Top
mikro- i makroelementy – POTAS – Zdrowe Zdrowie
3807
post-template-default,single,single-post,postid-3807,single-format-standard,mkdf-bmi-calculator-1.0,mkd-core-1.0,wellspring-ver-1.3,mkdf-smooth-scroll,mkdf-smooth-page-transitions,mkdf-ajax,mkdf-grid-1300,mkdf-blog-installed,mkdf-fullwidth-featured-image,mkdf-header-standard,mkdf-fixed-on-scroll,mkdf-default-mobile-header,mkdf-sticky-up-mobile-header,mkdf-dropdown-default,mkdf-full-width-wide-menu,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive

mikro- i makroelementy – POTAS

Jednym z ważniejszych makroelementów jest potas.

Charakterystyka i znaczenie dla człowieka

Dobowa dawka potasu powinna wynosić około 4700mg. Wartość ta zwiększa się u kobiet w ciąży.

Potas jako jeden z nielicznych minerałów ma zdolność przenoszenia ładunków elektrycznych. Pełni ważną rolę w układzie sercowo-naczyniowym odpowiadając za prawidłową pracę serca. Jest niezbędny do utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej. Często zdarza się, że to właśnie zaburzenia elektrolitowe są główną przyczyną zaburzeń rytmu serca. Ponadto potas obniża ciśnienie krwi.

Potas znajduje się zarówno w przestrzeni pozakomórkowej, jak i wewnątrzkomórkowej. Jest aktywatorem wielu enzymów. Jest również niezbędny do prawidłowej pracy mięśni. Pobudza wydzielanie insuliny, uczestniczy w przemianie białek i węglowodanów. Suplementację potasu często zaleca się u osób chorych na cukrzycę.

Kiedy możesz podejrzewać u siebie niedobory potasu?

stosowanie środków moczopędnych,

– dieta oparta na przetworzonych produktach,

– odwodnienie,

– stosowanie leków na nadciśnienie,

– długotrwała biegunka lub wymioty,

– stosowanie restrykcyjnej diety,

– picie dużej ilości alkoholu lub kawy.

Gdzie się znajduje ?

– suszone owoce np. morele, figi, daktyle,

– pomidory i soki pomidorowe,

– banany,

– awokado,

– chude mięso, ryby,

– produkty mleczne: jogurt naturalny, kefir, mleko, ser żółty,

– rośliny strączkowe: fasola, groch, soczewica,

– orzechy: laskowe, włoskie, migdały, pistacje,

– produkty zbożowe a w szczególności kasze,

– gorzka czekolada i kakao.

Jakie są skutki niedoboru?

U zdrowych ludzi nie obserwuje się niedoborów potasu przy stosowaniu zrównoważonej diety. Najczęściej spożywane produkty zawierają spore ilości potasu więc dodatkowa suplementacja nie jest konieczna. Najbardziej są narażone osoby z niewydolnością serca lub nerek.

Objawy nadmiaru potasu

Przy prawidłowej pracy nerek u ludzi nadmiar potasu jest wydalany z moczem. Do nadmiaru potasu i gromadzenia go w organizmie dochodzi podczas intensywnej suplementacji przez preparaty farmaceutyczne. Znaczny nadmiar potasu może wiązać się z zaburzeniami rytmu serca lub nawet z zatrzymaniem krążenia. Każdą suplementację potasu należy skonsultować z lekarzem.

Aneta

Instagramerka lifestylowa

Brak komentarzy

Napisz komentarz