fbpx
mity żywieniowe_baner
wychowanie

Pornografia w życiu nastolatek i nastolatków

Według badań 20% dziewczynek i 66% chłopców w wieku nastoletnim korzysta z pornografii. I nie chodzi tutaj o przypadkowe trafienie na treści pornograficzne w Internecie, ale o celowe ich wyszukiwanie!

Czego nastolatki szukają w pornografii?

Przyczyny sięgania po pornografię w wieku nastoletnim mogą być bardzo różne. Bodźcem może być chęć spróbowania „zakazanego owocu”, potrzeba zaistnienia w grupie rówieśniczej („wszyscy tak robią”), czy ciekawość związana z poszukiwaniem odpowiedzi na pytania związane z własną seksualnością. Niekiedy przyczyny wykraczają poza wąski zakres używania pornografii i są związane z niezaspokojonymi potrzebami emocjonalnymi, czy próbą ucieczki od problemów szkolno-domowo-rówieśniczych. Na pewno każdy przypadek sięgnięcia przez nastolatka/tkę po pornografię należy rozpatrywać osobno i w szerszym kontekście systemu rodzinnego dziecka.

Jakie mogą być skutki sięgania po pornografię w wieku nastoletnim?

To zrozumiałe, że w wieku nastoletnim (a nawet znacznie wcześniej) dzieci szukają informacji na temat samych siebie, swojego ciała, dojrzewania i seksualności. Szkoła zwykle nie stwarza wystarczająco bezpiecznego środowiska, znaleźć odpowiedź na wszystkie nurtujące młodych ludzi pytania, a rodzice nie podejmują „tych tematów” przekonani, że to wydarzyło/y się w szkole. I tak powstaje błędne koło tabu, niedomówień i braku rzetelnej wiedzy, które może skutkować poszukiwaniem wskazówek w niekoniecznie rzetelnych i wiarygodnych źródłach.

Nastolatki oglądający pornografię mogą stworzyć sobie mylny, wyidealizowany lub przeciwnie groteskowy obraz seksualności, co może skutkować problemami seksualnymi  i obniżoną akceptacją własnego ciała. Częste oglądanie pornografii może doprowadzić także do zwiększenia potrzeby stymulacji w ten określony sposób, a w efekcie do uzależnienia behawioralnego (w odróżnieniu od uzależnienia substancjalnego nie jest ono związane z przyjmowaniem substancji, ale z zachowaniem które powoduje przyjemność).  Prosty dostęp do pobudzenia seksualnego może także skutkować ograniczeniem kontaktów z innymi ludźmi oraz instrumentalnym podejściem do kobiet/mężczyzn sprowadzanych do roli obiektów seksualnych.

Co zrobić kiedy przyłapiemy naszego nastolatka / naszą nastolatkę na korzystaniu z pornografii?

Ponieważ dostępu do treści prezentowanych w internecie w zasadzie nie da się ograniczyć z pewnością zdarzy się tak, że nasze dziecko kiedyś napotka treści pornograficzne. Warto zachować spokój i w miejsce przesadnie emocjonalnego zachowania zapytać:

– jak trafiło na taką stronę? (czy samodzielnie ją wyszukując, czy przypadkiem),

– jak czuje się oglądając takie treści?

– co o nich myśli? co zapamiętało?

Ważniejsze od natychmiastowego wyciągania konsekwencji jest zrozumienie tego, co skłoniło nastolatka/tkę do kontaktu z pornografią, jak często i w jakim celu jej używa, jak się wtedy czuje. W zależności od tego, co usłyszymy będziemy wiedzieć, czy problem jest poważny, czy chodzi tylko o jednorazowy kontakt i ciekawość.  Bardzo istotne by w rozmowie uświadomić nastolatkowi/ tce, jakie mogą być skutki oglądania pornografii. Na koniec warto zaznaczyć, że cieszymy się z takiej rozmowy, choć wiemy że może być dla nastolatka/tki trudna, bo dzięki niej możemy go/ją lepiej zrozumieć i że jesteśmy otwarci by zawsze porozmawiać z nim/nią na każdy ważny temat.

Ewa Kruchowska

psycholożka dzieci i młodzieży, psychoterapeutka w trakcie czteroletniego szkolenia w nurcie CBT, trenerka kompetencji miękkich w tym Kreatywności i Kreatywnego Rozwiązywania Problemów, certyfikowana trenerka WenDo - samoobrony i asertywności dla kobiet i dziewczynek, wykładowczyni. Właścicielka i psycholożka Gabinetu Pomocy Psychologicznej i Rozwoju Osobistego „Do siebie” w Nowym Targu www.ewakruchowska.pl. Członkini Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przemocy. Pracuje w Punkcie Informacji i Wsparcia dla Osób Uwikłanych w Przemoc w Nowym Targu, w Gminnym Punkcie Konsultacyjnym ds. Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkomanii oraz jako wykładowczyni w Państwowej Podhalańskiej Wyższej Szkole Zawodowej. Współautorka czterech monografii naukowych. Specjalistka Zdrowego Zdrowia

Skomentuj

Zostaw komentarz