fbpx
mity żywieniowe_baner
ARTYKUŁ PARTNERA diety

Choroby dietozależne – przyczyny i profilaktyka

Jakie korzyści płyną ze zdrowej, zbilansowanej diety? Dlaczego warto sięgać po niskokaloryczne produkty bogate w składniki odżywcze? Istnieje wiele powodów, dla których należy zdrowo się odżywiać, a jednym z nich jest profilaktyka chorób dietozależnych. Sprawdź, jak dieta wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie!

Czym są choroby dietozależne?

Wspomniana grupa chorób obejmuje m.in. otyłość, nadciśnienie tętnicze, cukrzycę typu 2, nowotwory, osteoporozę i próchnicę. Zaliczamy też do niej alergie i nietolerancje pokarmowe oraz wrodzone choroby metaboliczne, które reagują na leczenie. Do chorób dietozależnych należą również zaburzania odżywiania, problemy psychiczne, a także choroby serca i układu krążenia.

Wpływ odżywiania na stan zdrowia

Relacja między żywnością a zdrowiem jest dość złożona i wiele pytań wciąż pozostaje bez odpowiedzi. Choroby przewlekłe mają często wieloczynnikowy charakter, co oznacza, że nie można wskazać jednej przyczyny, która je wywołuje. Dodatkowo każdy organizm inaczej reaguje na dietę, w związku z tym trudno jest określić, w jakim stopniu sposób odżywiania wpływa na rozwój schorzenia.

Złe nawyki żywieniowe obejmują przejadanie się lub niedojadanie. Wiele osób pije za mało wody, co prowadzi do odwodnienia. Dodatkowo zbyt często spożywają produkty ubogie w błonnik, za to zawierające dużo tłuszczu, cukru i/lub soli. Niezdrowa dieta nie tylko pogarsza nasze zdrowie i samopoczucie, lecz także utrudnia prowadzenie przyjemnego i aktywnego stylu życia. W krótkiej perspektywie błędy żywieniowe prowadzą do zmęczenia, stresu i problemów ze snem, zaś w dłuższej przyczyniają się do wielu problemów zdrowotnych.

Jak leczyć choroby dietozależne?

Podstawą profilaktyki, a jednocześnie leczenia chorób dietozależnych, jest przestrzeganie zaleceń dietetycznych i regularna aktywność fizyczna. Pamiętaj, by codziennie jeść przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców. Dodatkowo sięgnij po chude białko, orzechy, nasiona i rośliny strączkowe. Pij minimum 2 litry wody dziennie, ogranicz natomiast kawę, alkohol i słodkie napoje gazowane. Unikaj smażenia, możesz za to piec, dusić, grillować i gotować na parze.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby ograniczyć cukier, sól oraz tłuszcze nasycone i trans. Należy również unikać produktów, które podwyższają poziom złego cholesterolu. Eksperci podkreślają, że zbilansowana i zróżnicowana dieta poprawia ogólny stan zdrowia. Z drugiej strony niezdrowy sposób odżywiania i brak ruchu przyczyniają się do wielu chorób. Dietetycy zalecają, by wzbogacić codzienną dietę o produkty bogate w błonnik, wielonienasycone tłuszcze i kwasy tłuszczowe omega-3. Warto również sięgnąć po produkty pełnoziarniste i jak najmniej przetworzone.

Jak zdrowo się odżywiać?

Powstrzymaj się od słodkich, słonych i tłustych potraw. Postaraj się jeść je tylko sporadycznie i to w niewielkich ilościach. Planuj smaczne, zbilansowane posiłki z wyprzedzeniem i sięgaj po zdrowe produkty. Jeśli nie masz czasu, aby samodzielnie układać menu, robić zakupy spożywcze i gotować, zamów catering dietetyczny. Dzięki temu codziennie dostaniesz pyszne i zdrowe dania pod wskazany adres.

Kupując żywność w supermarketach, dokładnie czytaj etykiety. Zrezygnuj z produktów, które zawierają cukry dodane, takie jak sacharoza, fruktoza, glukoza, nektar z agawy czy syrop kukurydziany. Wspomniane cukry znajdują się przede wszystkim w napojach owocowych i bezalkoholowych, smakowych jogurtach, płatkach śniadaniowych, ciastkach, słodyczach i przetworzonej żywności.

Dieta: kluczowy element leczenia otyłości

Zastanawiasz się, jak walczyć z otyłością i utrzymać prawidłową wagę? Przejdź na dietę odchudzającą. Jeśli masz problem z liczeniem kalorii i ułożeniem prawidłowego menu, możesz zamówić dietę pudełkową. Decydując się na takie rozwiązanie, łatwiej wypracujesz zdrowe nawyki żywieniowe. Możesz być pewny, że przygotowane posiłki dostarczą odpowiednią ilość witamin, błonnika i minerałów. Dzięki temu nie tylko wpłyną pozytywnie na Twoje zdrowie i samopoczucie, lecz także dodadzą energii do działania.

Jak wygląda dieta dla cukrzyka?

Dieta cukrzycowa skierowana jest przede wszystkim do diabetyków i pacjentów z insulinoopornością, choć mogą ją również stosować osoby, które zamierzają schudnąć. Układając jadłospis, należy zwrócić uwagę na odpowiednią ilość węglowodanów, a to wymaga dogłębnej wiedzy na temat wymienników węglowodanowych, a także ładunku i indeksu glikemicznego.

Jeśli wiesz, że samodzielnie będzie Ci ciężko przestrzegać wszystkich zaleceń, rozważ catering dietetyczny. Możesz być pewny, że dietetyk starannie ułożył menu, biorąc pod uwagę indeks i ładunek glikemiczny poszczególnych produktów. Proponowana dieta bazuje na rybach, chudym mięsie, niskotłuszczowym nabiale i warzywach. Jeśli chodzi o owoce, należy jeść je z umiarem, ponieważ zawierają sporą ilość cukrów prostych.

Zdrowe Zdrowie

Promujemy zdrowy styla życia, który prowadzi do lepszego samopoczucia zarówno fizycznego, jak i psychicznego i duchowego. Dostarczamy wiedzy podpartej autorytetami dotyczącej utrzymania kondycji fizycznej i zdrowego odżywiania.

Skomentuj

Zostaw komentarz