fbpx
mity żywieniowe_baner
porady zdrowe ciało

Jak długo można wytrzymać bez snu?

Biznes zdjęcie utworzone przez pvproductions - pl.freepik.com



Odpowiednia ilość snu ma kluczowe znaczenie dla naszego zdrowia. Umożliwia on regenerację organizmu, a także wpływa na funkcje poznawcze oraz działa korzystnie na kondycje skóry. Ma on również wpływ na prawidłowe utrzymanie masy ciała. Mimo to, wielu z nas nie śpi wystarczająco dużo. Natłok obowiązków sprawia, iż zarywamy kolejne noce. Jak długo można wytrzymać bez snu? Jaki wpływ będzie to miało na nasze zdrowie? W poniższym artykule przedstawiamy, jaki wpływ na organizm ma brak snu przez określona liczbę godzin. 

24-godzinny brak snu

Brakujące 24 godziny snu nie są rzadkością. Możesz nie spać z powodu pracy, wkuć do testu lub opiekować się chorym dzieckiem. Chociaż niewyspanie całej nocy może być nieprzyjemne, nie będzie miało to znaczącego wpływu na ogólny stan zdrowia.

Mimo to brak snu ma na ciebie wpływ. Badania porównywały czuwanie dobowe ze stężeniem alkoholu we krwi wynoszącym 0,10 procent. To przekracza dozwolony limit w większości stanów.

Niektóre skutki 24 godzin bez snu obejmują:

  • senność,
  • drażliwość,
  • utrudnione podejmowanie decyzji,
  • upośledzony osąd,
  • zmieniona percepcja,
  • deficyty pamięci,
  • wady wzroku i słuchu,
  • zmniejszona koordynacja ręka-oko,
  • zwiększone napięcie mięśni,
  • drżenia,
  • zwiększone ryzyko wypadków lub sytuacji grożących wypadkiem.

Objawy braku snu dobowego zwykle ustępują po stosunkowo krótkiej drzemce.



36-godzinny brak snu

Czuwanie przez zaledwie 36 godzin może mieć intensywny wpływ na twoje ciało. Twój cykl snu i czuwania pomaga regulować uwalnianie niektórych hormonów, w tym kortyzolu, insuliny i ludzkiego hormonu wzrostu. W rezultacie bezsenność przez dłuższy czas może zmienić kilka funkcji organizmu, m.in.:

  • apetyt,
  • metabolizm,
  • temperatura,
  • nastrój,
  • poziom stresu.

Niektóre skutki przebywania 36 godzin bez snu obejmują:

  • skrajne zmęczenie,
  • zaburzenia równowagi hormonalnej,
  • obniżona motywacja,
  • ryzykowne decyzje,
  • nieelastyczne rozumowanie,
  • zmniejszona uwaga,
  • zaburzenia mowy, takie jak zły dobór słów i intonacja.



48-godzinny brak snu

Po dwóch nocach braku snu większość ludzi ma trudności z utrzymaniem snu. Mogą doświadczać okresów płytkiego snu, które mogą trwać do 30 sekund. Podczas tych „mikrosnów” mózg znajduje się w stanie przypominającym sen. Mikrosny zdarzają się mimowolnie. Po mikrośnieniu możesz czuć się zdezorientowany lub zdezorientowany.

Czuwanie przez 48 godzin również zaburza układ odpornościowy. Znaczniki stanu zapalnego, które pomagają organizmowi zapobiegać chorobom i celować w nie, zaczynają krążyć na zwiększonym poziomie.

72-godzinny brak snu

Po 72 godzinach bez snu większość ludzi odczuwa przytłaczającą senność. Wiele osób nie jest w stanie samodzielnie nie zasnąć.

Brak snu przez trzy dni głęboko ogranicza zdolność myślenia, zwłaszcza funkcji wykonawczych, takich jak wielozadaniowość, zapamiętywanie szczegółów i zwracanie uwagi. Ten poziom braku snu może utrudnić doprowadzenie nawet prostych zadań do końca.

Wpływa to również na emocje. Osoby, które doświadczyły tego poziomu braku snu, mogą łatwo ulegać irytacji. Mogą doświadczać przygnębienia, niepokoju lub paranoi. Badania wykazały również, że brak snu utrudnia przetwarzanie emocji innych osób. W jednym badaniu uczestnicy z 30-godzinnym brakiem snu mieli trudności z rozpoznawaniem gniewnych i szczęśliwych wyrazów twarzy.

Wreszcie, kilkudniowy brak snu może znacząco zmienić percepcję. Możesz doświadczyć halucynacji, które pojawiają się, gdy zobaczysz coś, czego nie ma. Powszechne są również złudzenia. Iluzje to błędna interpretacja czegoś, co jest prawdziwe. 



Skutki chronicznego braku snu

Przewlekła częściowa deprywacja snu ma miejsce wtedy, gdy nie śpisz regularnie. Jest to coś innego niż ciągnięcie od czasu do czasu całonocnego. Ciągły brak snu wiąże się zarówno z krótkotrwałymi skutkami dla zdrowia, jak i z przewlekłymi problemami zdrowotnymi.

Brak wystarczającej ilości snu przez krótki okres, na przykład tydzień, może powodować:

  • lęk
  • niestabilny nastrój,
  • senność,
  • problemy z pamięcią,
  • trudności z koncentracją,
  • zaburzenia poznawcze,
  • obniżoną wydajność w pracy lub szkole,
  • zwiększone ryzyko choroby lub urazu/

W dłuższej perspektywie niewystarczająca ilość snu może zmniejszyć funkcjonowanie układu odpornościowego i zwiększyć ryzyko wystąpienia pewnych schorzeń. Obejmują one:

  • wysokie ciśnienie krwi,
  • choroby serca,
  • udar,
  • otyłość,
  • cukrzycę typu 2,
  • choroby psychiczne.



Ile naprawdę potrzebujemy snu?

To ile snu potrzebujemy zależne jest przede wszystkim od naszego wieku. Poniżej rozpisaliśmy zapotrzebowanie na sen na poszczególnych etapach życia.

Noworodki – 14-17 godzin

Niemowlęta – 12-16 godzin

Małe dzieci –  11-14 godzin

Dzieci w wieku przedszkolnym – 10-13 godzin

Dzieci w wieku szkolnym – 9-12 godzin

Młodzież w wieku dojrzewania – 8-10 godzin

Dorośli – 7-9 godzin.

Zainteresował cię temat snu? Sprawdź, jak poprawić jego jakość!



Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz