziel je na kilka fragmentów i przyswajaj partiami.



Kiedy sztuczki nie pomagają

Zapominanie od czasu do czasu o czymś drobnym jest zupełnie normalne. Sytuacja staje się poważniejsza, gdy zaniki pamięci utrudniają ci codzienne funkcjonowanie. Porozmawiaj z lekarzem, jeśli popełniasz więcej błędów niż zwykle. Dotyczy to sytuacji, gdy np. masz trudności z opłaceniem rachunków lub wykonywaniem zadań, gotowaniem, wysyłaniem e-maili lub wykonywaniem obowiązków domowych. Ale nie panikuj. Często bowiem problemy z pamięcią okazują się jedynie tymczasowe lub odwracalne, a przyczyna – możliwa do wyeliminowania.



Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz